2020-02-21, 18:33
Medlem
321js avatar
https://www.bokus.com/bok/9789187207587/varfor-tigger-romer/

"Att romerna diskrimineras förklarar inte deras kraftiga över representation i tiggarbranschen. Många folkslag och minoriteter diskrimineras runt om i Europa. Enligt Soros Foundation Romania har cirka 27 procent av romerna i åldrarna 16-54 år ett stabilt arbete. Alltså, ungefär var fjärde rom i arbetsför ålder har lyckats skaffa sig en varaktig sysselsättning och en stabil inkomst. Trots diskrimineringen. Trots anti ziganismen. Vad har denne fjärde rom gjort som de första tre inte kan göra? Begrundar du frågan kommer du så småningom fram till poängen. Det är inte diskrimineringen som sådan som hindrar romer från att jobba eller studera. Det är hur varje rom, varje enskild individ, hanterar diskrimineringen. Kopplingen mellan etnisk diskriminering och tiggeri är därmed svag. Det finns andra faktorer som spelar större roll."

Kommer du att läsa denna bok? Varför? Varför inte?
Citera
2020-02-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.bokus.com/bok/9789187207587/varfor-tigger-romer/

Kommer du att läsa denna bok? Varför? Varför inte?
6 inlägg so far och ingen av skribenterna verkar ens ha fattat att tråden handlar om en bok. FB at its finest.

Anywho, denne Emirov verkar vara en lite märklig figur. Hans bok har stött på mothugg framför allt från "antiziganister", men har också lyfts fram på SvD-s ledarsida. En av de mest balanserade recensionerna kommer lite oväntat från Kajsa Ekis Ekman: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/8wjK51/de-missforstadda-romerna

Det korta intrycket är att Emirov är någon slags präst som har vandrat runt i tiggarkvarteren och förfasat sig. Det är tyvärr ingen solid grund för att analysera ett problem. Jag tror att Arnstbergs "Svenskar och Zigenare" är en bättre bok om tattarplågan.
Citera
2020-02-23, 13:08
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
6 inlägg so far och ingen av skribenterna verkar ens ha fattat att tråden handlar om en bok. FB at its finest.

Anywho, denne Emirov verkar vara en lite märklig figur. Hans bok har stött på mothugg framför allt från "antiziganister", men har också lyfts fram på SvD-s ledarsida. En av de mest balanserade recensionerna kommer lite oväntat från Kajsa Ekis Ekman: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/8wjK51/de-missforstadda-romerna

Det korta intrycket är att Emirov är någon slags präst som har vandrat runt i tiggarkvarteren och förfasat sig. Det är tyvärr ingen solid grund för att analysera ett problem. Jag tror att Arnstbergs "Svenskar och Zigenare" är en bättre bok om tattarplågan.

Märkligt att ordet zigenare användes vid utgivningen 1998.

Han har även skrivit denna bok:

https://www.bokus.com/bok/9789198185508/romer-i-sverige/

I "Romer i Sverige" ges en grundlig genomgång av romernas svenska historia. Deras renhetsföreställningar beskrivs och förklaras, liksom hur de försvarar sin livsform. Romers kriminalitet ägnas ett särskilt kapitel. Den tiggarinvasion som Sverige är utsatt för diskuteras utförligt, inbegripet den EU-politik som ligger bakom. Boken avslutas med en granskning av den kostsamma statliga "offerindustri" som enögt utreder hur rasistiskt, fördomsfullt och diskriminerande svenskar behandlar romerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Olov_Arnstberg

I en intervju 2011[12] berättade han hur publiceringen av boken Svenskar och zigenare (1998) utgjorde en vändpunkt i hans liv. Dessförinnan var han en flitigt anlitad talare om romerna, om vars kultur han länge hade forskat, men efteråt blev det sällsynt; Arnstberg säger sig ha blivit persona non grata och uppger i intervjun: "Fick inga uppdrag, och tidningarna skrev en massa strunt om mig. En massa folk som knappt hade sett romer annat än på håll, än mindre pratat med dem, kallade boken rasistisk."
Senast redigerad av 321j 2020-02-23 kl. 13:52.
Citera
2020-03-12, 15:49
Medlem
321js avatar
(FB) Utländska medborgare som tigger (Samlingstråd) nr. 2

En recension från ovanstående tråd:

Nu ska jag äntligen försöka att göra en recension av boken' Varför tigger romer' av Stanislav Enirov.

Det har tagit lite tid, dels att läsa igenom boken eftersom min tid inte riktigt räckt till att läsa så många sidor åt gången, och dels så var den inte helt lättläst heller.
Sedan har jag, efter att jag läst igenom den, behövt lite tid att smälta mina intryck, och samla ihop allt till en recension

Med risk att detta skulle kunna bli hur långt som helst, så får jag försöka att sammanfatta de viktigaste intrycken.

Ungefär halvvägs in i boken, började det kännas som om författaren var ganska välvilligt inställd till romer.

Jag började nog att läsa boken med helt motsatta förväntningar.
Jag började fundera på Stanislav Emirov's egen etnicitet.
Är han kanske själv rom... Namnet låter öst-europeiskt/ev. baltiskt...?

Författaren tar upp så väldigt många aspekter på detta med romer så jag vet knappt med vad jag ska börja.

Han avhandlar både romers historia, romers kultur, vanor, sätt att tänka, taktik ang. tiggeri, inställning till, vad han kallar 'majoritetssamhället' (alltså alla vi andra) deras fattigdom, hur de under århundraden diskriminerats, hur de ser på att integreras/assimileras, (alltså helt försvinna som en egen folkgrupp,) till deras traditionella yrken genom tiderna, hur de ser på familje- och släkt-/klan-sammanhållning, skolgång för barnen, att strunta i vad andra anser om dem, leva för dagen, begå brott, m.m..

Som ni ser, listan kan göras hur lång som helst.

Därför blev boken inte direkt lättläst för det var mycket att ta in.
Man nästan glömde bort, under läsningen, (ett stycke varje dag,) vad man hittills läst.

Men det jag mest känner som en sammanfattning vad jag nu anser om romer och hur de lever, och även hur jag ser på att de kommer hit till Sverige, och även till övriga västländer, för att tigga, (även om boken också gav lite förståelse för hur romer är, och haft det ända sedan de kom från Indien,) är nog att det är väldigt provocerande att de är så beräknande och sluga när de tigger.

De kallar oss ju gadjer, och gadjer vill de varken arbeta åt, eller ha att göra med för övrigt, men VÅRA PENGAR vill de ha, och det för INGEN motprestation alls...
Bara sitta och 'ropa' efter både pengar, mat och 'panta'....

Att inte ens VILJA inrätta sig i vårt samhälle, och i vår civilisation, är ju väldigt provocerande när de vill att vi ska 'försörja' dem...

Författaren delar upp romerna i fem grupper när de utför tiggeriet.
Från 'ettor' till 'femmor'...
'Ettor' är de fattigaste, och de som kanske inte skulle vilja tigga utan hellre få ett jobb om det vore möjligt.

'Tvåor' och' treor' är lite mer sluga och beräknande än 'ettor' och får därigenom in mer pengar på sitt tiggeri.
Därigenom så trivs de bättre än 'ettor' med att tigga.

Eftersom de då tjänar mer än 'ettorna' så tycker de bättre om att tigga, och är mindre benägna att få ett riktigt jobb.

Sedan kommer 'fyror och' femmor'...
Där är tiggeriet ett YRKE som de verkligen gjort till stor konst...

De beräknar vilka människor de ska 'ge sig på', hur de ska lägga upp 'sina attacker', hur de ska titta på förbipasserande, hur de ska klä sig, hur de ska fejka handikapp, på vilka platser de ska sitta, hur de ska låtsas ha sjuka och handikappade barn och övriga familjemedlemmar hemma som behöver pengar...

Ja, även här kan listan göras hur lång som helst...

Han låter en man, en 'femma', som jag vill minnas hette Michel, (ev. felstavat namn, har redan återlämnat boken, så kan inte 'kolla',) berätta hur han går tillväga...

Denne Michel är i själva verket väldigt rik...
Det har han, åtminstone till största delen, även om han också från början kom från en relativt välbeställd romsk familj, (sådana finns,) blivit på sitt utstuderade tiggeri..

Boken slutar sedan med att Stanislav Enirov gör försök att hitta olika lösningar på romers situation.

Han kommer till en slutsats att de ev. ska få leva i 'en egen stat' utan 'geografiska begränsningar' utan de ska hållas samman av sin etnicitet som romer, och därigenom ska de få leva så som de själva vill.
Det betyder utan registrering, utan myndighetsinblandning i sina liv, och tillåtas ha sina egna lagar och regler och utan att behöva integreras och då slippa att assimileras och då försvinna som 'ett eget folk med ett eget språk...'

Kanske skulle det fungera, kanske inte.
Här tycker jag boken 'tar ut svängarna ordentligt'...
Är verkligen majoritetssamhället villiga att se detta som en bra lösning?
Ja, det är väl lite vad författaren själv undrar och ser som ett problem när han har resonerat klart...

För att runda av denna recension, som till sist ändå blev väldigt lång, (svårt att undvika,) så är den slutliga behållningen jag fick av boken att majoritetssamhällets, och romers, sätt att leva inte är kompatibla.

De föraktar oss 'gadjer', (skriver det nu inom citationstecken eftersom det är DERAS namn på oss andra och inte vad vi själva kallar oss,) och de vill inte ha med oss alls att göra, men de vill ha våra pengar till sin försörjning...

Behöver vi då tycka om dem/alls tycka synd om dem...?

Kan vi t.o.m. få förakta dem och förakta deras sätt att leva..?
Citera
2020-03-14, 14:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
(FB) Utländska medborgare som tigger (Samlingstråd) nr. 2

En recension från ovanstående tråd:

Nu ska jag äntligen försöka att göra en recension av boken' Varför tigger romer' av Stanislav Enirov.

Det har tagit lite tid, dels att läsa igenom boken eftersom min tid inte riktigt räckt till att läsa så många sidor åt gången, och dels så var den inte helt lättläst heller.
Sedan har jag, efter att jag läst igenom den, behövt lite tid att smälta mina intryck, och samla ihop allt till en recension

Med risk att detta skulle kunna bli hur långt som helst, så får jag försöka att sammanfatta de viktigaste intrycken.

Ungefär halvvägs in i boken, började det kännas som om författaren var ganska välvilligt inställd till romer.

Jag började nog att läsa boken med helt motsatta förväntningar.
Jag började fundera på Stanislav Emirov's egen etnicitet.
Är han kanske själv rom... Namnet låter öst-europeiskt/ev. baltiskt...?

Författaren tar upp så väldigt många aspekter på detta med romer så jag vet knappt med vad jag ska börja.

Han avhandlar både romers historia, romers kultur, vanor, sätt att tänka, taktik ang. tiggeri, inställning till, vad han kallar 'majoritetssamhället' (alltså alla vi andra) deras fattigdom, hur de under århundraden diskriminerats, hur de ser på att integreras/assimileras, (alltså helt försvinna som en egen folkgrupp,) till deras traditionella yrken genom tiderna, hur de ser på familje- och släkt-/klan-sammanhållning, skolgång för barnen, att strunta i vad andra anser om dem, leva för dagen, begå brott, m.m..

Som ni ser, listan kan göras hur lång som helst.

Därför blev boken inte direkt lättläst för det var mycket att ta in.
Man nästan glömde bort, under läsningen, (ett stycke varje dag,) vad man hittills läst.

Men det jag mest känner som en sammanfattning vad jag nu anser om romer och hur de lever, och även hur jag ser på att de kommer hit till Sverige, och även till övriga västländer, för att tigga, (även om boken också gav lite förståelse för hur romer är, och haft det ända sedan de kom från Indien,) är nog att det är väldigt provocerande att de är så beräknande och sluga när de tigger.

De kallar oss ju gadjer, och gadjer vill de varken arbeta åt, eller ha att göra med för övrigt, men VÅRA PENGAR vill de ha, och det för INGEN motprestation alls...
Bara sitta och 'ropa' efter både pengar, mat och 'panta'....

Att inte ens VILJA inrätta sig i vårt samhälle, och i vår civilisation, är ju väldigt provocerande när de vill att vi ska 'försörja' dem...

Författaren delar upp romerna i fem grupper när de utför tiggeriet.
Från 'ettor' till 'femmor'...
'Ettor' är de fattigaste, och de som kanske inte skulle vilja tigga utan hellre få ett jobb om det vore möjligt.

'Tvåor' och' treor' är lite mer sluga och beräknande än 'ettor' och får därigenom in mer pengar på sitt tiggeri.
Därigenom så trivs de bättre än 'ettor' med att tigga.

Eftersom de då tjänar mer än 'ettorna' så tycker de bättre om att tigga, och är mindre benägna att få ett riktigt jobb.

Sedan kommer 'fyror och' femmor'...
Där är tiggeriet ett YRKE som de verkligen gjort till stor konst...

De beräknar vilka människor de ska 'ge sig på', hur de ska lägga upp 'sina attacker', hur de ska titta på förbipasserande, hur de ska klä sig, hur de ska fejka handikapp, på vilka platser de ska sitta, hur de ska låtsas ha sjuka och handikappade barn och övriga familjemedlemmar hemma som behöver pengar...

Ja, även här kan listan göras hur lång som helst...

Han låter en man, en 'femma', som jag vill minnas hette Michel, (ev. felstavat namn, har redan återlämnat boken, så kan inte 'kolla',) berätta hur han går tillväga...

Denne Michel är i själva verket väldigt rik...
Det har han, åtminstone till största delen, även om han också från början kom från en relativt välbeställd romsk familj, (sådana finns,) blivit på sitt utstuderade tiggeri..

Boken slutar sedan med att Stanislav Enirov gör försök att hitta olika lösningar på romers situation.

Han kommer till en slutsats att de ev. ska få leva i 'en egen stat' utan 'geografiska begränsningar' utan de ska hållas samman av sin etnicitet som romer, och därigenom ska de få leva så som de själva vill.
Det betyder utan registrering, utan myndighetsinblandning i sina liv, och tillåtas ha sina egna lagar och regler och utan att behöva integreras och då slippa att assimileras och då försvinna som 'ett eget folk med ett eget språk...'

Kanske skulle det fungera, kanske inte.
Här tycker jag boken 'tar ut svängarna ordentligt'...
Är verkligen majoritetssamhället villiga att se detta som en bra lösning?
Ja, det är väl lite vad författaren själv undrar och ser som ett problem när han har resonerat klart...

För att runda av denna recension, som till sist ändå blev väldigt lång, (svårt att undvika,) så är den slutliga behållningen jag fick av boken att majoritetssamhällets, och romers, sätt att leva inte är kompatibla.

De föraktar oss 'gadjer', (skriver det nu inom citationstecken eftersom det är DERAS namn på oss andra och inte vad vi själva kallar oss,) och de vill inte ha med oss alls att göra, men de vill ha våra pengar till sin försörjning...

Behöver vi då tycka om dem/alls tycka synd om dem...?

Kan vi t.o.m. få förakta dem och förakta deras sätt att leva..?
Tack för recensionen! Uppskattar att du gjorde dig besväret att skriva ett referat.
Apropå innehållet (Om romer) så associerar jag till ett påpekande av Habermas:
"MÄNNISKAN ÄR ALLTID BÄTTRE ÄN SIN KULTUR"
Citera
2020-03-15, 10:22
Avslutad
Nä men fy, har googlat runt om boken. Det verkar vara en tvättäkta moralkaka förklädd till nån slags analys. Men inget chockerar mig längre. Att han som skrivit den är kalvinist kan förklara åtminstone hälften av attityden som det grundar sig på. Det här med romernas eget ansvar. So what? Vi har ju alla ett ansvar. Men här har en enskilde individen (romen) tydligen en slags arvssynd (dvs att personen är rom) att bära på och förhålla sig till också. Inte mycket kredd från mig till den här prällen.
Citera
2020-03-15, 10:57
Avslutad
Att hävda att det inte finns så tydlig koppling mellan etnisk diskriminering mot romer och tiggeri utan att kopplingen istället är romer i sig och tiggeri, och sen dessutom få folk att gå på det lär ju ge klirr i kassan för denne man. Det brukar såna här frilansande präster vara bra på. Jag får kalla kårar. Inte minst för att folk verkar köpa konceptet och att han lanseras så stort och för att man vet att nu börjar det med romerna och att ”analysen” kanske sen kommer appliceras på andra grupper.
Citera
2020-03-30, 23:54
Medlem
Enydrions avatar
Det är onödigt att läsa några böcker, bara att kolla filmen 'hotell paradiset'

Där framgår det att det inte går att integrera romer, och varför man inte vill ha romer i sin närhet eller i sitt land...

Kolla särskilt in den medelålders gubben som för första gången i sitt liv ska prova på att jobba... (Plocka nån sorts grönsak på ett fält)
Citera
2023-03-01, 09:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Har boken fått nån uppföljare i någon form? Den mottogs med förvåning, medhåll, mothugg och tystnad när den kom 2016. Lite rörig, analysen ifrågasattes, men hade egentligen svar på allt och funkar som förklaringsmodell (som jag minns den ungefär att romerna har ett grundmurat ointresse av att integreras, de motarberas om de försöker, och deras tiggeri är matematiskt utstuderat). Författaren har förblivit en gåta, även om på bild i boken och med "lång karriär som analytiker och utredare i näringslivet". Och kalvinist - kanske var han predestinerad till nolltaxerare i Bagarmossen, eller så bara en namne. Informationsvakuum'et består av både de som håller med och inte gör det. Övriga Europa har för länge sedan tröttnat på romerna. Vore intressant vad de i Sverige som tycker man skall ge dem en chans för femtioelfte gången lutar sig emot för studier, kunskap och motargument.
Citera
2023-03-01, 09:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue

Ja Kajsas recension var intressant, liksom hennes påminnelse om vad Ivar Lo skrev i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in