Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-21, 18:00
Medlem
Det finns två urvalsgrupper som inte är helt självklara för hur man tar sig in på utbildningen via dessa. DA - Direktantagning och ÖS-Övriga sökanden.

Jag undrar om det är någon här som kommit in på tex läkarprogrammet via dessa?
Vad har ju gjort? Hur har ni ansökt via dessa kvoter? Vad gjorde att ni kom in?

Jag har själv tänkt att söka mig via en individuell prövning till läkarprogrammet i Uppsala, där jag för nuvarande är bosatt.
Med hjälp av ett personligt brev och med intyg från läkare jag har varit i behandling hos.

Min bakgrund är brokig och har fått gå i olika sorters terapi för att hantera en svår hemproblematik i uppväxten med psykiskt och fysiskt våld.

Min begåvning är det inget fel på, 140+ i iq, något jag fått veta eller snarare upptäckt de senaste åren under den behandling jag genomgått för att hantera min barndoms trauma. Den psykiska misshandel min förälder utsatt mig för har fått mig att tro att det rådde total avsaknad av intelligens hos mig.

Mina betyg hur som helst säger något annat eftersom det rådde komplicerade hemförhållanden där krafterna gick åt till att överleva istället för att kunna planera framtiden.
Jag kan få intyg på detta från de läkare och annan vårdpersonal som behandlat mig men jag är osäker på om det räcker.

Jag vill tro och hoppas att en dag kunna få använda mina genomlevda trauman för att hjälpa andra. Det låter cheesy, jag vet, men det skulle vara fint.

Därför undrar jag om någon med likande bakgrund har kunnat komma in på detta sätt. Sitter någon på en historia värd att delas här?
Citera
2020-02-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulmoped
Det finns två urvalsgrupper som inte är helt självklara för hur man tar sig in på utbildningen via dessa. DA - Direktantagning och ÖS-Övriga sökanden.

Jag undrar om det är någon här som kommit in på tex läkarprogrammet via dessa?
Vad har ju gjort? Hur har ni ansökt via dessa kvoter? Vad gjorde att ni kom in?

Direktantagning används nästan enkom för avancerade studier eller kurser på A-nivå som ligger under ett program. Studenten behöver således inte söka in på dessa kurser för att de är redan antagna som en kedja.

Övriga sökanden är en slaskgrupp för folk som inte har akademiska meriter. Överflödiga platser lottas ut till dessa behövanden.

Vi med ett antal akademiska poäng har blivit direktantagna ett flertal gånger. Man gör ingenting, utan det är kursadministrationen som tillser att vi kommer in utan att behöva söka om kursen.

Nej, du kan inte komma in den vägen med ett läkarintyg (LOL).
Citera
2020-02-21, 20:29
Medlem
vojnes avatar
DA (direktantagning) används för de som tidigare år blivit antagna (sannolikt via en "vanlig" urvalsgrupp) men fått uppskov med studiestarten pga värnplikt, sjukdom osv. När de sedan ska börja året efter har de platsgaranti (om de söker på nytt i tid), och då läggs deras antagning in i DA-gruppen.
Citera
2020-02-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Direktantagning används nästan enkom för avancerade studier eller kurser på A-nivå som ligger under ett program. Studenten behöver således inte söka in på dessa kurser för att de är redan antagna som en kedja.

Övriga sökanden är en slaskgrupp för folk som inte har akademiska meriter. Överflödiga platser lottas ut till dessa behövanden.

Vi med ett antal akademiska poäng har blivit direktantagna ett flertal gånger. Man gör ingenting, utan det är kursadministrationen som tillser att vi kommer in utan att behöva söka om kursen.

Nej, du kan inte komma in den vägen med ett läkarintyg (LOL).

lol, konstigt att sådana historier, eller i vart fall liknande, finns att finna genom en enkel sökning på valfri söktjänst.

Nåväl. Hur många hp säger du att man behöver då för att direktantas utan annan insats?
Citera
2020-02-22, 19:12
Medlem
Citat:
lol, konstigt att sådana historier, eller i vart fall liknande, finns att finna genom en enkel sökning på valfri söktjänst.

Nåväl. Hur många hp säger du att man behöver då för att direktantas utan annan insats?

Som både Vojne och jag skriver används direktantagning till de studenter som har platsgaranti av olika anledningar. Oftast är det studenter som redan går ett specifikt program som då får platsgaranti på kursen som ingår i programmet. Det kan också vara dispenser för låsta kurser eller som Vojne skriver; studenter som har skjutit upp sina studier pga olika anledningar. Du kan således inte söka in i den här gruppen som en ny student.
Citera
2020-02-23, 02:18
Medlem
Har du IQ på 140+ så råder jag dig att skriva högskoleprovet. Du kommer inte ha några problem, åtminstone med ett par försök, att skriva 1.55+ på HP.

1.55 har på senare år varit det lägsta HP-resultat som krävs för att komma in på läkarprogrammet i vissa städer. Populära universitet som tex Lund kräver högre resultat.
Citera
2020-02-23, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Har du IQ på 140+ så råder jag dig att skriva högskoleprovet. Du kommer inte ha några problem, åtminstone med ett par försök, att skriva 1.55+ på HP.

1.55 har på senare år varit det lägsta HP-resultat som krävs för att komma in på läkarprogrammet i vissa städer. Populära universitet som tex Lund kräver högre resultat.

Oavsett om han har 2.0 eller 0.1 på provet behöver han ha betyg, vilket han inte har.
Citera
2020-02-23, 09:26
Medlem
Är du nu begåvad som du påstår så får du göra som alla andra, dvs skriva ett HP och ramla in den vägen. Klarar du inte att skaffa ett HP som räcker för läkarprogrammet på några försök så är du helt enkelt inte så begåvad som du tror, och skulle antagligen inte klara läkarprogrammet heller.

Citat:
Oavsett om han har 2.0 eller 0.1 på provet behöver han ha betyg, vilket han inte har.
Var skriver TS att h*n inte har gymnasiebetyg?
Citera
2020-02-23, 10:57
Medlem
Citat:

Du glömde svara på hur många poäng "ni" behöver för att direktantas?
Citera
2020-02-23, 11:02
Medlem
Komplett gymnasiebehörighet finnes men inte det genomsnittsbetyg som krävs.

En ordentlig satsning på HP skulle kunna göras, helt klart.
Jag var dock intresserad av att höra om och hur personer kommit in via dessa alternativa kvoter.
Citera
2020-02-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi

Var skriver TS att h*n inte har gymnasiebetyg?

Hade TS haft en gymnasieexamen hade han inte behövt komma in via övriga sökande. Då hade han per automatik prövats i BI och BII.
Citera
2020-02-23, 13:56
Medlem
Citat:
Du glömde svara på hur många poäng "ni" behöver för att direktantas?

Du kan inte ha många psykometriska poäng då du missar att läsa det jag skrev. Det handlar inte om hur många HP man har, utan om man redan är antagen till program, eller om man redan har avlagt en examen och skall studera på t.ex. forskarnivå. Alla studier på forskarnivå är direktantagna, som exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in