• 2
  • 3
2020-02-21, 23:10
Medlem
RickRozays avatar
Advokaten på youtube förklarade det här skitbra och varför banker frågar är för att lagen är extremt hård mot banker, om dom hanterar pengar som är kriminella så blir det problem med lagen.

Det är möjligt att dom frågar, men eftersom du har en "cover story" så bör du kunna finta bort dom.

Citat:
Men även här har lagstiftare lagt in ytterligare en paragraf.
Nämligen brottet penningtvättsförseelse.
För penningtvättsföreelse döms även den som i fall som avses i 3 eller 4 §
inte insåg men hade skälig anledning att anta att egendomen härrörde från brott eller brottslig verksamhet.
Så även om man inte har haft uppsåt, man har inte haft insikt om att pengarna härrörde
från brott eller brottslig verksamhet så kan man alltså
fortfarande dömas för penningtvättsförseelse om man
hade skälig anledning att anta att pengarna härrörde från brott eller brottslig verksamhet.
Kravet på det här med skälig anledning att anta ställs väldigt lågt.
Lite slarvigt uttryckt kan man säga att om den här transaktionen
på nått sätt är något skum eller något märklig
så räcker det, för att du då ska ha haft skälig anledning att anta
att pengarna härrör från brott eller brottslig verksamhet.

Vilket förklarar varför bankerna frågar så jävla mycket om vart pengarna kommit ifrån.

se denna video
Citera
2020-02-21, 23:24
Medlem
3500 är givetvis inget man tror att bankerna ska börja bråka om, men en äldre bekant till mig blev faktiskt nekad att sätta in ett liknande skitbelopp på banken. Och då hade hen varit kund hos samma bank över fyrtio år och aldrig nånsin varit i trubbel på något sätt.

Om man får problem beror det nog på dagsformen hos banktjänstemannen i fråga snarare än några regler.
Citera
2020-02-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Besvära dig inte, personen har ingen aning om vad h*n pratar om.

Gränsen för när banken måste efterfråga underlag för en kontantinsättning går vid 50 000kr, men i praktiken frågar banken ofta vid lägre belopp än så.

Va fan snackar du om? det finns ingen gräns vid 50.000 som säger att en bank måste fråga om pengarnas ursprung. Du har ju ingen aning om vad du snackar om.
Citera
2022-01-25, 09:44
Medlem
Bump i en gammaltråd.

Jag kommer sälja lite överblivna MC prylar som jag samlat på mig och har hittat en snubbe som tar allt. Han vill dock pröjsa 40k kontant. Jag har ingen aning om vart hans kontanter kommer ifrån. Kommer jag kunna sätta in dessa?

Har inte använt kontanter på flera år.
Citera
2022-01-25, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Bump i en gammaltråd.

Jag kommer sälja lite överblivna MC prylar som jag samlat på mig och har hittat en snubbe som tar allt. Han vill dock pröjsa 40k kontant. Jag har ingen aning om vart hans kontanter kommer ifrån. Kommer jag kunna sätta in dessa?

Har inte använt kontanter på flera år.

Det ska väl gå om du kommer ihåg att skriva godtagbara köpehandlingar när du säljer. Namn, telefon och helst personnummer på köparen. Bankerna vill ha ryggen fri, så du måste ha dokument att visa upp. Kommer du inknallande utan papper får du vända ut igen.

Fast då kanske köparen backar ur... då får du handla upp pengarna.
Citera
2022-01-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det ska väl gå om du kommer ihåg att skriva godtagbara köpehandlingar när du säljer. Namn, telefon och helst personnummer på köparen. Bankerna vill ha ryggen fri, så du måste ha dokument att visa upp. Kommer du inknallande utan papper får du vända ut igen.

Fast då kanske köparen backar ur... då får du handla upp pengarna.

Ja det är ju det, Jag vill inte tappa köparen när jag fått napp så jag kan bli av med all skit på en gång. Samtidigt vill jag inte ha 40k liggandes i sedlar som jag aldrig kommer använda.
Citera
2022-01-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ja det är ju det, Jag vill inte tappa köparen när jag fått napp så jag kan bli av med all skit på en gång. Samtidigt vill jag inte ha 40k liggandes i sedlar som jag aldrig kommer använda.

Om du inte har några problem i övrigt går det väl att sätta in 10k i veckan i en insättningsautomat, men det är inte helt säkert att man slipper irriterande frågor ändå.
Annars om man tankar bilen och handlar mat cash, försvinner dom där sedlarna lätt på nån månad.
Citera
2022-01-25, 11:27
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:

Varför så negativ till sedlar? Funkar nästan överallt, behöver inte ström heller.

Låt lönen samlas på kontot medan du lever upp kontanterna på mat & bränsle & sådant man måste ha ändå.

Noll tjafs med skitnödiga banker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in