Citat:
Ursprungligen postat av
Derpmeister
Nu är jag inte så gammal direkt att jag minns det (hö hö hö), men jag är född på 70 talet och jag minns mycket väl att diverse frukt förr, fanns förpackad med individuellt omslagspapper, på åtminstone 90 talet. Kanske t.o.m 2000talet. Apelsiner och äpplen minns jag fanns förpackade så.
Jag trodde dock i min enfald att detta berodde på att lite dyrare märken ville profiliera sig och framstå som - just exklusivare. Hade aldrig någon tanke på att det kunde vara för att ”de inte får vidröra varandra”. Är som sagt inte övertygad ännu.
Jag är som du, inte heller övertygad. Trodde också att pappret var lite "extra lyx" för att sälja bättre.
En annan grej, är att jag ute i EU har sett (exempelvis äpplen) paketerade i "pressad papp", kan liknas vid motsvarande äggkartonger, som passar äpplenas storlek givetvis.
De äpplen jag köper i Tyskland eller Frankrike, har oftast (alltid) färre skador än de jag köper i svenska affärer. I Sverige verkar personalen som jobbar i fruktavdelningarna enbart syssla med "fruktmisshandel".
Förra veckan, på ICA så tog den ansvariga tösen fram en pall med äpplen från Tyrolen. Dessa var förpackade i "äggkartonger". Hon bara dumpade dessa huller om buller i hyllan ICA hade/har för äpplena. -Inte många efter den behandlingen som var "extra prima" om jag säger det som så..