Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-02-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derpmeister
Jag vet att jag hört och läst detta flera gånger - att äpplen absolut inte får vidröra varandra vid förvaring. Ungefär som man noggrant skulle rada upp sina frukter med tumstock på hyllan. Jag gissar att de flesta bara köper sin frukt och stuvar ned i affärens plastpåse och kastar in i kylen när de kommer hem?

Är det en husmorsskröna eller ett äkta life-hack? När jag gågglar lite snabbt finner jag nått om ”etylen-gas” vilket låter sketchy. Varför får inte äpplen vidröra varandra? 😳

https://blogg.mittmedia.se/tradgardsbloggen/tag/applen

Jag har aldrig hört att äpplen inte får vidröra varandra vid förvaring, däremot har jag aldrig i hela mitt jävla liv hört talas om folk som förvarar sin frukt i kylskåpet
Citera
2020-02-20, 20:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Det där gäller främst långtidsförvaring av äpplen. Om du har egna äppelträd och vill förvara på bästa sätt så gäller svalt, fuktigt, mörkt inslaget ett och ett tidnings- eller silkespapper. Det är inte alla sorter som passar att långtidsförvara. All frukt avger etylengas, äpplen rätt mycket. Det får grönsaker att mogna snabbare och blommor att blomma över. Lägg äpplen i en påse tillsammans med en hård avokado så blir den snabbt mogen.

Frukten förr (i affären, snackar för cirka 50 år sedan) var ofta inslagen i silkepapper. Försvann någon gång under tidigt 1980-tal om jag minns rätt. Men äpplen är inte riktigt så känsliga, dock är de rätt så känsliga för stötar. (Inte elektriska alltså, utan mot "våld".) Blir lätt bruna "blåmärken" i äpplena då.

Har man lök, bananer, äpplen och päron i kylskåpet "tillsammans" är hållbarheten bara någon dag, då etylgasen påskyndar mognaden, och i sin tur förruttnelsen. Dock är det ett bra tips att göra om man har omogen frukt man vill få mogna fort.
Citera
2020-02-20, 21:01
Medlem
Derpmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
"Absolut inte" är ju inte tillämpligt, men i stort sett allt frukt och grönt håller längre om de får "andas" runt om.

Många sorter är dessutom rent nedbrytande för varandra. Tomat och gurka. Äpple och banan.

Brukar själv lägga allt grönt på äggkartonger så att de inte rör varandra. Håller cirka gurka dubbelt så lång tid då.
Fast jag vill minnas att jag just hört det sägas så om äpplen. Ingen annan frukt. Observera att tråden är utformad av öppen karaktär så vi kan diskutera, jag kommer inte med något påstående här att det faktiskt är si eller så.

Tycker att det är en udda grej och jag tar det med en stor skopa salt tills det att jag blivit överbevisad. Antingen med sakliga argument eller på annat sätt övertygande bevisning. Jag har då aldrig märkt att mina äpplen blir dåliga för de vidrör varandra.

TS syftar inte i första hand på när man plockar från eget träd för ”långtidsförvaring”, utan jag tänker mer när man går ned på ica och köper en påse äpplen som 99% av oss gör.
Citera
2020-02-20, 21:55
Medlem
Derpmeisters avatar
Dessa ska nu få ligga i ett par veckor - och aldrig vidröra varandra. Köpte 4 från början och har ätit 2 redan så jag vet exakt hur de smakade och vilken konsistens de hade.

https://ibb.co/tHbm4bk

Må äpplena aldrig mer vidröra varann! Vi vill inte släppa lös äppel-apokalypsen!
Citera
2020-02-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har troligen med att all fukt stannar i hinken och skapar en dålig förvaringsmiljö.

Kartongen tillåter en viss fuktvandring.

Det tror jag inte, jag tror det är som andra skrivit, att när ett äpple ruttnar, då sprids det till nästa, o.s.v. Men man kanske som sagt inte behöver linda in alla i papper, utan kan placera dem luftigt i olika lager.
Citera
2020-02-20, 23:47
Medlem
Derpmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Frukten förr (i affären, snackar för cirka 50 år sedan) var ofta inslagen i silkepapper. Försvann någon gång under tidigt 1980-tal om jag minns rätt. Men äpplen är inte riktigt så känsliga, dock är de rätt så känsliga för stötar. (Inte elektriska alltså, utan mot "våld".) Blir lätt bruna "blåmärken" i äpplena då.

Har man lök, bananer, äpplen och päron i kylskåpet "tillsammans" är hållbarheten bara någon dag, då etylgasen påskyndar mognaden, och i sin tur förruttnelsen. Dock är det ett bra tips att göra om man har omogen frukt man vill få mogna fort.
Nu är jag inte så gammal direkt att jag minns det (hö hö hö), men jag är född på 70 talet och jag minns mycket väl att diverse frukt förr, fanns förpackad med individuellt omslagspapper, på åtminstone 90 talet. Kanske t.o.m 2000talet. Apelsiner och äpplen minns jag fanns förpackade så.

Jag trodde dock i min enfald att detta berodde på att lite dyrare märken ville profiliera sig och framstå som - just exklusivare. Hade aldrig någon tanke på att det kunde vara för att ”de inte får vidröra varandra”. Är som sagt inte övertygad ännu.
Citera
2020-02-20, 23:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derpmeister
Nu är jag inte så gammal direkt att jag minns det (hö hö hö), men jag är född på 70 talet och jag minns mycket väl att diverse frukt förr, fanns förpackad med individuellt omslagspapper, på åtminstone 90 talet. Kanske t.o.m 2000talet. Apelsiner och äpplen minns jag fanns förpackade så.

Jag trodde dock i min enfald att detta berodde på att lite dyrare märken ville profiliera sig och framstå som - just exklusivare. Hade aldrig någon tanke på att det kunde vara för att ”de inte får vidröra varandra”. Är som sagt inte övertygad ännu.

Jag är som du, inte heller övertygad. Trodde också att pappret var lite "extra lyx" för att sälja bättre.

En annan grej, är att jag ute i EU har sett (exempelvis äpplen) paketerade i "pressad papp", kan liknas vid motsvarande äggkartonger, som passar äpplenas storlek givetvis.

De äpplen jag köper i Tyskland eller Frankrike, har oftast (alltid) färre skador än de jag köper i svenska affärer. I Sverige verkar personalen som jobbar i fruktavdelningarna enbart syssla med "fruktmisshandel".

Förra veckan, på ICA så tog den ansvariga tösen fram en pall med äpplen från Tyrolen. Dessa var förpackade i "äggkartonger". Hon bara dumpade dessa huller om buller i hyllan ICA hade/har för äpplena. -Inte många efter den behandlingen som var "extra prima" om jag säger det som så..
Citera
2020-02-21, 00:09
Medlem
Derpmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är som du, inte heller övertygad. Trodde också att pappret var lite "extra lyx" för att sälja bättre.

En annan grej, är att jag ute i EU har sett (exempelvis äpplen) paketerade i "pressad papp", kan liknas vid motsvarande äggkartonger, som passar äpplenas storlek givetvis.

De äpplen jag köper i Tyskland eller Frankrike, har oftast (alltid) färre skador än de jag köper i svenska affärer. I Sverige verkar personalen som jobbar i fruktavdelningarna enbart syssla med "fruktmisshandel".

Förra veckan, på ICA så tog den ansvariga tösen fram en pall med äpplen från Tyrolen. Dessa var förpackade i "äggkartonger". Hon bara dumpade dessa huller om buller i hyllan ICA hade/har för äpplena. -Inte många efter den behandlingen som var "extra prima" om jag säger det som så..
Jupp. Än idag så säljs de dyraste äpplena (har för mig att det är Pink Lady) på min lokala Netto i dessa ”äggkartonger” inplastade 8 st.

Men som sagt, jag har alltid trott att det handlade om exklusivitet eller som du säger - att man ville krockskydda äpplena. Jag hade aldrig en tanke på att ”de inte fick vidröra varandra” av andra mer obskyra anledningar.

Blev väldigt mycket citattecken nu. 😄
Citera
2020-02-21, 00:17
Medlem
Förvarar alltid i kylen, dock inte separerade men ger längre hållbarhet än i rumstemperatur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in