2020-02-20, 08:58
Medlem
En sak jag har märkt är hur billiga gamla serietidningar är t.ex. om kollar kalle anka tidningar mellan 1960-1970 på tradera så är det nästan kaffepengar, därför undrar jag om det kan vara någonting att börja investera i och bygga upp en samling, borde inte tidningar med dem årtalen bli rätt så eftertraktade i framtiden?
Citera
2020-02-20, 09:00
Medlem
Brukar väl vara ovanliga saker som ökar i värde.

Dessa årgångar är troligtvis inte ovanliga, tvärtom.

Så liten chans dessa kommer bli värdefulla.
Citera
2020-02-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
En sak jag har märkt är hur billiga gamla serietidningar är t.ex. om kollar kalle anka tidningar mellan 1960-1970 på tradera så är det nästan kaffepengar, därför undrar jag om det kan vara någonting att börja investera i och bygga upp en samling, borde inte tidningar med dem årtalen bli rätt så eftertraktade i framtiden?

Allt handlar om efterfrågan. Att de inte är så mycket värda beror på att efterfrågan är ganska lite. Dagens generation eller folk i allmänhet läser liksom inte det där längre. Mycket av det som förr för typ 20-30 år var rätt bra värt har tvärtom gått bakåt i värdet just för att intresset sjunkit. Kolla liksom jultallrikar som alla samlade på förr och kunde vara värde en hel del, vi betalar något för det? Likaså har du när det kommer till skivor osv.
Det kan dock vara värt att investera i och låta ligga på i typ 100 år, men det är ju inget som du isåfall kommer få glädje av.
Sedan när det handlar om serier så handlar det ju också om första numret, vilken serier osv. för en viss värde ökning. Hittar du någon udda serie som är lite kontroversiell för sin tid, så kan de bli betydligt mer värt inom en lite mer rimligare framtid.
Citera
2020-02-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Brukar väl vara ovanliga saker som ökar i värde.

Dessa årgångar är troligtvis inte ovanliga, tvärtom.

Så liten chans dessa kommer bli värdefulla.
Var på en loppis igår och införskaffade mig två stycken serietidningar för 3 kr styck, två stycken kalle anka tidningar varav 1 är från 1960 och den andra 1963.
Om vi ser det såhär såhär, om jag skulle behålla dem i 25 - 30 år skulle det då varit rätt så ovanliga föremål eftersom med tiden så slänger personer bort sin serietidning vilket ökar värdet.
Sen även om jag bara skulle får 20kr för dem så har jag fortfarande gjort en större vinst en vad man kan göra på dem flesta bankerna erbjuder idag
Citera
2020-02-20, 11:55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Var på en loppis igår och införskaffade mig två stycken serietidningar för 3 kr styck, två stycken kalle anka tidningar varav 1 är från 1960 och den andra 1963.
Om vi ser det såhär såhär, om jag skulle behålla dem i 25 - 30 år skulle det då varit rätt så ovanliga föremål eftersom med tiden så slänger personer bort sin serietidning vilket ökar värdet.
Sen även om jag bara skulle får 20kr för dem så har jag fortfarande gjort en större vinst en vad man kan göra på dem flesta bankerna erbjuder idag
Nu får jag väl säga att tre spänn styck ändå var en god affär, oavsett ålder på tidningarna.
Men, det handlar inte bara om ålder, när det gäller tillgång och efterfrågan. Det handlar om skick också. Samlare vill knappast köpa en tidning med revor i omslaget eller hundöron och fukt- och fettfläckar på sidorna.

Jag tror heller inte att du kan få alltför mycket för äldre Kalle Anka-tidningar. Såvida du inte satsar på att få ihop kompletta årgångar. Det skulle kanske kunna löna sig att sälja vidare. Att hitta enstaka nummer här och var från den tiden är inget svårt. Men en komplett årgång från, säg år 1962, kanske är lite svårare (även om de flesta KA-samlare redan troligtvis har det. Men någon måste ju börja också)
Citera
2020-02-20, 20:22
Avslutad
Här har en gjort sig en hacka på äldre tidningar, fast är såklart lite äldre än 60-70.

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/E170/lots/925851-serietidningar-kalle-anka-fulla-argangar-1955-1960
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in