Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Åtal har väckts mot
Tonie Silva Santos för synnerligen grovt narkotikabrott sedan han innehaft 261 kg cannabis samt för grovt penningtvättsbrott sedan han gömt 290 000 kr bakom en sockel i sitt kök.
Göteborgs tingsrätt:
Stort tack för denna! Intressant att få ta del av "facit" tack vare Sky-chattar. Som jag misstänkte hänger detta ihop med beslaget i Fritsla. Tråd:
(FB) 1,2 ton cannabis beslagtaget i november 2020. Par från Fritsla i Marks kommun häktade
Stefan "Hermano" Ortiz och Sebastian "Maldaita" Meza Silva skulle få 35 000 kr var för sin insats. Istället fick de sex års fängelse.
Transporten kom från Marocko och gick till Joacim Karléns företag. Han skulle också få transporten som togs i Fritsla men där bytte man mottagare i sista stund. Ändå dömdes han till ett långt fängelsestraff där. Denna lasten var från början 508 kg men en del hade skickats till Stockholm utan att beslagtas. Joacim fick 1 tkr per kg samt 100 k för arbetsinsats och ytterligare 50 k för utlägg, totalt 658 tkr. Av hans facebookprofil att döma gick en del av pengarna till hans bilar.
https://www.facebook.com/joacim.karlen
Joacim är inte åtalad för detta och han riskerar påbackning till de 7 år han redan fått.
Apan pratar rätt öppet om sin roll i det hela. Han erkänner hantering av en del av beslaget och kommer troligtvis få 4-5 år i fängelse. Han har varit ett hyfsat stort namn i Göteborg men trots att han nu är 35 år har inte samlat på sig några pengar. Han beskriver i en krypterad chatt hur lite pengar han har och tigger av partiets ägare.
Citat:
Bro jag bill inte vara tjatig , jag ändra min
retorik nu.
Brosh käre vän och kollega.
Jag har 5lax kvar i lådan bror hemma.
Skilld med <ex-sambo>. Inte ens tv å internet. Jag
cyklar på en biltema cykel som transport.
Min vän snälla från botten av mitt hjärta
hjälp mig med cash så jag kan köpa tv å
skor å T-shirtar å glänsa.
Kan du hjälpa mig med det.
Jag har alltid hjälpt dig när du bett mig. Alltid
sagt ja direkt eller låtit dig övertala mig.
Nu vän till vän snälla gör så jag får en
50lapp å bara få handla å fixa mina vespor
osv.
Man till man, far till far, hjälp mig snälla. Jag
kvävs bror #
De som äger partiet är Aziz Legue och Jamal Ziani. Daniel "Tjocken" Tadesse är också inblandad. De har köpt partiet för 20 tkr per kg och blir väldigt glada när det är torka och de kan sälja för 43 tkr per kg. En vinst på 23 tkr per kg skulle göra över 10 miljoner kr.