Citat:
Så hur gick det, TS?Hej, jag går i tankarna att utbilda mig till maskinförare, jag tänker främst grävmaskin och hjullastare. Detta görs på komvux, jag saknar gymnasiekompetens och även en del grundskolebetyg (engelska, svenska matte) som jag strax ska börja läsa upp. Jag är väldigt trött på att bara få massa skitjobb pga att jag inte har gått ut gymnasiet och tänkte att det är dags att ta tag i mitt liv och känner att maskinförare hade varit nånting jag tycker är kul och även duktig på.
Är det någon / några här som kan ge lite feedback, är det värt att satsa på att bli maskinförare eller är det onödig tid man lägger på att utbilda sig?
Ett par frågor:
- Är det svårt att få jobb efter utbildningen?
- På komvux ska det ta 30 veckor att utbilda sig, varav 1200 timmar kör man maskin (hjullastare & grävmaskin) är 30 veckor lite eller mycket? är 1200 timmar i maskin lite?
- 4200 timmar i maskin krävs för att bli ''egen'' o inte behöva jobba som lärling. Vad kan jag förvänta mig för lön ungefär som att jobba som lärling?
- Vad ligger lönen på generellt för färdigutbildade hjullastare / grävmaskinister?
- Sliter det mycket på kroppen?
- Är det ett stressigt jobb?
- Ni som jobbar med detta, är det kul? Ångrar ni något?
- Är komvux bästa vägen eller gjorde ni på ett bättre sätt?
Det var allt just nu, tack så mycket
Är det någon / några här som kan ge lite feedback, är det värt att satsa på att bli maskinförare eller är det onödig tid man lägger på att utbilda sig?
Ett par frågor:
- Är det svårt att få jobb efter utbildningen?
- På komvux ska det ta 30 veckor att utbilda sig, varav 1200 timmar kör man maskin (hjullastare & grävmaskin) är 30 veckor lite eller mycket? är 1200 timmar i maskin lite?
- 4200 timmar i maskin krävs för att bli ''egen'' o inte behöva jobba som lärling. Vad kan jag förvänta mig för lön ungefär som att jobba som lärling?
- Vad ligger lönen på generellt för färdigutbildade hjullastare / grävmaskinister?
- Sliter det mycket på kroppen?
- Är det ett stressigt jobb?
- Ni som jobbar med detta, är det kul? Ångrar ni något?
- Är komvux bästa vägen eller gjorde ni på ett bättre sätt?
Det var allt just nu, tack så mycket

Själv så har jag ingen erfarenhet inom anläggsbranschen, och inte har jag maskinförarbevis. Men jag har goda kontakter inom väg och anläggsbranschen via mitt jobb som lastbilssäljare hos Scania, har även en kamrat som varit anläggningsarbetare/maskinförare ”hela livet”.
Efter vad jag har förstått, så är jobbet som grävmaskinist verkligen inte så enkelt som man kan tro, och att detta är ett yrke för personer som är ”födda” till att bli maskinförare. Nybörjare släpper sällant till i en grävmaskin från början, nybörjarna jobbar som oftast 1-2 år som grundarbetare/rörläggare (ADK) där de står med en spade e.l i diket hela dagen. Har även hört att det på flera sätt är ett stressigt jobb att vara maskinförare där de ofta jobbar mot tiden.
Men som sagt, jag har själv ingen erfarenhet av detta yrke eller av den branschen.