• 1
  • 2
2022-09-28, 01:00
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acer94
Hej, jag går i tankarna att utbilda mig till maskinförare, jag tänker främst grävmaskin och hjullastare. Detta görs på komvux, jag saknar gymnasiekompetens och även en del grundskolebetyg (engelska, svenska matte) som jag strax ska börja läsa upp. Jag är väldigt trött på att bara få massa skitjobb pga att jag inte har gått ut gymnasiet och tänkte att det är dags att ta tag i mitt liv och känner att maskinförare hade varit nånting jag tycker är kul och även duktig på.

Är det någon / några här som kan ge lite feedback, är det värt att satsa på att bli maskinförare eller är det onödig tid man lägger på att utbilda sig?

Ett par frågor:
- Är det svårt att få jobb efter utbildningen?
- På komvux ska det ta 30 veckor att utbilda sig, varav 1200 timmar kör man maskin (hjullastare & grävmaskin) är 30 veckor lite eller mycket? är 1200 timmar i maskin lite?

- 4200 timmar i maskin krävs för att bli ''egen'' o inte behöva jobba som lärling. Vad kan jag förvänta mig för lön ungefär som att jobba som lärling?

- Vad ligger lönen på generellt för färdigutbildade hjullastare / grävmaskinister?
- Sliter det mycket på kroppen?
- Är det ett stressigt jobb?
- Ni som jobbar med detta, är det kul? Ångrar ni något?
- Är komvux bästa vägen eller gjorde ni på ett bättre sätt?

Det var allt just nu, tack så mycket
Så hur gick det, TS?

Själv så har jag ingen erfarenhet inom anläggsbranschen, och inte har jag maskinförarbevis. Men jag har goda kontakter inom väg och anläggsbranschen via mitt jobb som lastbilssäljare hos Scania, har även en kamrat som varit anläggningsarbetare/maskinförare ”hela livet”.

Efter vad jag har förstått, så är jobbet som grävmaskinist verkligen inte så enkelt som man kan tro, och att detta är ett yrke för personer som är ”födda” till att bli maskinförare. Nybörjare släpper sällant till i en grävmaskin från början, nybörjarna jobbar som oftast 1-2 år som grundarbetare/rörläggare (ADK) där de står med en spade e.l i diket hela dagen. Har även hört att det på flera sätt är ett stressigt jobb att vara maskinförare där de ofta jobbar mot tiden.

Men som sagt, jag har själv ingen erfarenhet av detta yrke eller av den branschen.
Citera
2022-09-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Så hur gick det, TS?

Själv så har jag ingen erfarenhet inom anläggsbranschen, och inte har jag maskinförarbevis. Men jag har goda kontakter inom väg och anläggsbranschen via mitt jobb som lastbilssäljare hos Scania, har även en kamrat som varit anläggningsarbetare/maskinförare ”hela livet”.

Efter vad jag har förstått, så är jobbet som grävmaskinist verkligen inte så enkelt som man kan tro, och att detta är ett yrke för personer som är ”födda” till att bli maskinförare. Nybörjare släpper sällant till i en grävmaskin från början, nybörjarna jobbar som oftast 1-2 år som grundarbetare/rörläggare (ADK) där de står med en spade e.l i diket hela dagen. Har även hört att det på flera sätt är ett stressigt jobb att vara maskinförare där de ofta jobbar mot tiden.

Men som sagt, jag har själv ingen erfarenhet av detta yrke eller av den branschen.

Vad tjänar maskinförarna du känner, med alla tillägg och OB osv? Jag arbetar på kontor idag och funderar antingen på lastbilschaufför eller grävmaskinist. Vad skulle du rekommendera? Hört att lastbilschaufförer idag tjänar 40k+ utan problem i ingångslön då övertid och OB är väldigt lätt att få vid fjärr. Kanske mindre stressigt och enklare att köra lastbil än grävmaskin dessutom? Hjullastare är annars ett annat alternativ.
Citera
2022-10-05, 07:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad tjänar maskinförarna du känner, med alla tillägg och OB osv? Jag arbetar på kontor idag och funderar antingen på lastbilschaufför eller grävmaskinist. Vad skulle du rekommendera? Hört att lastbilschaufförer idag tjänar 40k+ utan problem i ingångslön då övertid och OB är väldigt lätt att få vid fjärr. Kanske mindre stressigt och enklare att köra lastbil än grävmaskin dessutom? Hjullastare är annars ett annat alternativ.
Han ena vet jag tjänar ca 50.000 SEK i månaden, två veckor med jobb och två veckors ledigt. Men vad den genomsnittliga maskinföraren i Sverige tjänar vet jag inte.

Huruvida det är ”enklare” eller mindre stressigt att vara grävmaskinist istället för lastbilschaufför är svårt för mig att säga, men det varierar nog väldigt från företag till företag, vilken typ av transportuppdrag/grävningsjobb det gäller osv, osv.

Men efter vad jag har hört från folk inom entreprenörbranschen, så är det inte lätt att få jobb som färsk maskinförare i vuxen ålder, med mindre man har de rätta kontakterna eller erfarenhet inom liknande branscher - som tex snickare eller lastbilschaufför.

Ärligt talat, så har inte jag nog kunskap till att rekommendera varken det ena eller det andra. Har själv ingen erfarenhet varken som lastbilschaufför eller maskinförare, jag säljer bara Scania lastbilar till flera olika åkerier och entrepreprenörer
Citera
2022-10-06, 07:21
Medlem
Citat:
Han ena vet jag tjänar ca 50.000 SEK i månaden, två veckor med jobb och två veckors ledigt. Men vad den genomsnittliga maskinföraren i Sverige tjänar vet jag inte.

Huruvida det är ”enklare” eller mindre stressigt att vara grävmaskinist istället för lastbilschaufför är svårt för mig att säga, men det varierar nog väldigt från företag till företag, vilken typ av transportuppdrag/grävningsjobb det gäller osv, osv.

Men efter vad jag har hört från folk inom entreprenörbranschen, så är det inte lätt att få jobb som färsk maskinförare i vuxen ålder, med mindre man har de rätta kontakterna eller erfarenhet inom liknande branscher - som tex snickare eller lastbilschaufför.

Ärligt talat, så har inte jag nog kunskap till att rekommendera varken det ena eller det andra. Har själv ingen erfarenhet varken som lastbilschaufför eller maskinförare, jag säljer bara Scania lastbilar till flera olika åkerier och entrepreprenörer

Tack för ditt svar! Han som tjänar 50k, kör han i gruva eller?
Citera
2022-10-06, 07:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Han som tjänar 50k, kör han i gruva eller?
Nej, han jobbar på anlägg runtom i Sverige, 14-14.
Citera
2022-10-06, 08:28
Medlem
Citat:
Nej, han jobbar på anlägg runtom i Sverige, 14-14.

Jävlar, visste inte att de som kör lastbil inom anläggning tjänar de summorna och har sådana scheman! Så han kör allt grus/jord osv från anläggningsplatserna? Är det 12 timmars pass då 14 dagar i månaden? Med tanke på han är ledig 14 dagar.
Citera
2022-10-06, 08:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jävlar, visste inte att de som kör lastbil inom anläggning tjänar de summorna och har sådana scheman! Så han kör allt grus/jord osv från anläggningsplatserna? Är det 12 timmars pass då 14 dagar i månaden? Med tanke på han är ledig 14 dagar.
Han jobbar som maskinförare.. han fick förövrigt en ny 75t CAT grävmaskin hos sin arbetsgivare för ca 1-2 år sedan.
Citera
2022-10-06, 08:57
Medlem
Citat:
Han jobbar som maskinförare.. han fick förövrigt en ny 75t CAT grävmaskin hos sin arbetsgivare för ca 1-2 år sedan.

Aha, i så fall ligger ju maskinförare på minst samma löner som lastbilschaufförer! Men kör han då 12 timmars pass på anläggningen? Jag är nyfiken på grävmaskin också men det verkar avancerat med alla 3d system som finns i dem nu, man ska mäta och allt ska vara exakt när man schaktar osv. Jag tror inte det är så lätt, man måste nog ha fallenhet för sånt där.
Citera
2022-10-06, 09:09
Medlem
De grävmaskinister jag känner tjänar ungefär som en snickare..ca 210kr tim...invecklat yrke idag med laserinstrument mm...inte så lätt å kräver flera kurser på detta....man ser de två laserrören bak på maskin...grävandet går oftast efter en dataskärm i maskin..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in