2020-02-17, 20:04
Medlem
Jag vet att det finns elektroniska trummor och dämpningsmattor till akustiska trummor, men dessa tar bort känslan och en hel del av spelglädjen.

Det jag efterfrågar är ett trumset som funkar hemma tillsammans med andra akustiska instrument, t.ex. gitarr och sång utan förstärkare. Jag tycker att någon annan borde också känt detta behov. Ett vanligt trumset tar ju över fullständigt om man vill jamma lite.

Alltså, finns det trumset som beter sig som vanliga trummor, men som är lite tystare?
Citera
2020-02-17, 20:09
Avslutad
Om det handlar om att inte störa grannar är tyvärr svaret nej.
Citera
2020-02-17, 20:12
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag vet att det finns elektroniska trummor och dämpningsmattor till akustiska trummor, men dessa tar bort känslan och en hel del av spelglädjen.

Det jag efterfrågar är ett trumset som funkar hemma tillsammans med andra akustiska instrument, t.ex. gitarr och sång utan förstärkare. Jag tycker att någon annan borde också känt detta behov. Ett vanligt trumset tar ju över fullständigt om man vill jamma lite.

Alltså, finns det trumset som beter sig som vanliga trummor, men som är lite tystare?

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om det handlar om att inte störa grannar är tyvärr svaret nej.

Det beror väl hur på hur hårt den som spelar slår inte trummorna
Citera
2020-02-17, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Det beror väl hur på hur hårt den som spelar slår inte trummorna
Antar att du inte är trummis?
Citera
2020-02-17, 20:19
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Antar att du inte är trummis?

Säger det samma det går att spela tyst på trummor typ Jazz allt beror på vilken stil du spelar.
Citera
2020-02-17, 20:28
Avslutad
Citat:
Säger det samma det går att spela tyst på trummor typ Jazz allt beror på vilken stil du spelar.
Skillnad på tyst och tyst. Självfallet går det att spela med varierande styrka, men att spela så att man inte stör grannar är snudd på omöjligt. I alla fall om man ska behålla någon form av spelglädje som TS ju faktiskt efterlyste. Du lär i princip få skippa baskaggen och lägga allt fokus på att spela så tyst det bara går.
Citera
2020-02-17, 20:35
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Skillnad på tyst och tyst. Självfallet går det att spela med varierande styrka, men att spela så att man inte stör grannar är snudd på omöjligt. I alla fall om man ska behålla någon form av spelglädje som TS ju faktiskt efterlyste. Du lär i princip få skippa baskaggen och lägga allt fokus på att spela så tyst det bara går.

Som du sa själlv det går att spela tystare men TS sa aldrig nånting om at inte störa grannar

Citat:

Citera
2020-02-17, 20:42
Avslutad
Citat:
Som du sa själlv det går att spela tystare men TS sa aldrig nånting om at inte störa grannar
Nix, de sa TS inte, men jag tänkte att det kunde vara det som låg bakom så därför vävde jag in en liten fråga om det i mitt svar. Dessutom var det just det du svarade på, och att spela akustiska trummor hemma utan att störa grannar går inte om dina grannar inte är relativt okänsliga. Du får inte ner det till en volym som man kan kräva att grannar står ut med på ett odämpat akustiskt trumset utan att totalt ändra spelstilen till någonting som är mer eller mindre meningslöst.
Citera
2020-02-17, 20:45
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Du får inte ner det till en volym som man kan kräva att grannar står ut med på ett odämpat akustiskt trumset utan att totalt ändra spelstilen till någonting som är mer eller mindre meningslöst.

Nä då hade ju jag valt att bo i hus där man inte bor tätt in på varandra.
Citera
2020-02-17, 20:50
Medlem
Tryckallan74s avatar
Nu är jag inte trummis men tolkar det som om att TS vill kunna spela trummor med feeling MED andra akustiska instrument! Men som sagt jag har ingen koll på detta, cymbaler låter ju som sagt, kanske finns speciella trumskinn som kan användas?
Citera
2020-02-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Nu är jag inte trummis men tolkar det som om att TS vill kunna spela trummor med feeling MED andra akustiska instrument! Men som sagt jag har ingen koll på detta, cymbaler låter ju som sagt, kanske finns speciella trumskinn som kan användas?

Korrekt uppfattat! Att inte störa grannarna är en bonus förstås, men jag bor inte så nära mina grannar och min önskan är att kunna lira akustiskt med andra akustiska instrument och samtidigt kunna utnyttja trummorna på det sätt som det var tänkt.

Man kan förvisso spela supermjukt med jazzvispar, men man tappar hela dynamiken eftersom så fort man tar i det minsta så hörs bara trummorna.

Kanske kan man fylla trummorna med kuddar? Då borde stunsen bevaras, men kanske dämpas ljudet till begravningstrummor.
Citera
2020-02-17, 22:55
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Korrekt uppfattat! Att inte störa grannarna är en bonus förstås, men jag bor inte så nära mina grannar och min önskan är att kunna lira akustiskt med andra akustiska instrument och samtidigt kunna utnyttja trummorna på det sätt som det var tänkt.

Man kan förvisso spela supermjukt med jazzvispar, men man tappar hela dynamiken eftersom så fort man tar i det minsta så hörs bara trummorna.

Kanske kan man fylla trummorna med kuddar? Då borde stunsen bevaras, men kanske dämpas ljudet till begravningstrummor.
Jag misstänkte att jag uppfattade det korrekt Ska kolla med mina trummis kompisar ang detta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in