Lser man deras
whitepaper s trycker de ganska mycket p sin vision (att "ta krypto till folket") som baseras p mycket av de klassiska krypto-sikterna; saker som decentralisering, Open Source, personlig integritet och rtt till gande av sina egna pengar sgs vara viktigt.
Vgen dit r dock nog mer brutalt kommersiell.
Plattformen "Crypto.com Chain" som de hller p att bygga ska bli mer decentraliserad ver tid (psts det). Grund-token i systemet r CRO. MCO anvnds av Crypto.com.
Vinnande koncept och seris verksamhet eller pyramid-spel som kommer gra massa kunder fattigare? Tja, sg det.
Min analys r dock att Crypto.com r ett fretag vars ideologiska vision (ppet, krypto-baserat globalt decentraliserat betalnings-ntverk) ska ns via smart och aggressiv affrsverksamhet. Det r den verksamheten vi ser i Crypto.com. Det hela r lite fr polerat fr att jag ska tro det r en ren exit-scam, pyramid eller ponzi. Att Crypto.com kommer gra grova pengar p sin verksamhet ser jag inte som ngon nackdel, snarare tvrt om.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
MCO inte fyller ngon funktion frutom berika Crypto.com. De har en meningsls token fr att det r extremt lnsamt att generera sin egna ERC20-token och sedan slja den och ta vinsten rakt i fickan. Lika lnsam som deras ICO.
Du mste ju inte kpa och lsa MCO. Skulle det inte bara kunna vara en konstruktion fr att lsa alla ev. likviditetsproblem? Kan man f kunder att betala en insats istf. en avgift varje mnad (fr kort) mste rkenskaperna se ganska trevliga ut frn ett cash-flow perspektiv menar jag.
Det r ju onekligen ett intressant upplgg. r man kund med "stake" i MCO har man samma intresse som Crypto.com i kursen. Den typen av kund-relationer kan nog vara vl s vrdefulla som de utan ngon form av investering. Om man tror att Crypto.com r ngorlunda rliga i sin affrsutvning s har de inte ngot lngsiktigt incitament att manipulera kursen s att de fr massa missnjda kunder. Att Crypto.com skulle "ta vinsten rakt i fickan" r vl ett antagande? Det r ju en ganska konkurrens-utsatt nisch, s mycket av vinsten gr nog till att kpa nya kunder i det hr lget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ath0
Blev brutalt besviken nr Wirecard hll p att g i graven 2 dagar efter att mitt kort blev issued, hoppas dock att de i lngden blir sin egen issuer

Haha, ja, det mste knts som tokdlig timing. Jag gjorde lite det omvnda, var p vg att skaffa ett kort, men vntade och sg hur Crypto.com skulle hantera hela Wirecard-situationen innan jag bestmde mig.