2020-02-14, 21:11
Bannlyst
Har ngra frgor ang det feodala Japan, allts samurajernas tid.

Nr en japansk borg skulle intas, sg p 1500-talet, hur kunde det g till?
Vad jag har hrt s var borgarna/slotten i Japan uppfrda under en helt annorlunda princip n i Europa. I Europa var borgarna byggda att frhindra fienden att ta sig in och gra det s enkelt som mjligt att frsvara sig frn borgen. Men i Japan fungerade det inte p detta sttet vad jag hrt. Det jag hrt r att en borg i Japan kunde vara byggd som s att en fiende kunde ltt klttra in. Och det var fr att fienden skulle f en chans till att slss. Ungefr som "kom in om ni tror att ni kan ta oss".. Det r vad jag hrt/lst.
Stmmer det att det var s?

Och vad jag frsttt s var Japan uppdelat under klaner. Och varje klan fungerade som ett ln i Sverige, men att det var i princip sjlvstyrande med en egen hvding som kallades Daymio. Hade alla klaner samma typ av krigfring och heder, hur man slogs eller kunde det vara skillnader?
Japan var aldrig enat under denna tid? Alltid dessa klaner eller?

Och vad jag lst, s fljde samurajer en speciell kodex/heder som gick ut p att aldrig attackera en fiende bakifrn. Utan man mttes i duell-liknande strider man mot mat. Stmmer detta?

Skulle vilja ha motiverande svar, fr jag vill lra mig mer om detta
Senast redigerad av Iwannalickit 2020-02-14 kl. 21:14.
Citera
2020-02-14, 23:13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannalickit
Har ngra frgor ang det feodala Japan, allts samurajernas tid.

Nr en japansk borg skulle intas, sg p 1500-talet, hur kunde det g till?
Vad jag har hrt s var borgarna/slotten i Japan uppfrda under en helt annorlunda princip n i Europa. I Europa var borgarna byggda att frhindra fienden att ta sig in och gra det s enkelt som mjligt att frsvara sig frn borgen. Men i Japan fungerade det inte p detta sttet vad jag hrt. Det jag hrt r att en borg i Japan kunde vara byggd som s att en fiende kunde ltt klttra in. Och det var fr att fienden skulle f en chans till att slss. Ungefr som "kom in om ni tror att ni kan ta oss".. Det r vad jag hrt/lst.
Stmmer det att det var s?
Ja och nej. Det stmmer inte att det skulle vara ltt att klttra in fr "kom in om ni tror att ni kan ta oss", d det r rejlt puckat att verhuvudtaget ha ngra fstningar om det r det som r tanken.
Dremot s var mnga japanska fstningar och stder byggda p ett sdant stt att fienden ltt kunde ta sig in vissa vgar, som sedan ledde in till labyrintliknande gator eller dr byggnader var placerade s att frsvararna kunde lura in dem i bakhll. Tnk lite som klassiska "tower defense"-spel, dr man istllet fr att ha en mur dr fienden ska stoppas istllet har ett frsvar p djupet, dr man faller tillbaka till frberedda stllningar och slpper mark till angriparen under svra frluster fr denne, och dr man sedan har vgar att g runt och skra av retrtten fr de som lurats in i borgen.

Citat:
Och vad jag frsttt s var Japan uppdelat under klaner. Och varje klan fungerade som ett ln i Sverige, men att det var i princip sjlvstyrande med en egen hvding som kallades Daymio. Hade alla klaner samma typ av krigfring och heder, hur man slogs eller kunde det vara skillnader?
Nej. En del av dessa klaner var s annorlunda i sin krigfring att de kallades fr ninja. Eller snarare, att de var ursprunget till det som sedan blev ninja.

Citat:
Och vad jag lst, s fljde samurajer en speciell kodex/heder som gick ut p att aldrig attackera en fiende bakifrn. Utan man mttes i duell-liknande strider man mot mat. Stmmer detta?

Skulle vilja ha motiverande svar, fr jag vill lra mig mer om detta
Teoretiskt, ja, samma som att europeiska riddare skulle flja en ridderlig hederskodex, vilket de flesta hvdade sig gra. Men sedan var det lngt ifrn alla som gjorde det. Visst, att attackera en fiende bakifrn r fegt, men i krig s gller inga regler och det r vinnaren som skriver historien....
Citera
2020-02-14, 23:42
Medlem
Moramannens avatar
Borgarna har jag ingen koll p, men lite kort om dina andra funderingar:
Citat:

De japanska klanerna och lnen kan jmfras med de svenska tterna och lnen p medeltiden. I Sverige var kungarna oftast mktigare n kejsaren i Japan, dr stormnnen periodvis kunde gra precis som de ville, men trots det brukar man inte rkna det som att Japan var splittrat i flera stater d. Game of Thrones kanske r en bra jmfrelse, det sitter nn p jrntronen som nominellt styr ver hela Westeros, men i praktiken kr varje adelshus sitt eget race (drav delvis anledningen till mitt svar i din andra trd, nn konsekvens mste det ju vara. Varfr skulle Sverige setts som oenat men inte Japan nr det var samma situation?)

Hedern, bushido, blev faktiskt viktigare under fredstid (och blstes upp nnu mer under moderniseringen runt frra sekelskiftet), som Jecke r inne p. Det sger ju sig sjlvt att om alla som frlorade i strid begick seppuku skulle det ju snart inte finnas ngra erfarna krigare kvar.
Citera
2020-02-15, 00:01
Medlem
Ritualiseringen blev mer och mer viktig allteftersom och mnga skulle sga att samurajerna blev urvattnade som krigare.

Den tydligaste symbolen fr samurajen som man tnker r nog svrdet, dock var bgskyttet betydligt viktigare och svrd ett tecken p klasstillhrigheten.
Citera
2020-02-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ja och nej. Det stmmer inte att det skulle vara ltt att klttra in fr "kom in om ni tror att ni kan ta oss", d det r rejlt puckat att verhuvudtaget ha ngra fstningar om det r det som r tanken.
Dremot s var mnga japanska fstningar och stder byggda p ett sdant stt att fienden ltt kunde ta sig in vissa vgar, som sedan ledde in till labyrintliknande gator eller dr byggnader var placerade s att frsvararna kunde lura in dem i bakhll.

De krde ven med en av de, enligt mig, otroligaste skydden: nktergalsgolvet. Minst ett finns bevarat, i Kyoto, och det gnisslar likt en nktergal sjunger nr man gr p det. Ett primitivt, men otroligt sofistikerat inbrottslarm
Citera
2020-02-15, 09:50
Medlem
Kumabjorns avatar
Svaret p frgorna hittar du i den hr boken,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in