2020-02-14, 08:53
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

"En minderårig flicka har utsatts för en misstänkt våldtäkt på en skola i Karlskrona av en kille i klassen.
Flickans föräldrar är kritiska mot hur skolan hanterade händelsen och att pojken inte blev avstängd."

https://nxt.sydostran.se/karlskrona/misstankt-valdtakt-pa-skoltoalett-inte-fatt-den-hjalp-vi-behover/

"Efter en misstänkt våldtäkt på en toalett på en skola i Karlskrona är flickans föräldrar kritiska till hur skolan har hanterat händelsen, skriver Sydöstran.
Enligt tidningen är föräldrarna kritiska till att skolan inte polisanmälde det misstänkta brottet och de tycker också det var fel att den misstänkta killen fick vara kvar i skolan som vanligt i flera dagar efter händelsen.
Föräldrarna har polisanmält och flickan har varit hemma från skolan i drygt två veckor.
Men skolans rektor menar att de agerat rätt efter den misstänkta våldtäkten.
Rektorn säger till tidningen att de uppmanade föräldrarna att polisanmäla och att skolan har bistått polisen med information."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7407916

Någon som vet mer?
Citera
2020-02-14, 09:29
Bannlyst
Är det sånt här som måste ske för att det ska bli förändring, så må så ske. Är föräldern oansvarig, får barnen lida, som man brukar säga.

Det här har knappast skett i något vakuum. Försök inte lura i mig att att den här skolan har varit fridfull och barnen har hållit hand och sjungit Ebony and ivory tillsammans och så blir någon plötsligt våldtagen på en toalett.
Citera
2020-02-14, 10:39
Medlem
kalkryggars avatar
Skolan säger att dom har gjort rätt. Då undrar jag hur fan det kan vara rätt att en flicka skall tvingas gå i samma klass som sin våldtäktsman?

Jag fattar ingenting. Är det någon ny pedagogisk metod som förbereder barnen för det nya landet? Kanske det som vänstern menar med att vi svenskar skall integreras?
Citera
2020-02-14, 11:54
Medlem
Soda--Pops avatar
Märklig reaktion från rektorn, nån blir alltså misstänkt våldtagen på skolan så tycks denne gräva ner huvudet i byråkrati-sanden.

"skolan kan bara stänga av en elev fem dagar"
"vi uppmanade föräldrarna att polisanmäla, (inte vår jobb-beskrivning annars)"

Att de tar anmälan om fysisk våldtäkt på arbetsplatsen som vore det att nån kastat snöboll genom rutan säger mig att personalen är i konflikt mellan å ena sidan feministiska krav på mer sexbrottsanmälningar och att det råkar krocka med bilden av en lyckad inslussning och integration.

Nån som vet ifall gärningsmannen är en svensk med okänd egentlig ålder, som brukar åka på semester till grushögar i Långtbortistan han desperat flydde från, för att numer hälsa på släktingar ?
Citera
2020-02-14, 12:44
Avslutad
Intressant att rektorn hävdar att det inte är skolans jobbeskrivning att polisanmäla våldtäkter på minderåriga som sker på skolans område under skoltid samtidigt som skolan inte tvekar att polisanmäla sina egna elever om de viftar med armen i fel vinkel på en julfest efter skoltid...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kAvAl/elever-gjorde-nazisthalsning-pa-fest

Citera
2020-02-14, 13:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Intressant att rektorn hävdar att det inte är skolans jobbeskrivning att polisanmäla våldtäkter på minderåriga som sker på skolans område under skoltid samtidigt som skolan inte tvekar att polisanmäla sina egna elever om de viftar med armen i fel vinkel på en julfest efter skoltid...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kAvAl/elever-gjorde-nazisthalsning-pa-fest

På min tid la skolan sig i ALLT.

Är ni tvillingar? Då ska ni inte gå i samma klass?
Är ni bästa vänner? Då ringer sjuksyster hem till föräldrarna och säger "vi tycker X och Y umgås alldeles för ofta med varandra, vi måste sära på dem".
Är du kortast i klassen? Detta måste undersökas.
Är du längst i klassen? Detta måste undersökas. Osv. Jag skojar inte.

Alltså på riktigt. Men de hade väl alldeles för mycket tid att sitta och fika på förr i tiden, och kände väl att de måste göra sig värda sin lön, och inte en promille av problemen av idag.
Citera
2020-02-21, 23:22
Medlem
Jag har ett barn i klassen inte hört ett ljud av skolan eller blivit informerad om detta.
Vi fick ett mejl av skolan hur vi föräldrar ska ha koll på hur våra barn använder sig av internet och sociala medier.
Tycker inte det hör ihop att en sån händelse, så ska vi påminnas om annat.
Hur ska jag som förälder koppla ihop detta, när jag inte vet att något eventuellt hänt?

Vi fick mejl av flickans föräldrar, lite kort att något hänt flickan och en annan elev i klassen och att det utreddes av polis och socialen och att dem väljer att flytta flickan pga de inte fått stöd eller hjälp av skolan i denna stund.

Blev överraskad av detta mejl frågade mitt barn. Men hen sa att det sagts .... var lite oklart.

Dagen efter mejlet som jag tror bara gick till oss föräldrar får eleverna besök av skolsystern som sa till klassen att ”sluta sprida rykten, inte prata om detta och att vara tysta om händelsen” då vet jag inte varför man säger sådant till elever?

Tråkigt att vi än idag inte hört något om detta av skolan.

Läser inte sydöstran utan blt och missade helt att det stått i tidningen.

/Förälder i klassen.
Citera
2020-02-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshatt
Jag har ett barn i klassen inte hört ett ljud av skolan eller blivit informerad om detta.
Vi fick ett mejl av skolan hur vi föräldrar ska ha koll på hur våra barn använder sig av internet och sociala medier.
Hur ska jag som förälder koppla ihop detta, när jag inte vet att något eventuellt hänt?

Vi fick mejl av flickans föräldrar, lite kort att något hänt flickan och en annan elev i klassen och att det utreddes av polis och socialen och att dem väljer att flytta flickan pga de inte fått stöd eller hjälp av skolan i denna stund.

Blev överraskad av detta mejl frågade mitt barn. Men hen sa att det sagts .... var lite oklart.

Dagen efter mejlet som jag tror bara gick till oss föräldrar får eleverna besök av skolsystern som sa till klassen att ”sluta sprida rykten, inte prata om detta och att vara tysta om händelsen” då vet jag inte varför man säger sådant till elever?

/Förälder i klassen.
Vad vet ni om gm?
sannolikheten säger en sak, skolans beteende bekräftar den sannolikheten, men vad säger föräldrarna? Har pappan dödat gm än?
Citera
2020-02-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vad vet ni om gm?
sannolikheten säger en sak, skolans beteende bekräftar den sannolikheten, men vad säger föräldrarna? Har pappan dödat gm än?

Hehe, nej pappan har inte dödat pojken än. Såg pojken idag senast livs levande.

Föräldrarna är besvikna på skolan självklart. Förstår deras frustration. De nämner i brevet att de som förälder hade gärna velat fått informationen att om något allvarligt hänt i klassen om det varit någon annans barn.

Barnen i klassen har inte fått hjälp, stöd eller stöttning. Tycker mer att skolan pressat barnen att ”hålla käften”!
Citera
2020-02-22, 07:54
Medlem
Citat:

Föräldrarna är besvikna på skolan självklart. Förstår deras frustration. De nämner i brevet att de som förälder hade gärna velat fått informationen att om något allvarligt hänt i klassen om det varit någon annans barn.

Barnen i klassen har inte fått hjälp, stöd eller stöttning. Tycker mer att skolan pressat barnen att ”hålla käften”!
Ser man till den information du delgivit så är det helt klart att inget ska få sippra ut. Vem skyddar man? offret eller gm?
Citera
2020-02-22, 08:02
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Ok, men vad har du att säga om gärningspojken/mannen? Är det en åldersfuskande afghan som det spekuleras om här i tråden?
Citera
2020-02-22, 08:04
Medlem
Citat:

/Förälder i klassen.
Vilken skola ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här