Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Nej. (Marketcap)-index definieras som värdet på en bestämd korg av varor vid en viss tidpunkt. Normalt börjar ett index på värdet 100 och förändras därefter beroende på hur utvecklingen för korgen förändras. Håller du med om det? OMX30 är tex värdet av de 30 mest omsatta aktierna på OMX med startvärde 125. Detta index omviktas baserat på omsättning.
En fond som följer detta index måste balansera om när tex. aktien på plats 31 övertar aktien på plats 30 baserat på omsättning. Detsamma gäller även inom de 30 mest omsatta bolagen.
Observera att det gäller omsättning oavsett om omsättningen sker under nedgång eller uppgång.
Tittar vi på indexet OMX Stockholm PI är det ett all share MCAP index, dvs. en MCAP-viktning vid startillfället av alla aktier som handlas på OMX.
En fond som följer detta index behöver bara vikta om när en aktie slutar handlas på OMX eller när en aktie börjar handlas på OMX. I annat fall sker viktningen av sig själv och fonden kommer exakt följa utvecklingen av OMX PI
Detta är de två vanligaste indexen på Stockholmsbörsen och i inget av fallen stämmer det du säger om indexfonder. Vill du ändra din uppfattning?
Jag ändrar uppfattning enligt din vilja så snart jag gör dåliga placeringar! -Har inte hänt än, peppar peppar!
Möjligen har du gått på Handelshögskolan efter yuppie-tiden. Jag har som sagt kunskaper från 1900-talet. Dock har dessa funkat minst sagt fint! Understatement!
Orkar varken ge dig "rätt eller fel i frågan", då det verkar som om vi har helt olika "kompassriktningar" i det vi pratar om. Även om det gäller samma saker.
Men jag "köper" ditt resonemang att indexfonder även kan vara smalare saker, som exempelvis "IT" eller sådant. Men som sagt: Jag syftar på breda indexfonder när jag snackar indexfonder.
Cirka en hel fondbörs. Sen skiter jag högaktningsfullt att någon enstaka aktie saknas i den breda fonden. Fonden ska spegla "hur det går på börsen", inget svårare än så.
Sen är det totalt "skitsnack" att det skulle finnas någon slags "indexfondbubbla" som menas i trådstart. -Hedgefonder, derivat och liknande skit är en annan sak, som kan vara ekonomiskt riskabla saker.. Men i alla fall, sån skit har jag aldrig kört på!