2022-01-24, 19:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Indexfond är en fond som följer ett specifikt index och det kan vara baserat på vad som helst. Bättre att hålla sig till vad orden betyder istället för att hitta på egna definitioner.

Tyvärr, det är svårt att lära gamla hundar att sitta..
Jag borde väl ha sagt "bred indexfond" eller specifierat vilka börsindex jag syftade på.
Nog var vi "anala" på Handels i Göteborg för 30 år sedan, men vi var nog inte lika "anala" som inläggare på Flashback är!
Citera
2022-01-24, 19:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr, det är svårt att lära gamla hundar att sitta..
Jag borde väl ha sagt "bred indexfond" eller specifierat vilka börsindex jag syftade på.
Nog var vi "anala" på Handels i Göteborg för 30 år sedan, men vi var nog inte lika "anala" som inläggare på Flashback är!

Det är inte analt att använda ord korrekt.
Citera
2022-01-24, 19:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är inte analt att använda ord korrekt.

Läs definitionen, då du verkar vara noga med sådana.
Citera
2022-01-24, 19:31
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Läs definitionen, då du verkar vara noga med sådana.

Det är inte jag eller de andra här som behöver göra det, det är du.
Citera
2022-01-24, 19:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är inte jag eller de andra här som behöver göra det, det är du.

Tja, eller så behöver jag kanske vara mer tydlig. Då du och flera inte förstår ordentligt.
Skit samma: Funderar på när det är köpläge på indexfonder. Gick ner rätt idag, hoppas det går ner ett bra tag till. (Bättre och bättre köpläge!)

Citera
2022-01-24, 19:45
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Tja, eller så behöver jag kanske vara mer tydlig. Då du och flera inte förstår ordentligt.
Skit samma: Funderar på när det är köpläge på indexfonder. Gick ner rätt idag, hoppas det går ner ett bra tag till. (Bättre och bättre köpläge!)

Varför fortsätter du tjafsa, bit ihop och acceptera att du inte hade koll på vad en indexfond är istället men nu vet du.
Citera
2022-01-24, 20:49
Medlem
Citat:
Jätteenkelt förklarat: I princip ska indexfonder leka "Följa John" på börsen, dvs. sälja när "alla andra säljer", och köpa när "alla köper". Annars följer man inte index.

Kan analogiseras med ett cykellopp, Tour de France till exempel, där indexfonderna tillhör "klungan av cyklister". Vill du inte köra indexfond, så står det dig fritt att exempelvis satsa på aktivt förvaltade fonder, som du verkar vara inne på. Aktivt förvaltade fonder, om man tar avgifterna i beaktande, vinner sällan över rena indexfonder som är låg-/nollkostnads.

Själv har jag "prickat in" börsfallet idag igen, så funderar på när det blir köpläge med ISK-indexfond för mig. "Den aktiva förvaltningen" sköter man själv med indexfonder, dvs. köper och säljer beroende på börsens index. Själv är bäste dräng!

Nej. (Marketcap)-index definieras som värdet på en bestämd korg av varor vid en viss tidpunkt. Normalt börjar ett index på värdet 100 och förändras därefter beroende på utvecklingen för korgen. Håller du med om det? OMX30 är tex värdet av de 30 mest omsatta aktierna på OMX med startvärde 125. Detta index definieras om baserat på omsättning.

En fond som följer detta index måste balansera om när tex. aktien på plats 31 övertar aktien på plats 30 baserat på omsättning. Detsamma gäller även inom de 30 mest omsatta bolagen.

Observera att det gäller omsättning oavsett om omsättningen sker under nedgång eller uppgång. Fonden måste alltså köpa det alla andra handlar i (köper och säljer) och sälja det folk inte handlar i.

Tittar vi på indexet OMX Stockholm PI är det ett all share MCAP index, dvs. en MCAP-viktning vid startillfället av alla aktier som handlas på OMX.

En fond som följer detta index behöver bara vikta om när en aktie slutar handlas på OMX eller när en aktie börjar handlas på OMX. I annat fall sker viktningen av sig själv och fonden kommer exakt följa utvecklingen av OMX PI. Denna fond köper alltså aktier som kommer in på OMX och säljer aktier som avnoteras på OMX.

Detta är de två vanligaste indexen på Stockholmsbörsen och i inget av fallen stämmer det du säger om indexfonder. Vill du ändra din uppfattning?
Senast redigerad av llPOWERll 2022-01-24 kl. 20:53.
Citera
2022-01-24, 20:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Nej. (Marketcap)-index definieras som värdet på en bestämd korg av varor vid en viss tidpunkt. Normalt börjar ett index på värdet 100 och förändras därefter beroende på hur utvecklingen för korgen förändras. Håller du med om det? OMX30 är tex värdet av de 30 mest omsatta aktierna på OMX med startvärde 125. Detta index omviktas baserat på omsättning.

En fond som följer detta index måste balansera om när tex. aktien på plats 31 övertar aktien på plats 30 baserat på omsättning. Detsamma gäller även inom de 30 mest omsatta bolagen.

Observera att det gäller omsättning oavsett om omsättningen sker under nedgång eller uppgång.

Tittar vi på indexet OMX Stockholm PI är det ett all share MCAP index, dvs. en MCAP-viktning vid startillfället av alla aktier som handlas på OMX.

En fond som följer detta index behöver bara vikta om när en aktie slutar handlas på OMX eller när en aktie börjar handlas på OMX. I annat fall sker viktningen av sig själv och fonden kommer exakt följa utvecklingen av OMX PI

Detta är de två vanligaste indexen på Stockholmsbörsen och i inget av fallen stämmer det du säger om indexfonder. Vill du ändra din uppfattning?

Jag ändrar uppfattning enligt din vilja så snart jag gör dåliga placeringar! -Har inte hänt än, peppar peppar!

Möjligen har du gått på Handelshögskolan efter yuppie-tiden. Jag har som sagt kunskaper från 1900-talet. Dock har dessa funkat minst sagt fint! Understatement!

Orkar varken ge dig "rätt eller fel i frågan", då det verkar som om vi har helt olika "kompassriktningar" i det vi pratar om. Även om det gäller samma saker.

Men jag "köper" ditt resonemang att indexfonder även kan vara smalare saker, som exempelvis "IT" eller sådant. Men som sagt: Jag syftar på breda indexfonder när jag snackar indexfonder.
Cirka en hel fondbörs. Sen skiter jag högaktningsfullt att någon enstaka aktie saknas i den breda fonden. Fonden ska spegla "hur det går på börsen", inget svårare än så.

Sen är det totalt "skitsnack" att det skulle finnas någon slags "indexfondbubbla" som menas i trådstart. -Hedgefonder, derivat och liknande skit är en annan sak, som kan vara ekonomiskt riskabla saker.. Men i alla fall, sån skit har jag aldrig kört på!
Citera
2022-01-24, 21:04
Medlem
Citat:
Jag ändrar uppfattning enligt din vilja så snart jag gör dåliga placeringar! -Har inte hänt än, peppar peppar!

Möjligen har du gått på Handelshögskolan efter yuppie-tiden. Jag har som sagt kunskaper från 1900-talet. Dock har dessa funkat minst sagt fint! Understatement!

Orkar varken ge dig "rätt eller fel i frågan", då det verkar som om vi har helt olika "kompassriktningar" i det vi pratar om. Även om det gäller samma saker.

Men jag "köper" ditt resonemang att indexfonder även kan vara smalare saker, som exempelvis "IT" eller sådant. Men som sagt: Jag syftar på breda indexfonder när jag snackar indexfonder.
Cirka en hel fondbörs. Sen skiter jag högaktningsfullt att någon enstaka aktie saknas i den breda fonden. Fonden ska spegla "hur det går på börsen", inget svårare än så.

Sen är det totalt "skitsnack" att det skulle finnas någon slags "indexfondbubbla" som menas i trådstart. -Hedgefonder, derivat och liknande skit är en annan sak, som kan vara ekonomiskt riskabla saker.. Men i alla fall, sån skit har jag aldrig kört på!

Det verkar som att du är dum i huvudet. Det finns inget bredare index i Sverige än OMXSPI då det innehåller ALLA aktier som handlas på Stockholmsbörsen (OMX).

Bokstavligt talat först träffen på Google lär dig allt du behöver veta om index och indexfonder.
Citera
2022-01-24, 21:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det verkar som att du är dum i huvudet. Det finns inget bredare index i Sverige än OMXSPI då det innehåller ALLA aktier som handlas på Stockholmsbörsen (OMX).

Bokstavligt talat först träffen på Google lär dig allt du behöver veta om index och indexfonder.

Okej, du kör något cirkelresonemang nu. Är du medveten om det?
Vad jag menar och förhoppningsvis har sagt är att köra indexfonder. Dvs. kan vara Stockholm, kan vara NY, kan vara London eller någon annan börs. Jag skiter totalt i om en bred indexfond diffar från "verkliga index" med obetydliga procentandelar. Det är inte det som gäller.
Citera
2022-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Okej, du kör något cirkelresonemang nu. Är du medveten om det?
Vad jag menar och förhoppningsvis har sagt är att köra indexfonder. Dvs. kan vara Stockholm, kan vara NY, kan vara London eller någon annan börs. Jag skiter totalt i om en bred indexfond diffar från "verkliga index" med obetydliga procentandelar. Det är inte det som gäller.

Nej, jag påpekar bara att du inte vet hur en indexfond fungerar.
Citera
2022-01-24, 21:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, jag påpekar bara att du inte vet hur en indexfond fungerar.

Rätt intressant, då jag gjort pengar på dessa.. Jag kanske är en "börshumla"? (Som inte vet hur det fungerar men lyfter och flyger ändå).. :-)

-Apan som kastade pil och slog "experterna", kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in