2022-01-22, 10:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kör Stockholmsbörsens "gamla A".
Motsvarar ungefär Swedbanks indexfond i dagens Sverige.

Dvs. en indexfond som saknar "förvaltningsstrategi".

”Avanza zero” har inte ”index” eller liknande i namnet heller. Men om du skulle beskriva vad AZ är, eller din Swedbank fond t.ex? Är inte ”indexfond” en bra beskriver när dom följer ett index. Noterar att du i ditt inlägg beskriver swedbanksfond som just en indexfond i ditt inlägg.
Citera
2022-01-22, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
”Avanza zero” har inte ”index” eller liknande i namnet heller. Men om du skulle beskriva vad AZ är, eller din Swedbank fond t.ex? Är inte ”indexfond” en bra beskriver när dom följer ett index. Noterar att du i ditt inlägg beskriver swedbanksfond som just en indexfond i ditt inlägg.

Jag kör inte Avanza. Om Avanza får du vänligen fråga någon annan om.

Men finns många "banker" som erbjuder snorbilliga indexfonder. Rekommenderas!
Citera
2022-01-23, 12:44
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag kör inte Avanza. Om Avanza får du vänligen fråga någon annan om.

Men finns många "banker" som erbjuder snorbilliga indexfonder. Rekommenderas!

Varför har folk i den här tråden ett minnesdjup som sträcker sig max 1inlägg tillbaka i tiden?

1-Jag skrev något om Avanza zero som indexfond.
2-Du citerade mig och skrev att Avanza zero inte var en indexfond eftersom den hade för få aktier
3-Jag frågade vad du föreslår att kalla fonder som följer index om indexfond inte anses lämpligt.
4-du föreslog ett annat namn på Avanza zero
5-jag påminde dig att vi inte pratar om namnet, utan vilken term vi ska använda för att beskriva en fond som följer ett litet index.
6-du skriver att du inte kör Avanza, och att jag får fråga någon annan.

?????

Hur fungerar man i samhället när man inte kan hålla en konversation och komma ihåg ens vad man själv sa sist?

-hej jag vill beställa en kebabpizza.
-ok 10minut, vilken sås du vill ha?
-vadå sås? Jag är hungrig och vill ha pizza
-jah, du beställa kebab och få sås, men du säga vilken sås till mig.
-jag har ingen kebab, du får fråga någon som har det. *klick*
Citera
2022-01-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Notera att de pensionsfonder som inte är indexstyrda, utan styrs av marknadstänk, inte har de nackdelar som den här tråden rotar i: att index som styr köpet av aktier ger en större och större skevhet mot verkligt värde ju större inflytande indexfonderna har på marknaden. De blåser upp sitt eget pris.

Varför är det så svårt att slå sitt jämförelseindex då? Speciellt riskviktat?

Om indexfonder blåste upp sitt eget pris hade ju en omvänd indexfond varit att föredra, dvs. en som säljer det som går upp och köper det som går ned (enligt premissen i TS). Eller? En sådan fond hade ju varit ren kapitalförstöring.

Det känns som att någon premiss är fel.
Citera
2022-01-24, 12:47
Medlem
Citat:
Luft i båda två tror jag.
Såvida inte "sovjetunionen anfaller", vilket man kan misstänka, är kontanter (njä, beroende på FIAT) bättre än börsen, fastigheter bättre än kontant och börs (njä, om ryssen anfaller och vi blir "Sovjetrepublik"), så kanske guld alternativt silver.

Men ska man ha en hyfsad "balans i sin portfölj" så normalt en "tredjedel av alla fyra".. Men blir väl en fjärdedel givetvis..

Givetvis finns det inte någon "indexfondbubbla"!
Indexfonder är "rakt av" ett genomsnitt av index. Indexfonderna justerar innehav så innehav följer index på fondbörserna.

DÄREMOT kan jag teoretiskt tänka mig att indexfonderna "måste sälja av enskild aktie som rör sig utanför "index", eftersom innehavet i en indexfond ska följa index:

Exempel: "Börsen" säljer LME. Kanske "helt fel", men LME "ska alla sälja". Då MÅSTE en indexfond också sälja LME, för att följa index, om alltså indexfonden är en indexfond. Annars följer inte indexfonden index. Samma sak tärt om: Indexfonder kan "tvingas köpa" om en/några aktier stiger.

Fan vet, det var på 1900-talet jag gick på Handels.. Men ungefär så minns jag av mina föreläsningar!
(Blev välbeställd på köpet, ska väl också tilläggas. Jag gjorde "som fröken sa"..

Varför måste indexfonden sälja bara för att alla andra gör det? Vikten av den sålda aktien minskar ju av sig själv när MCAP för företaget sjunker.

Säg att du har 2 aktier med 10 aktier var. MCAP är jämt delat och precis 100 för varje bolag. 50% vikt för varje bolag.

Jag gör en fond för dessa bolag och köper då 1 aktie av varje. Total insättning 10 kr.

Företag 1 gör ett skitresultat och aktien slaktas till 1 kr, företag 2 påverkas inte alls. Värdet på bolagen är då 10 + 100 = 110 kronor. Vikten av bolag 1 är 10/110

Min fonds värde sjunker till 11 kronor. Och vikten av bolag 1 är 10/110. Dvs exakt samma som index.

Varför skulle jag behöva sälja bolag 2 och köp bolag 1? Min fond skall följa index inte ha statisk vikt.
Citera
2022-01-24, 13:09
Medlem
Citat:
Trettio aktier är ingen indexfond!
Alldeles för få aktier för att kallas "indexfond"!
Kurvan med trettio aktier blir minst lika "kvantiserad" som 8-bitars-ljud är. Snarare värre. Kommer inte att visa någon sinusvåg! (Ändå har 8-bitars ljud 255 nivåer att kvantisera!).

En bra indexfond ska efterlikna börsen i princip som en sinusvåg.
Dvs. att den efterliknar börsen så bra så man inte behöver bry sig.

Sinusvåg

Så, du har precis visat att du inte vet vad ett index är. En indexfond ska inte följa "börsen" som helhet, den ska följa sitt jämförelseindex, i AZs fall six30rx. Det innebär att portföljens innehav justeras så att den i största möjliga mån följer samma viktning som indexet. Det finns inte bara ett index som kallas "börsen", det finns massvis som försöker följa eller agera jämförelse för olika sektorer, olika storlekar på bolag, med och utan utdelning osv.
Citera
2022-01-24, 18:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Varför har folk i den här tråden ett minnesdjup som sträcker sig max 1inlägg tillbaka i tiden?

1-Jag skrev något om Avanza zero som indexfond.
2-Du citerade mig och skrev att Avanza zero inte var en indexfond eftersom den hade för få aktier
3-Jag frågade vad du föreslår att kalla fonder som följer index om indexfond inte anses lämpligt.
4-du föreslog ett annat namn på Avanza zero
5-jag påminde dig att vi inte pratar om namnet, utan vilken term vi ska använda för att beskriva en fond som följer ett litet index.
6-du skriver att du inte kör Avanza, och att jag får fråga någon annan.

?????

Hur fungerar man i samhället när man inte kan hålla en konversation och komma ihåg ens vad man själv sa sist?

-hej jag vill beställa en kebabpizza.
-ok 10minut, vilken sås du vill ha?
-vadå sås? Jag är hungrig och vill ha pizza
-jah, du beställa kebab och få sås, men du säga vilken sås till mig.
-jag har ingen kebab, du får fråga någon som har det. *klick*

Jag är i många fora och i många trådar samtidigt. Men ändrar inte min ståndpunkt för en endaste "Fermenta-aktie", dvs "ett öre": Indexfonder innebär inte någon "risk" för övervärderad börs/bubbla.
Indexfonder följer bara index. Jag har inte Azanza Zero, om det har någon relevans för tråden kanske du "som vet" förklara Azanza Zero lite djupare? -Så länge det inte blir OT, givetvis.
Citera
2022-01-24, 18:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Varför måste indexfonden sälja bara för att alla andra gör det? Vikten av den sålda aktien minskar ju av sig själv när MCAP för företaget sjunker.

Säg att du har 2 aktier med 10 aktier var. MCAP är jämt delat och precis 100 för varje bolag. 50% vikt för varje bolag.

Jag gör en fond för dessa bolag och köper då 1 aktie av varje. Total insättning 10 kr.

Företag 1 gör ett skitresultat och aktien slaktas till 1 kr, företag 2 påverkas inte alls. Värdet på bolagen är då 10 + 100 = 110 kronor. Vikten av bolag 1 är 10/110

Min fonds värde sjunker till 11 kronor. Och vikten av bolag 1 är 10/110. Dvs exakt samma som index.

Varför skulle jag behöva sälja bolag 2 och köp bolag 1? Min fond skall följa index inte ha statisk vikt.

Jätteenkelt förklarat: I princip ska indexfonder leka "Följa John" på börsen, dvs. sälja när "alla andra säljer", och köpa när "alla köper". Annars följer man inte index.

Kan analogiseras med ett cykellopp, Tour de France till exempel, där indexfonderna tillhör "klungan av cyklister". Vill du inte köra indexfond, så står det dig fritt att exempelvis satsa på aktivt förvaltade fonder, som du verkar vara inne på. Aktivt förvaltade fonder, om man tar avgifterna i beaktande, vinner sällan över rena indexfonder som är låg-/nollkostnads.

Själv har jag "prickat in" börsfallet idag igen, så funderar på när det blir köpläge med ISK-indexfond för mig. "Den aktiva förvaltningen" sköter man själv med indexfonder, dvs. köper och säljer beroende på börsens index. Själv är bäste dräng!
Citera
2022-01-24, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Så, du har precis visat att du inte vet vad ett index är. En indexfond ska inte följa "börsen" som helhet, den ska följa sitt jämförelseindex, i AZs fall six30rx. Det innebär att portföljens innehav justeras så att den i största möjliga mån följer samma viktning som indexet. Det finns inte bara ett index som kallas "börsen", det finns massvis som försöker följa eller agera jämförelse för olika sektorer, olika storlekar på bolag, med och utan utdelning osv.

Nice "touch" du har i dina svar!

Indexfonder som enbart har ett smalt index ser jag inte som äkta indexfonder.
När jag använder ordet "indexfond" syftar jag på breda, "äkta indexfonder", dvs. som följer respektive fondbörs analogt. Givetvis finns det "INGEN" indexfond som lyckas följa börsen helt. Men det är inte intressant. Det är petitesser i sammanhanget, d.v.s. inte signifikant.
Fonderna är oftast återinvesterande. Dvs. betalar inte ut löpande utdelningar, utan utdelningarna återinvesteras på börsen.

Själv väntar jag på köpläge, då jag har alldeles för mycket kapital på nästan nollräntekonton.
Blir givetvis indexfonder inom ISK igen!
Citera
2022-01-24, 19:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Nice "touch" du har i dina svar!

Indexfonder som enbart har ett smalt index ser jag inte som äkta indexfonder.
När jag använder ordet "indexfond" syftar jag på breda, "äkta indexfonder", dvs. som följer respektive fondbörs analogt. Givetvis finns det "INGEN" indexfond som lyckas följa börsen helt. Men det är inte intressant. Det är petitesser i sammanhanget, d.v.s. inte signifikant.
Fonderna är oftast återinvesterande. Dvs. betalar inte ut löpande utdelningar, utan utdelningarna återinvesteras på börsen.

Själv väntar jag på köpläge, då jag har alldeles för mycket kapital på nästan nollräntekonton.
Blir givetvis indexfonder inom ISK igen!

Det är klart även det är en äkta indexfond, det finns inte något minsta antal aktier som måste ingå för att det ska vara en indexfond. Om man sedan inte vill placera i en smal indexfond är en helt annan fråga.
Citera
2022-01-24, 19:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är klart även det är en äkta indexfond, det finns inte något minsta antal aktier som måste ingå för att det ska vara en indexfond. Om man sedan inte vill placera i en smal indexfond är en helt annan fråga.

Tja, okej. Vi kanske pratar om varandra?
Jag kanske är slarvig i mina definitioner, men med "indexfond" syftar jag alltid på mer eller mindre börsindex på respektive fondbörs. Om jag bara säger indexfond alltså. OM jag menar indexfonder i enskild bransch, brukar jag specifiera mer noga, exempelvis "finans-", "teknik-" etc.

Men det kunde du givetvis inte veta!

Senast redigerad av kraftfoder 2022-01-24 kl. 19:21.
Citera
2022-01-24, 19:20
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Tja, okej. Vi kanske pratar om varandra?
Jag kanske är slarvig i mina definitioner, men med "indexfond" syftar jag alltid på mer eller mindre börsindex på respektive fondbörs. Om jag bara säger indexfond alltså. OM jag menar indexfonder i enskild bransch, brukar jag specifiera mer noga, exempelvis "finans-", "teknik-" etc.

Men det kunde du givetvis inte veta!
[spoiler]Men jag trodde det var för-förstått, underförstått. (Men "TJI fick jag där!). Alla kan ju inte förstå allt hela tiden, speciellt inte när det gäller gemensamma begrepp./SPOILER]

Indexfond är en fond som följer ett specifikt index och det kan vara baserat på vad som helst. Bättre att hålla sig till vad orden betyder istället för att hitta på egna definitioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in