2020-02-12, 05:06
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Banker i Sverige brukar titta på fast anställning för att kunna ge lån, men hur blir det om ens primära inkomster är ifrån professionell trading, dvs kapitalinkomster man lever på?

Dessa kan ju fluktuera rätt så kraftigt, och jag har hört historier om att banker inte riktigt gärna vill låna ut då.
Men kan banker ge ett lån om man har en portfölj av aktier som man äger som kontantinsats/säkerhet?

Jag har för mig att jag har läst här på Flashback att detta är möjligt.
Någon som vet och har erfarenheter och kan dela med sig?
Citera
2020-02-12, 05:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Banker i Sverige brukar titta på fast anställning för att kunna ge lån, men hur blir det om ens primära inkomster är ifrån professionell trading, dvs kapitalinkomster man lever på?

Dessa kan ju fluktuera rätt så kraftigt, och jag har hört historier om att banker inte riktigt gärna vill låna ut då.
Men kan banker ge ett lån om man har en portfölj av aktier som man äger som kontantinsats/säkerhet?

Jag har för mig att jag har läst här på Flashback att detta är möjligt.
En bank gör väl en kreditprövning innan de beviljar ett lån. Även om du har fast anställning så är inte det en garanti att du får låna.
Med en som har aktiekapital endast och enligt pappret lever på detta, ja samma här banken gör en prövning. Har man ex aktier som ger utdelning varje år på x kr, tja kan kanske trotts osäkerhet om de även framöver kommer ge samma utdelning kanske göra att en bank beviljar ett lån.

Givetvis ser det värdet som en garanti för lånet ungefär som om man äger en fastighet. Sen anledning till lånet också av värde, handlar det om ett akut lån då avloppet akut måste bytas och man egentligen har kapital i aktier men kan motivera att utdelning om ett halvår och säljer man nu etc.. är det däremot ett lån till en Lamborghini så tror jag de ifrågasätter mer.

Så svar, ja eller nej, är upp till banken ta det beslutet, men möjligheten finns alltid.

Annars har man en annan möjlighet, belåna sina aktier, dvs lånar med dessa som säkerhet för lånet, bara kolla hur mycket du får låna för de aktier du har samt givetvis ränta för ett sånt lån, här däremot säger de inte nej......
Citera
2020-02-12, 06:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Inga erfarenheter, men sitter snart i en situation där det skulle kunna vara aktuellt med värdepapper och bostadsrätt jag vill belåna, också utan inkomster som kan täcka lånet.

Så jag följer tråden.

Avanza vet jag lånar ut på aktier, men vad jag förstått enbart till köp av fler aktier.
Citera
2020-02-12, 07:13
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Man belånar som sagt aktierna istället. Man får mycket låg ränta på Avanza (0,9%), mycket lägre än för bostadslån.

Om du inte har några aktier får du så klart inget lån.

Alltså säljer du bara en del av portföljen och köper kontant och sen belånar du resten av aktierna för att kompensera.
Citera
2020-02-13, 00:00
Medlem
Private banking brukar kunna hitta på lösningar för sånt.

Annars är det väl bara att skaffa en tillsvidareanställning, jobba ett tag och ta bostadslån och senare säga upp sig från jobbet. När du väl fått lånet så behöver du inte längre ha någon anställning.
Citera
2020-02-13, 03:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Man belånar som sagt aktierna istället. Man får mycket låg ränta på Avanza (0,9%), mycket lägre än för bostadslån.
Vad jag förstår så ska Avanza-lånet gå till fler aktier, inget annat. Det jag tittar på är "superlånet", med 0% ränta upp till en viss säkerhet.
Citat:
Får jag använda Superlånet till något annat än handel med värdepapper?

Nix. Superlånet är en värdepapperskredit och är alltså till för att köpa nya värdepapper på ditt konto.
https://www.avanza.se/lana/superlanet.html
Senast redigerad av constant 2020-02-13 kl. 03:44.
Citera
2020-02-13, 06:11
Medlem
Colosss avatar
Banken tittar bara på beskattningsbar inkomst när det gäller bostadslån.
Citera
2020-02-13, 15:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad jag förstår så ska Avanza-lånet gå till fler aktier, inget annat. Det jag tittar på är "superlånet", med 0% ränta upp till en viss säkerhet.

Läs sista meningen i mitt inlägg igen.

Eftersom jag uppenbarligen är dålig på att förklara tar jag ett exempel här.

Skitstöveln JustinTrudeau har aktier för ett belåningsvärde på 8 miljoner på Avanza. Marknadsvärde 10 miljoner. Han säljer aktier för 1,5 miljoner och köper en lägenhet. Sedan tar han lån mot aktierna på 1,5 miljoner och köper samma aktier han just sålt. Förstår du nu?
Citera
2020-02-13, 16:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Läs sista meningen i mitt inlägg igen.

Eftersom jag uppenbarligen är dålig på att förklara tar jag ett exempel här.

Skitstöveln JustinTrudeau har aktier för ett belåningsvärde på 8 miljoner på Avanza. Marknadsvärde 10 miljoner. Han säljer aktier för 1,5 miljoner och köper en lägenhet. Sedan tar han lån mot aktierna på 1,5 miljoner och köper samma aktier han just sålt. Förstår du nu?
Var kan han ta ett lån på aktiernas värde?

Tittar på Avanzas krav, och då är belåningsgraden max 50%, och då på godkända värdepapper.
Citat:
Max belåningsgrad 50 %
Citera
2020-02-13, 16:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Banken tittar bara på beskattningsbar inkomst när det gäller bostadslån.
Och det är jättekonstigt. Man måste ta ett lån innan man går i pension.
Citera
2020-02-13, 16:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var kan han ta ett lån på aktiernas värde?

Tittar på Avanzas krav, och då är belåningsgraden max 50%, och då på godkända värdepapper.

Nej man kan belåna över 50 % men då får man skitränta. Du snackar om gratis lånet som har 50 000 som limit och 0 % ränta. Jag pratar om det som är upp till 25% av ditt belåningsvärde som har 0,9 %.
Citera
2020-02-13, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej man kan belåna över 50 % men då får man skitränta. Du snackar om gratis lånet som har 50 000 som limit och 0 % ränta. Jag pratar om det som är upp till 25% av ditt belåningsvärde som har 0,9 %.
Näe. Du pratar om att belåna 100%.
Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in