Citat:
Ursprungligen postat av
QxZtVyPrQ9981AZX
Banker i Sverige brukar titta på fast anställning för att kunna ge lån, men hur blir det om ens primära inkomster är ifrån professionell trading, dvs kapitalinkomster man lever på?
Dessa kan ju fluktuera rätt så kraftigt, och jag har hört historier om att banker inte riktigt gärna vill låna ut då.
Men kan banker ge ett lån om man har en portfölj av aktier som man äger som kontantinsats/säkerhet?
Jag har för mig att jag har läst här på Flashback att detta är möjligt.
Någon som vet och har erfarenheter och kan dela med sig?
En bank gör väl en kreditprövning innan de beviljar ett lån. Även om du har fast anställning så är inte det en garanti att du får låna.
Med en som har aktiekapital endast och enligt pappret lever på detta, ja samma här banken gör en prövning. Har man ex aktier som ger utdelning varje år på x kr, tja kan kanske trotts osäkerhet om de även framöver kommer ge samma utdelning kanske göra att en bank beviljar ett lån.
Givetvis ser det värdet som en garanti för lånet ungefär som om man äger en fastighet. Sen anledning till lånet också av värde, handlar det om ett akut lån då avloppet akut måste bytas och man egentligen har kapital i aktier men kan motivera att utdelning om ett halvår och säljer man nu etc.. är det däremot ett lån till en Lamborghini så tror jag de ifrågasätter mer.
Så svar, ja eller nej, är upp till banken ta det beslutet, men möjligheten finns alltid.
Annars har man en annan möjlighet, belåna sina aktier, dvs lånar med dessa som säkerhet för lånet, bara kolla hur mycket du får låna för de aktier du har samt givetvis ränta för ett sånt lån, här däremot säger de inte nej......