2020-02-11, 23:52
Medlem
gullfias avatar
Jag vill montera in låga trösklar som är av plåt och inte trä.
Jag lyckades nätt och jämnt med att kapa av plåten med plåt-såg - med lite hjälp från en kille på Bauhaus.

Men det räcker inte att kapa den och i vilket fall har jag ett par till som ska kapas.
Dessutom måste det sågas in en liten bit i mitten på vardera sidan, för att tröskeln ska kunna glida in i dörrkarmen. Det är lite som ett pussel. Ett jack, eller instick kan man säga, men inget som går att göra själv med en vanlig såg. Det måste skäras till med ett specialverktyg och där drar jag gränsen för vad jag själv som kvinna klarar av, när det gäller gör-det-själv.

Jag vill att någon annan ska skära till de här plåtlisterna till exakt korrekt specifikation åt mig - men vart vänder man sig?
Tar gärna emot tips för Stockholm. Jag testade Clas Olsson "Clas Fixare" men de svarade inte..!
Plåtslagare kanske? Men gör de såna här små jobb? 2-3 trösklar skulle jag vilja få tillskurna bara.
Vart ska jag vända mig...?
Citera
2020-02-12, 00:07
Medlem
Thuriazs avatar
Funkar det med vinkelslip? Jag förespråkar vanligtvis inte billiga verktyg men i det här fallet så.... Det finns billiga på biltema att köpa. du kan måttbeställa i det material du vill ha och kapa till hörnen själv.
Citera
2020-02-12, 00:16
Medlem
snoamers avatar
Har du skruvstäd eller nått? Isf köp en tigersåg 400 kr på biltema och ös på. Klart du klarar det, om du är kvinna eller inte
Citera
2020-02-12, 00:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Sånt vill ha snyggt och det kan plåtslagerifirmor fixa.
Citera
2020-02-12, 00:38
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Har du skruvstäd eller nått? Isf köp en tigersåg 400 kr på biltema och ös på. Klart du klarar det, om du är kvinna eller inte
Nej det har jag inte... Har ingen sån utrustning alls och dessutom gillar jag inte "power tools". Har ingenstans som jag kan jobba med sånt, eftersom jag bor i en lägenhet.
Citera
2020-02-12, 00:40
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sånt vill ha snyggt och det kan plåtslagerifirmor fixa.
Ja exakt... Någonstans måste man veta sina begränsningar och det där är helt enkelt inget jag tror att jag kan göra alls.. speciellt inte snyggt. Förmodligen skulle jag kapa ett finger och inte plåten och dessutom skada lägenheten!
Citera
2020-02-12, 00:41
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Funkar det med vinkelslip? Jag förespråkar vanligtvis inte billiga verktyg men i det här fallet så.... Det finns billiga på biltema att köpa. du kan måttbeställa i det material du vill ha och kapa till hörnen själv.
Googlade vinkelslip. Nej, en sån vill jag inte köra!!
Citera
2020-02-12, 01:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Självklart proffsjobb.
Citera
2020-02-12, 01:42
Medlem
JBernards avatar
Ta med en tröskel, eller en ritning m mått och en bild till en plåtverkstad så fixar dom det åt dig eller tipsar om lämplig firma.
Citera
2020-02-12, 08:52
Medlem
En laserskuren plåt blir nog snyggast, går även i en bra inställd plasmaskärare. Nackdelen är att du behöver en Dxf- fil som maskinen kan läsa.
Citera
2020-02-12, 16:42
Medlem
Vad är plåt för slags material?
Jag som trodde det var ett format.

Som folk redan påpekat. Gå till någon som kan skära till det med LASER eller vatten.
Ring en snickare så får han lösa allt åt dig.
Citera
2020-02-12, 18:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är plåt för slags material?
Jag som trodde det var ett format.

Som folk redan påpekat. Gå till någon som kan skära till det med LASER eller vatten.
Ring en snickare så får han lösa allt åt dig.
Visst är det ett format men i praktiken menas stålplåt oftast när man säger plåt. Men även stålplpr har olika hårdhet och tjocklek förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in