2024-07-03, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SAS fortsätter att gräva sin egen grav. Från och med idag tillåter de att personalen har tatueringar och . sina egna! - gympaskor! OK jag kan förstå att man vill ha bekvämare skor när man står och går så mycket på jobbet, men det finns ju jättefina arbetssandaler i så fall, som ser nätta ut och har lite klack trots att de är fotriktiga och har en tjock fjädrande sula. Det skulle gå att köpa in enhetliga sådana i SAS-blått. Det ena (elegans) behöver inte utesluta det andra (bekvämlighet).

MEN - tatueringarna! SAS la' ut ett inlägg om det med bilder på personal med osmakliga tatueringar för drygt en timme sedan. De fick massor av kritik i kommentarerna, och folk postade bilder på fräscha flygvärdinnor och stewards hos andra flygbolag - och nu har de redan tagit bort inlägget! Så här stod det i alla fall:

SAS - Scandinavian Airlines
1h ·
Starting today, our team members can proudly display their tattoos and wear sneakers while in uniform. 🧑‍✈️
This update to our uniform guidelines is part of our ongoing commitment to creating a modern, inclusive and welcoming environment for all. By further embracing individuality and comfort among our staff, we aim to enhance the overall experience and ensure everyone feels valued and welcome.

Detta är otroligt! Jag gick in med mitt trollkonto nu. Tråden är kvar. De bevakar tråden, raderar alla negativa synpunkter och blockar personerna bakom! På så sätt försöker de styra opinionen, så att alla som går in och tittar i kommentarerna och bara hittar positiva kommentarer, ska tänka "OK andra människor verkar vara OK med det här - det är nog bara jag som är gammeldags!"

Verkligen hårt modererad tråd. Jag kan läsa 118 av 696 kommentarer, i stort sett alla positiva, så det är uppenbart att de flesta var kritiska eftersom de försvunnit.
Citera
2024-07-03, 19:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Verkligen hårt modererad tråd. Jag kan läsa 118 av 696 kommentarer, i stort sett alla positiva, så det är uppenbart att de flesta var kritiska eftersom de försvunnit.

Ja. Går det att sprida den informationen på något sätt..? Jag har såklart delat det på Facebook, men i övrigt..? Jag tycker inte att SAS ska få komma undan med det här. Och om de tycker att det är OK att mörka sanningen för allmänheten på det här sättet, så undrar man ju vad mer de mörkar..? Säkerhetsrisker..?
Citera
2024-07-09, 10:33
Medlem
Merwinnas avatar
Efter att SAS gick ut på bilder med sin tatuerade personal, känns det som en lisa för ögat att se detta - och då är jag ändå inte normalt någon fan av arabmuslimer:

https://www.youtube.com/watch?v=MCW5kH1G_1Y

På Emirates är flygvärdinnorna vackra, stewardena stiliga och båda könen fräscha. Det får mig faktiskt, för stunden, att känna mig mer positivt inställd till arabmuslimerna i stort! Även den schejk-klädde passageraren i reklamfilmen! Jag tror inte att SAS fattar, att de med sin skabbiga personal och sina oikofobiska reklamfilmer skadar hela Sveriges image...

Bra att staten har sagt ifrån nu i alla fall, de kommer inte att ge SAS några mer skattepengar för att hålla det sjunkande skeppt under armarna (förlåt mina blandade metaforer). Det är lika bra att de konkar!
Senast redigerad av Merwinna 2024-07-09 kl. 10:35.
Citera
2024-09-20, 23:14
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Men du fattar ju inte. Grejen med SAS, är att - så länge som det var ett högklassigt företag - så förknippades det med allt som var positivt med Skandinavien. Hög säkerhetsnivå, hög tekniknivå, hög servicenivå, snygga och smarta piloter och vackra, slanka, blonda flygvärdinnor. Nu tog reklammakaren bort allt detta - allt det som sålde in företaget både till skandinaverna själva, och till främmande folk som tycker att vi är bra och spännande.

SAS kör nu på sin nya reklamkampanj: "We are Scandinavia". Man ska enligt utsago trycka på säkerheten i reklambudskapet.

På de stortavlor jag sett avbildar bildkommunikationen dock olika kulörer av blattar som står under startande flygplan, men jag har säkert inte sett alla.
Citera
2024-09-20, 23:18
Avstängd
Dynamit
Lego
Osthyvel
Bastu

Scandinavian Asslines System
Citera
2024-09-20, 23:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
SAS kör nu på sin nya reklamkampanj: "We are Scandinavia". Man ska enligt utsago trycka på säkerheten i reklambudskapet.

På de stortavlor jag sett avbildar bildkommunikationen dock olika kulörer av blattar som står under startande flygplan, men jag har säkert inte sett alla.

Du beskriver det bra. Nu har de gjort det igen. De lär sig aldrig.
Citera
2024-09-20, 23:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Nu hävdar de i alla fall att det finns ett Skandinavien. Märkligt med dessa dubbla budskap.

Nåja, det är väl inte längre ett svenskt företag, eftersom svenska staten inte längre äger något av det, så SAS kan ju dra åt helvete även i fortsättningen.
Citera
2024-09-21, 13:41
Medlem
Så vad står SAS aktien i nu efter den lyckade reklamkampanjen när de sket på allt vad norden innebär?
Citera
2024-09-21, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Så vad står SAS aktien i nu efter den lyckade reklamkampanjen när de sket på allt vad norden innebär?

Go woke get broke! Det talar sitt tydliga språk.

Om dom lyfte fram Vikingarnas resor och upptäktsfärder samt Nationalromantiken artitektur - Carl von Linné osv och vår germanska och vita västerländska kultur som vita Grekland med Pythagoras och Svensk kultur istället för att förolämpa oss västerlänningar Och Svenskar så hade dom aktien gått upp.

SAS borde stämma reklambolagen som bedriver woke-propaganda i varje västland.

Enemy within, och dessa woke-ideologier är inte etniskt svenska eller germanska eller europeiska.

Enemy out, försöker ta sig till våra länder och sprida skitkultur som bling bling gangster rap med mera.
Citera
2024-09-21, 17:30
Medlem
godboys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Nu hävdar de i alla fall att det finns ett Skandinavien. Märkligt med dessa dubbla budskap.

Nåja, det är väl inte längre ett svenskt företag, eftersom svenska staten inte längre äger något av det, så SAS kan ju dra åt helvete även i fortsättningen.
Kan inte fatta att företag släpper igenom sån här skitreklam. Reklam ska fan inte reta upp folk, och den ska inte vara politisk. Har för mig att märket Brandos körde någon anti SD kampanj 2010 och tappade rejält med kunder och att det slutligen blev konkurs. Även Audi Sverige gjorde ju något med idioten "Kakan Hermansson" och även de fick pudla.

Allt som har med affärer och kunder att göra ska inte ha någon form av politik i sig.
Citera
2024-09-21, 17:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan inte fatta att företag släpper igenom sån här skitreklam. Reklam ska fan inte reta upp folk, och den ska inte vara politisk. Har för mig att märket Brandos körde någon anti SD kampanj 2010 och tappade rejält med kunder och att det slutligen blev konkurs. Även Audi Sverige gjorde ju något med idioten "Kakan Hermansson" och även de fick pudla.

Allt som har med affärer och kunder att göra ska inte ha någon form av politik i sig.

Ja, och Burberrys senaste reklamkampanj bestod av videos med "kaxiga" unga människor med olika hudfärger, i en urban, nästan dystopisk miljö. Deprimerande. Folk som köper Burberry gör ju det för att de vill ha fantasin om att vara den där lorden eller ladyn, som vandrar på heden nedanför sitt ärvda slott i sällskap med sina dalmatinrar... Trenchcoaten eller tweedkjolen ska se ut som att man kommer från "old money". Detta kan inte ändras, tar man bort den imagen så kommer ingen alls att vilja köpa plaggen, i stället.

På samma sätt byggde SAS' image på fantasin om vackra, snygga, blonda, fräscha, infödda svenska - och definitivt otatuerade - flygvärdinnor och piloter i stiliga uniformer. Ihop med skandinavisk säkerhet och trygghet och högklassig teknik, såklart. Nu har de dragit allt detta i smutsen.
Citera
2024-09-21, 18:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, och Burberrys senaste reklamkampanj bestod av videos med "kaxiga" unga människor med olika hudfärger, i en urban, nästan dystopisk miljö. Deprimerande. Folk som köper Burberry gör ju det för att de vill ha fantasin om att vara den där lorden eller ladyn, som vandrar på heden nedanför sitt ärvda slott i sällskap med sina dalmatinrar... Trenchcoaten eller tweedkjolen ska se ut som att man kommer från "old money". Detta kan inte ändras, tar man bort den imagen så kommer ingen alls att vilja köpa plaggen, i stället.

På samma sätt byggde SAS' image på fantasin om vackra, snygga, blonda, fräscha, infödda svenska - och definitivt otatuerade - flygvärdinnor och piloter i stiliga uniformer. Ihop med skandinavisk säkerhet och trygghet och högklassig teknik, såklart. Nu har de dragit allt detta i smutsen.
Det är helt otroligt att företag tillåter reklammakarna rasera allt som byggts upp under decennier för att haka på ett PK tåg. Så konstigt att ingen sätter stopp för dumheten, då jag bara antar att dessa reklamer måste gå igenom rätt många steg innan de väl sänds. Men det är väl ingen som vågar säga "nej, detta passar inte vår kundgrupp".

Visst fattar jag väl att man antagligen vill vidga sina kundgrupper, men det får ju inte ske på bekostnad av den befintliga kundgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in