Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Verkar som att svenska akademin är i farten..
Varför bryr ni er så mycket? Alla kan väl stava fel ibland eller?
Jag blir aldrig irriterad över en felstavningar..
Det som irriterar mig är folk som irriterar sig på det

Jag läser igenom det jag skrivit INNAN jag trycker på "Skicka Svar", delvis eftersom jag själv stör mig på folks felstavningar, eller rättare sagt: folks ovilja att kommunicera skriftligen på ett sätt som är lättläst för andra och delvis för att ett inlägg som är så felstavat att man inte ens får ut nån mening av det är slöseri med tid och energi.
Är detta verkligen så konstigt?
Jag vet att många tycker att FB på många sätt är fullt av språkpoliser, men ärligt talat: hade det varit bättre om ingen brytt sig, precis som i dagens skolor?
Om vi som sitter här en hel massa timmar för mycket per dag påpekar för nya användare att särskrivningar är FEL, att stava gärna med GJ och andra delikatesser är, iaf i mitt fall och jag gissar att det är samma för de flesta, ett sätt att lära upp nya användare att kunna kommunicera enkelt och tydligt.
Varför skulle detta vara fel?
Och att stava fel i rubriken signalerar lång väg: "Skit i att läsa det här, jag bryr mig egentligen inte och det var faktiskt inte så viktigt ändå...".
(Disclaimer: jag är fullt medveten om att det existerar människor med dyslexi och jag anser att de är lika välkomna och önskade här som alla andra, men som alla vet så har de senaste åren detta fenomen formligen exploderat och idag verkar det som om det vore coolt att ha det...med andra ord: försök i alla fall stava rätt!)
Jag stör mig faktiskt inte alls på människor som stör sig på människor som försöker stava rätt...