2006-03-24, 08:28
Medlem
hazard simpsons avatar
Varför går inte moderatorerna in och rättar stavfel i rubrikerna?
Citera
2006-03-24, 08:36
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Varför stavar inte personer rätt?

Det ingår knappast enligt min mening i moderatorsuppdraget att agera språkpolis även om jag i vissa fall på eget initiativ ändrar uppenbara stavfel i rubriker.
Citera
2006-03-24, 16:58
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:

För att vi alla är dyslektiker och inte uppfattar stavfel.
Citera
2006-03-24, 17:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Det som snarare stör mig är just att folk inte verkar bry sig om de nu stavar fel i rubriken.
Inne i inläggen kan väl vara en sak, störande det också, men inte i samma klass som att stava fel på sin egen rubrik!
Citera
2006-03-24, 17:46
Medlem
evolutes avatar
Det händer. För någon dag sedan ändrade Sun Ruler 'niggerianer' till 'nigerianer' i en av Normans utmärkta trådar...
Citera
2006-03-24, 18:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det händer. För någon dag sedan ändrade Sun Ruler 'niggerianer' till 'nigerianer' i en av Normans utmärkta trådar...

Det visar ju snarare på brist av humor att ändra den rubriken. "Niggerianer" - det var ju roligt....
Citera
2006-03-24, 18:40
Medlem
El Zorros avatar
Är det någon extrem särskrivning eller liknande så händer det att jag ändrar. Inte för att det är min uppgift men för att det irriterar mig.
Citera
2006-03-24, 20:05
Medlem
StorMammas avatar
Det händer att jag går in och redigerar i mina forum, om det verkligen blöder i mina ögon och jag har språkpolisen påslagen...
Citera
2006-03-25, 14:02
Moderator
vfs avatar
Jag brukar rätta rubriken om den s.a.s är missvisande pga av ev stavfel.
Jag rättar även i efterhand om trådskaparen ber om det.
Citera
2006-03-25, 17:42
Medlem
roccs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det som snarare stör mig är just att folk inte verkar bry sig om de nu stavar fel i rubriken.
Inne i inläggen kan väl vara en sak, störande det också, men inte i samma klass som att stava fel på sin egen rubrik!
Verkar som att svenska akademin är i farten..
Varför bryr ni er så mycket? Alla kan väl stava fel ibland eller?
Jag blir aldrig irriterad över en felstavningar..
Det som irriterar mig är folk som irriterar sig på det
Citera
2006-03-25, 18:18
Medlem
TuXIs avatar
snark.... jobbigt som det är att flytta allas felpostade trådar.

vill du att vi skall torka dig också?
Citera
2006-03-25, 19:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Verkar som att svenska akademin är i farten..
Varför bryr ni er så mycket? Alla kan väl stava fel ibland eller?
Jag blir aldrig irriterad över en felstavningar..
Det som irriterar mig är folk som irriterar sig på det

Jag läser igenom det jag skrivit INNAN jag trycker på "Skicka Svar", delvis eftersom jag själv stör mig på folks felstavningar, eller rättare sagt: folks ovilja att kommunicera skriftligen på ett sätt som är lättläst för andra och delvis för att ett inlägg som är så felstavat att man inte ens får ut nån mening av det är slöseri med tid och energi.

Är detta verkligen så konstigt?
Jag vet att många tycker att FB på många sätt är fullt av språkpoliser, men ärligt talat: hade det varit bättre om ingen brytt sig, precis som i dagens skolor?
Om vi som sitter här en hel massa timmar för mycket per dag påpekar för nya användare att särskrivningar är FEL, att stava gärna med GJ och andra delikatesser är, iaf i mitt fall och jag gissar att det är samma för de flesta, ett sätt att lära upp nya användare att kunna kommunicera enkelt och tydligt.

Varför skulle detta vara fel?
Och att stava fel i rubriken signalerar lång väg: "Skit i att läsa det här, jag bryr mig egentligen inte och det var faktiskt inte så viktigt ändå...".

(Disclaimer: jag är fullt medveten om att det existerar människor med dyslexi och jag anser att de är lika välkomna och önskade här som alla andra, men som alla vet så har de senaste åren detta fenomen formligen exploderat och idag verkar det som om det vore coolt att ha det...med andra ord: försök i alla fall stava rätt!)

Jag stör mig faktiskt inte alls på människor som stör sig på människor som försöker stava rätt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in