2020-02-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Han har ingen. Han har en hobbyverksamhet. Och ja, han ska skicka in sin nyligen upprättade ”redovisning”. Med kopior på alla dokument.
Fast kanske vill de ha in alla dokument också. Då de kanske kommer utreda honom.

Hobbyverksamhet??

Du maste skamta/vara totalt okunnig.

Hur i hela varlden far du detta till hobbyverksamhet nar syftet varit att tjana slant??
Naringsverksamhet fran dag ett.

Sedan att TS varit okunnig/skitit i vad lagen sager ar en annan fraga
Citera
2020-02-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Hobbyverksamhet??

Du maste skamta/vara totalt okunnig.

Hur i hela varlden far du detta till hobbyverksamhet nar syftet varit att tjana slant??
Naringsverksamhet fran dag ett.

Sedan att TS varit okunnig/skitit i vad lagen sager ar en annan fraga
Ni är efterblivna. Ts har tänkt på det som en ”hobbyverksamhet”. Därav har han ingen bokföring. Gissar att han är i fullt sjå för att leta upp kvitton etc för att med hjälp av en redovisningskonsult göra någon form utav bokföring/redovisning.
Och förmodligen kommer de även vilja se dokument & kvitton mm..
Citera
2020-02-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ni är efterblivna. Ts har tänkt på det som en ”hobbyverksamhet”. Därav har han ingen bokföring. Gissar att han är i fullt sjå för att leta upp kvitton etc för att med hjälp av en redovisningskonsult göra någon form utav bokföring/redovisning.
Och förmodligen kommer de även vilja se dokument & kvitton mm..

Du maste skamta....for ingen ar sa dum sa han eller hon tror att det spelar nagon roll i lagens mening vad man "tankt" eller inte.

Isafall kan ju "alla" naringsidkare havda att man bara tankt ha en hobbyverksamhet....det dar med bolagslagar verkade ju sa svart...Bokforing likasa...det var ju en hobbyverksamhet
Citera
2020-02-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Du maste skamta....for ingen ar sa dum sa han eller hon tror att det spelar nagon roll i lagens mening vad man "tankt" eller inte.

Isafall kan ju "alla" naringsidkare havda att man bara tankt ha en hobbyverksamhet....det dar med bolagslagar verkade ju sa svart...Bokforing likasa...det var ju en hobbyverksamhet
Har jag sagt det? NÄ det har jag inte. Du måste vara extremt korkad som inte ens har någon läsförståelse wse. Jag har heller inte sagt att skatteverket kommer blunda för detta. Tvärtom, jag tror de kanske kommer vilja gå igenom dokumenten han presenterar.
Citera
2020-02-19, 12:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon källa till att betalningstiden kan variera?

Detta är en väldigt typisk händelse, en okunnig människa har haft inkomster som han inte har deklarerat, Skatteverket har tillgång till kontoutdrag, personen blir skönsbeskattad, saken är klar.
Varför skulle det bli en lång utredning?
Vad finns det att utreda?

Det här har jag funderat på många gånger. Hur, när och varför får skatteverket tillgång till kontoutdrag?
Citera
2020-02-19, 13:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det här har jag funderat på många gånger. Hur, när och varför får skatteverket tillgång till kontoutdrag?

Skatteverket begär ut utdragen från samtliga banker. Detta gäller även Kronofogden och Polisen.
Senast redigerad av trottwell 2020-02-19 kl. 13:12.
Citera
2020-02-19, 16:16
Medlem
Lite svårt att veta men av det du skriver här så är bilden antagligen inte helt mörk.

Du blandar ihop begrepp på ett sätt som leder tanken fel, att betala av en skuld minskar inte din vinst, MEN om du lånat pengar och använt dem för att köpa in varor så är det inköpet en kostnad som räknas av från försäljningen. Nu kommer säkert någon att säga att det är en utgift och inte en kostnad, vilket i sig är rätt, men det är ekonomiskt finlir som någon insatt kan förklara för dig på plats.

På samma sätt som pengarna du fick när lånet togs inte är en intäkt som någon bryr sig om är inte heller återbetalningen en kostnad. Det är enbart likvidtransaktioner.

Som många andra säger så är de belopp du beskriver utan tvivel så stora att de inte kan gå som hobby och utan att deklareras, men därmed följer också att du får räkna av dina kostnader. Tänk att om du köper en sak för 100 och lyckas sälja den för 200 är det inte skatt på 200, utan du räknar 200-100- (övriga kostnader du haft, kan vara vad som helst som behövs för att du skall få in pengar, exempelvis en annonskostnad) låt oss säga 20. Du skattar då på 200-100-20=80 vilket är långt från de 200 som man ser som omsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Stretford
dem tog lånet åt mig så jag kan köpa in varorna? Räknas det inte som de då?
Jag köper mycket från privatpersoner därav blir det inte så mycket inköp genom faktura. Endast genom Instagram, Facebook etc.
Citera
2020-02-20, 11:28
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Skatteverket begär ut utdragen från samtliga banker. Detta gäller även Kronofogden och Polisen.

I vilka fall sker det? Alltså hur kommer Skv på att de ska begära ut utdrag angående en viss person från en viss bank?

Mer specifikt undrar jag varför de gjort det i fallet som tas upp i tråden, alltså vad som kan ha ringt varningsklockorna. Nolldeklaration?
Citera
2020-02-20, 11:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
I vilka fall sker det? Alltså hur kommer Skv på att de ska begära ut utdrag angående en viss person från en viss bank?

Mer specifikt undrar jag varför de gjort det i fallet som tas upp i tråden, alltså vad som kan ha ringt varningsklockorna. Nolldeklaration?

Nolldeklaration
Annonsering på Blocket, Tradera.
Banken har rapporterat
Tipps från någon, mycket vanligt.
Utlandstransaktioner
Revision hos en kund eller leverantör
Tullen
Kontrolluppgifter på betalda räntor.
Etc

Skatteverket begär utdrag från alla banker, inte bara en viss bank, de kan också begära uppgifter från Bilregistret, försäkringsbolag, flygbolag, växlingskontor, pantbanker, Western Union, auktionshus, HSB, Riksbyggen, Etc

Skatteverket får också reda på om TS har fullmakt till någons konto eller bankfack och om han har ett extrakort till någons konto.

Det är korkat att skattefuska, begåvade människor skatteplanerar långsiktigt.
Senast redigerad av trottwell 2020-02-20 kl. 12:48.
Citera
2020-02-20, 16:13
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Har jag sagt det? NÄ det har jag inte. Du måste vara extremt korkad som inte ens har någon läsförståelse wse. Jag har heller inte sagt att skatteverket kommer blunda för detta. Tvärtom, jag tror de kanske kommer vilja gå igenom dokumenten han presenterar.
Att inte du bara backar undan och låter de som begriper sig på detta svara istället!
Sen att du "ger dig på" formuniterna som ifrågasätter ditt..... yrande(?), varför? varför inte skriva i någon tråd om något du förstår dig på istället?

Ontopic; Ts/trådskaparen!
- Om du nu betalt skulder med dina intjänade pengar varför tror du då det inte det räknas som vinst/förtjänst?
....du sitter redan i klistret så om jag vore du hade jag lagt alla kort på bordet och INTE försökt mig på någon "variant" i detta skede med förfalskade kvitton ect för att komma lindrigare undan, du är redan under luppen/granskning och kommer få skatta för allt som i lagens mening räknas som vinst (hur mycket du än vill slippa/komma undan).
Senast redigerad av Tuvtramp 2020-02-20 kl. 16:16.
Citera
2020-02-20, 16:22
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Det är korkat att skattefuska, begåvade människor skatteplanerar långsiktigt.
#Amen

För några år sedan så missade jag att ta upp försäljning av aktier som genererat en vinst på hela 40kr och det blev ett sånt jävla hallå så jag fick ta ledigt från jobbet och åka in till skatteverket och förklara mig..

Handlar huvudsakligen med sådant på Avanza men glömde bort en transaktion jag gjort på Swedbank.
Citera
2020-02-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Att inte du bara backar undan och låter de som begriper sig på detta svara istället!
Sen att du "ger dig på" formuniterna som ifrågasätter ditt..... yrande(?), varför? varför inte skriva i någon tråd om något du förstår dig på istället?

Ontopic; Ts/trådskaparen!
- Om du nu betalt skulder med dina intjänade pengar varför tror du då det inte det räknas som vinst/förtjänst?
....du sitter redan i klistret så om jag vore du hade jag lagt alla kort på bordet och INTE försökt mig på någon "variant" i detta skede med förfalskade kvitton ect för att komma lindrigare undan, du är redan under luppen/granskning och kommer få skatta för allt som i lagens mening räknas som vinst (hur mycket du än vill slippa/komma undan).
Vad exakt har jag skrivit som inte stämmer. Ingen av er har kommit med något av värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in