2020-02-10, 20:12
Avslutad
Det irländska vänsterpartiet Sinn Fein med de karismatiska ledarna Mary Lou McDonald och Michelle O'Neill har just blivit Irlands största parti, sett till väljarnas förstaprioriteringar.

Jag är själv lite imponerad av detta parti och deras kamp, och det borde va idel glädje bland de svenska sossarna inför att börja samarbeta med dessa meningsfränder på Irland.

MEN

Då har vi ju den lilla komplikationen att Stefan Löfven inte samarbetar med partier som har "fel rötter". Och när det gäller Sinn Fein så kan man sannerligen tala om fel rötter vad gäller hur rörelsen fungerat historiskt och dess kopplingar till IRA.

Så hur ska S hantera detta? Kommer man att rödbrunsmeta dessa vänsterkvinnor i åratal framöver, eller passar det bättre att vända blad och gå vidare.

Min föraning är att skenheligheten i S är total, så vi lär inom EU kunna se väldigt mycket hjärtligt samarbete mellan S och Sinn Fein. Och som sagt, jag har inget emot detta. Men skenheligheten, den hatar jag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-02-10 kl. 20:17.
Citera
2020-02-10, 20:50
Medlem
Gabriel Knights avatar
Sinn Fein är inget parti i Sveriges riksdag så varför statsministern ska debattera med dem i olika frågor förstår jag inte
Statsministern är inte heller någon EU minister så han kommer aldrig träffa dem vare sig han vill det eller inte. Det som du troligen inte förstår är att EU parlamentet är helt annorlunda än riksdagen. Här kan man leka sandlåda men det går inte lika lätt i Bryssel.

Där är det olika lobbygrupper som går in och driver frågorna på ett helt annat sätt så tramsandet att utsluta folk och grupperingar är svårare att göra eftersom gruppen kanske har en viktig fråga som en stark lobbygrupp har tagit tag i och driver.
Är det då så att man själv vurmar för samma fråga är det bara att åka med oavsett om det är höger eller vänsterextremister med i gruppfalangen som driver frågan i parlamentet. Det är viktigare att vinna gehör för sin fråga än att hålla på partiideologier.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-02-10 kl. 21:15.
Citera
2020-02-10, 21:55
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja men det där gäller ju inte partier utanför Sveriges gränser. Han har inga problem att skaka hand med diktatorer om det är så och sossekvinnorna tar på sig burka när det gäller så är det bara. Det är SD man inte vill prata med men när Löfvén blir utbytt med Shekarabi så faller nog det där också ska du se och vi får en S+SD regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in