• 2
  • 3
2020-02-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Det värsta kommer väl vara att jag måste lämna tillbaka den summan jag käkat upp?
Jäpp. Plus ränta på det du käkat upp.
Citera
2020-02-11, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Jäpp. Plus ränta på det du käkat upp.
Om det nu kommer så kommer jag ändå flytta, har haft planer på det länge.
Citera
2020-02-11, 19:59
Medlem
Citat:
Har dom ändrat detta bara sedan 1 år tillbaka?
Ja, januari 2019 blev det lagkrav på att arbetsgivaren ska redovisa arbetsgivaravgift på individnivå varje månad. Detta för att en del företag drog skatt från de anställdas lön men sedan stack ned pengarna utan att betala in det till Skatteverket. Det ledde till att löntagaren tvingades betala skatt två gånger.

För att återgå till ämnet så verkar Försäkringskassan ha direktåtkomst till vad arbetsgivaren rapporterar in varje månad.
Läs gärna https://lagen.nu/prop/2016/17:58

Risken att åka dit har helt klart ökat det senaste året. Straffet för bidragsbrott är så högt att det borde avskräcka TS.
Citera
2020-02-11, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, januari 2019 blev det lagkrav på att arbetsgivaren ska redovisa arbetsgivaravgift på individnivå varje månad. Detta för att en del företag drog skatt från de anställdas lön men sedan stack ned pengarna utan att betala in det till Skatteverket. Det ledde till att löntagaren tvingades betala skatt två gånger.

För att återgå till ämnet så verkar Försäkringskassan ha direktåtkomst till vad arbetsgivaren rapporterar in varje månad.
Läs gärna https://lagen.nu/prop/2016/17:58

Risken att åka dit har helt klart ökat det senaste året. Straffet för bidragsbrott är så högt att det borde avskräcka TS.
Jo, försäkringskassan vet jag om, dom är stenhårda, därför jag valde att låta bli att röra bostadsbidraget

Men det verkar inte vara så med försörjningsstöd?
Citera
2020-02-11, 20:56
Medlem
Citat:
Jo, försäkringskassan vet jag om, dom är stenhårda, därför jag valde att låta bli att röra bostadsbidraget

Men det verkar inte vara så med försörjningsstöd?
Kommunen betalar väl ut försörjningsstöd och de verkar inte ha direktåtkomst till databasen. Men deg hindrar dem inte från att begära ut informationen om alla som söker försörjningsstöd. Skillnaden är bara att det tar längre tid innan brottet uppmanas vilket leder till att chansen ökar att brottet ska anses som grovt och leder därmed till höger straff.

Med tanke på de diskussioner som varit kring bidragsbrott de senaste åren så lär nog kommunen begära ut handlingarna från Skatteverket.
Citera
2020-02-11, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Kommunen betalar väl ut försörjningsstöd och de verkar inte ha direktåtkomst till databasen. Men deg hindrar dem inte från att begära ut informationen om alla som söker försörjningsstöd. Skillnaden är bara att det tar längre tid innan brottet uppmanas vilket leder till att chansen ökar att brottet ska anses som grovt och leder därmed till höger straff.

Med tanke på de diskussioner som varit kring bidragsbrott de senaste åren så lär nog kommunen begära ut handlingarna från Skatteverket.
Får väl bara vänta och se då...
Citera
2020-02-13, 17:33
Medlem
Om du frivilligt betalar tillbaka innan det upptäcks klarar du dig nog utan straff.
Annars blir du anmäld för bidragsbrott när det upptäcks.

Vad menar du med "kontoutdrag är inget problem"?
Får du lön kontant eller har du bara två olika banker?

För du jobbar väl vitt?
Citera
2020-02-14, 09:04
Medlem
Fy faan för beteende som ditt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto