Citat:
Ursprungligen postat av
bblover
Kan vi enas om att försöka få ut Mergim på måndag. Frida kommer ändå inte vinna.
Vinsten står mellan den tråkiga bisexulla sk. mästerkocken Lennie och
Sami som har erkänt varit med i dåligt umgänge och supit för mycket( vet inte om han var alkoholist), men han drack konstant varannan vecka när han inte jobbade har han sagt.
Jag ser Sami som en värdig vinnare då han har enorma skulder och verkar vilja vända sitt liv till det bättre.
Varför förtjänar Lennie vinsten?
Jag tycker inte Lennie förtjänar att vinna 1mille för det vi ser när han springer runt och fjäskar, krusar och ber om ursäkt till Mergim t.ex är en grov konflikträdsla. Han slätar hellre över allt, hur illa det än är för att slippa obehagliga konfrontationer. Även när det gäller att stå upp för andra är han vek och jag skulle ju inte känna mig trygg med honom om jag blev överfallen eller illa behandlad. Man kan likna Lennies inre som en deg som ligger och små pyser hela tiden tilll en dag han bara exploderar. Han bär på en passiv ilska som förr eller senare kommer att brisera. Man kan inte vara så där lugn och sansad utan att det leder till negativa konsekvenser för en själv eller andra. Antingen har han fått lära sig som barn att sopa konflikter under mattan och hoppas på att de försvinner mirakulöst eller så har han blivit mobbad eller illa behandlad, till en början har han försökt försvara sig och stå upp för sig själv men klarade inte det och har skapat en sårbarhet som gör att han är livrädd för konflikter då allt kommer tillbaka. Så han bara finner sig i allt och gör allt för att behaga andra och för att bli omtyckt.
Sami är en fighter och att han klarat den här tiden i huset utan alkohol är hedervärt i mina ögon. Han har pondus och låter inte folk trampa på honom,biter ifrån om nån går över gränsen. Han är intellektuell och underhållande med en uns av härlig självironi. Hans historia av tidigare åsikter är för att påminna alla, är i det förgångna och ska inte ältas om och om igen. Jag hoppas verkligen att Sami vinner skiten nu så han kan pröjsa sina skulder och köpa nåt riktigt fint till sin Mamma som verkar vara en underbar person.