2006-03-23, 23:01
Medlem
Ngon p FB som ftt Aurorix ordinerat mot social fobi? (en diagnos som jag fr vrigt misstnker vara verrepresenterad hr p forumet)
Citera
2006-03-24, 07:18
Jag har ftt det emot depression i alla fall. Mrkte inte ett dugg.

Fast nu ter jag Efexor och Remeron, men jag har massvis med Aurorix kvar. S tar jag dem ocks s blir jag verdrivet glad, nstan lite Ecstasy ver det hela. Fast det r ganska s farligt att kombinera dem. Man kan f serotonergt syndrom o d.
Citera
2006-03-24, 17:19
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Man kan f serotonergt syndrom o d.

Vad, mer exakt, r serotonergt syndrom? Ngra goda lnkar som frklarar det nrmare?
Citera
2006-03-25, 11:20
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Vad, mer exakt, r serotonergt syndrom? Ngra goda lnkar som frklarar det nrmare?
Det r typ en verdos av serotonin i nervsystemet. Letade lite men hittade inga direkta sidor som behandlar mnet, str lite p wiki iaf:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Aurorix r en MAO-hmmare, Effexor r en noradrenalin- och serotoninterupptagshmmare. Remeron r ngot annat (NaSSA). S det r riskabelt att kombinera dem.
Citera
2009-12-17, 03:44
Medlem
buffalos avatar
Urskta att jag bumpar, men jag har en relevant frga.

Ska trffa min nya psykiatriker snart, och undrar om det r en bra id att ta upp Aurorix med honom.

r det ett lkemedel som r kvar i svngen sas?
Har allts social fobi.
Citera
2009-12-17, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Urskta att jag bumpar, men jag har en relevant frga.

Ska trffa min nya psykiatriker snart, och undrar om det r en bra id att ta upp Aurorix med honom.

r det ett lkemedel som r kvar i svngen sas?
Har allts social fobi.
Jag hade ocks social fobi nr jag fick Aurorix, det var drfr jag freslog den. Men som sagt hjlpte den inte, s jag bytte tillbaka till Efexor.

Men n, "kvar i svngen" r det vl inte, det r iaf. inget frstahands- o andrahands-preparat. Men det r klart du kan ta upp det med din psykiater, det r inte narkotikaklassat eller s, o inte vidare farligt heller. Jag bad sjlv om det o min flummiga psykiater bara hummade lite sen skrev han ut det. Men jag skulle vnta i 3 dygn efter sista Efexor-dosen, innan jag brjade med 150 mg Aurorix, fr att sen g upp till 600 mg.

Sen hade de inte ens det hemma p apoteket, s jag fick kra till Helsingborg (bor i ngelholm), fr jag pallade inte vnta tills de bestllt hem det.
Citera
2009-12-17, 20:01
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag hade ocks social fobi nr jag fick Aurorix, det var drfr jag freslog den. Men som sagt hjlpte den inte, s jag bytte tillbaka till Efexor.

Men n, "kvar i svngen" r det vl inte, det r iaf. inget frstahands- o andrahands-preparat. Men det r klart du kan ta upp det med din psykiater, det r inte narkotikaklassat eller s, o inte vidare farligt heller. Jag bad sjlv om det o min flummiga psykiater bara hummade lite sen skrev han ut det. Men jag skulle vnta i 3 dygn efter sista Efexor-dosen, innan jag brjade med 150 mg Aurorix, fr att sen g upp till 600 mg.

Sen hade de inte ens det hemma p apoteket, s jag fick kra till Helsingborg (bor i ngelholm), fr jag pallade inte vnta tills de bestllt hem det.
Vad r det effekltivaste mot social fobi om man bortser frn benso och annan narkotika?
Citera
2009-12-17, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Vad r det effekltivaste mot social fobi om man bortser frn benso och annan narkotika?
Ja, jag har blivit av med min social fobi genom vad jag tror frmst Efexor & Iktorivil. Men Iktorivil r ju en benzo. Men sen har jag gtt igenom ca 25 KBT-behandlingar samt ca 35 ECT-behandlingar, o det senare tyckte jag gjorde mig till en helt ny mnniska.

EDIT: Det finns ju icke-selektiva MAO-hmmare ocks, s som Nardil, Parnate & Marplan. Men dessa kan endast fs p licens, d de r ganska farliga i kombination med mnga matprodukter. Dessa lr vara det bsta mot social fobi.
Senast redigerad av Psychopatic 2009-12-17 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in