2020-02-08, 21:02
Medlem
Har hört det rätt ofta på senare tid att folk använder ordet UFO om personer.

Tex.

"Jag kände mig som ett UFO".
"Den där Pelle, vad är det för ett UFO?"

Typ så.

Jag förstår verkligen inte. Varifrån kommer det? Det kan väl inte vara Unknown Flying Objekt som man relaterar till?
Citera
2020-02-08, 21:26
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

Tex.

Typ så.

Jag förstår verkligen inte. Varifrån kommer det? Det kan väl inte vara Unknown Flying Objekt som man relaterar till?

Det utrycket hörde jag redan på 90-talet så det är nog inte så nytt ändå. Men det möjligt att utrycket blivit vanligare på senare år?

Jo, det är just Unidentified Flying Objekt som man relaterar till, men det är förståss bara ett skämt och betyder någon som helt saknar förankring i verkligheten, lever i sin egen värld och är helt borta i huvudet.
Senast redigerad av Ancistrus 2020-02-08 kl. 21:57.
Citera
2020-02-08, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo, det är just Unknown Flying Objekt som man relaterar till,...

Unidentified flying object.
Citera
2020-02-08, 21:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Unidentified flying object.

Naturligtvis! Tack!

Jag bara kopierade TS formulering utan att kolla så noga. Skall redidera mitt inlägg nu.
Citera
2020-02-08, 22:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
E.T. och Alien är lite nyare synonymer för malplacerade kufar.
Citera
2020-02-08, 22:34
Medlem
Citat:

Tex.

Typ så.

Det var väl mer vanligt förr än nu för tiden tycker jag. Man säger väl det lite ironiskt egentligen.
Citera
2020-02-10, 22:08
Moderator
Hamilkars avatar
Rubriken gjord mer upplysande. Originalrubrik: Ufo
/Mod.
Citera
2020-02-10, 22:29
Medlem
Tror det är ett annat ord för utomjording
Citera
2020-02-10, 22:36
Medlem
GreenAndCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det utrycket hörde jag redan på 90-talet så det är nog inte så nytt ändå. Men det möjligt att utrycket blivit vanligare på senare år?

Jo, det är just Unidentified Flying Objekt som man relaterar till, men det är förståss bara ett skämt och betyder någon som helt saknar förankring i verkligheten, lever i sin egen värld och är helt borta i huvudet.
Ja, så tänkte nog jag och mina vänner på 90-talet när vi sade "ufo" om någon. Att det var någon som "liksom svävade i det blå"..

Används det uttrycket numera alltså? Det har jag inte hört på evigheter så det trodde jag man slutade med för längesedan. Där ser man.
Citera
2020-02-11, 01:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenAndCute
Ja, så tänkte nog jag och mina vänner på 90-talet när vi sade "ufo" om någon. Att det var någon som "liksom svävade i det blå"..

Används det uttrycket numera alltså? Det har jag inte hört på evigheter så det trodde jag man slutade med för längesedan. Där ser man.

Ja, tydligen används det fortfarande. Men jag har faktiskt inte tänkt på saken.

Enl ett inlägg ovan är de nya utrycken ET och Alien. Och det låter ju som en vidareutveckling av UFO.

Intressant att det ord som nog har flest synonymer på svenska är just ord för att beskriva att någon är ointelligent och konstig på olika vis...
Citera
2020-02-19, 09:06
Medlem
Skattebrotts avatar
"UFO" syftar väl på att personen känns konstig i betydelsen främmande, oväntad och annorlunda, att man inte kan relatera till den. Precis som med ett UFO vet man inte riktigt vad det är, varför det är där, vad det vill åstadkomma eller menar, etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in