Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-08, 15:17
Medlem
Hej,

Jag har problem med att hitta registrerade aktiebolag sorterade efter länder där de är operativa. T.ex., om jag vill hitta aktiebolag verksamma i singapore, så söker jag på singapore på avanza. Men då får jag endast fram tre stycken fonder som är baserade på singapore börsen. Betyder det inte finns några enskilda singaporeanska aktier tillgängliga för köp via stockholmsbörsen? Detta kan väl inte stämma, jag måste väl på något sätt kunna få fram en lista över registrerade aktiebolag tillgängliga för köp i singapore?

Samma problem uppstår om jag söker på schweiz, då får jag bara upp en enda sökträff, SEB Schweizfond. För att tydliggöra vad jag är ute efter, jag vill alltså ha tillgång till listor med alla aktiebolag tillgängliga på köp, sorterade efter land. Är detta möjligt eller finns det logistiska problem med detta?

Om jag går in på aktier --> aktielistan (avanza) kan man få fram olika börsmarknader, men de är alla västerländska

Känns som jag missat något väldigt grundläggande här då jag onekligen inte kan vara utestängd från alla dessa marknader och enbart skall nöja mig med fonder?
Citera
2020-02-08, 15:31
Medlem
Du köper ju inte Singapore-aktier på Stockholmsbörsen. Då får du söka efter Singapores börs.
Citera
2020-02-08, 15:34
Medlem
knight1056s avatar
Avanza erbjuder inte handel på börserna i Singapore & Scweiz. En del schweiziska bolag (t ex Credit Suisse) är noterade även i USA. ABB är ju också noterad både i Stockholm och i Zürich.
Citera
2020-02-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Hej,

Jag har problem med att hitta registrerade aktiebolag sorterade efter länder där de är operativa. T.ex., om jag vill hitta aktiebolag verksamma i singapore, så söker jag på singapore på avanza. Men då får jag endast fram tre stycken fonder som är baserade på singapore börsen. Betyder det inte finns några enskilda singaporeanska aktier tillgängliga för köp via stockholmsbörsen? Detta kan väl inte stämma, jag måste väl på något sätt kunna få fram en lista över registrerade aktiebolag tillgängliga för köp i singapore?

Samma problem uppstår om jag söker på schweiz, då får jag bara upp en enda sökträff, SEB Schweizfond. För att tydliggöra vad jag är ute efter, jag vill alltså ha tillgång till listor med alla aktiebolag tillgängliga på köp, sorterade efter land. Är detta möjligt eller finns det logistiska problem med detta?

Om jag går in på aktier --> aktielistan (avanza) kan man få fram olika börsmarknader, men de är alla västerländska

Känns som jag missat något väldigt grundläggande här då jag onekligen inte kan vara utestängd från alla dessa marknader och enbart skall nöja mig med fonder?

Ibland kan du handla "foreign OTC" via telefon. Prova ringa under börsens öppettider. Du handlar dem givetvis inte på stockholmsbörsen utan på deras respektive börs. Många företag har dock om man säger dubletter på NYSE så vissa kan du hitta i USA dock handlas ju dessa i dollar.

Och rent generallt tycker jag nog du ska nöja dig med fonder om du ska börja investera i lite trängre marknader.
Citera
2020-02-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du köper ju inte Singapore-aktier på Stockholmsbörsen. Då får du söka efter Singapores börs.

Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Avanza erbjuder inte handel på börserna i Singapore & Scweiz. En del schweiziska bolag (t ex Credit Suisse) är noterade även i USA. ABB är ju också noterad både i Stockholm och i Zürich.

Ok, nu är det någonting jag måste ha missupfattat. Erbjuder avanza endast aktier för svenska företag och företag som är noterade på denna lista? Vad händer om jag vill investera i börsnoterade företag som inte är noterade i dessa börsmarknader, jag hade uppfattningen att aktiemarknaden var global, inte regional? Ska jag nöja mig med aktier i västvärlden, och fonder för övriga världen?

Måste jag göra följande varje gång?

Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Ibland kan du handla "foreign OTC" via telefon. Prova ringa under börsens öppettider. Du handlar dem givetvis inte på stockholmsbörsen utan på deras respektive börs. Många företag har dock om man säger dubletter på NYSE så vissa kan du hitta i USA dock handlas ju dessa i dollar.

Och rent generallt tycker jag nog du ska nöja dig med fonder om du ska börja investera i lite trängre marknader.

Jag behöver alltså göra en foreign otc varje gång jag vill handla aktier som är noterade på icke-västerländska marknader? Jag är helt novis inom investeringar i aktiemarknaden, men detta låter ju onödigt byråkratiskt i dagens IT-värld? Har väldigt svårt att tänka mig att personer som t.ex. Warren Buffett är begränsad till att enbart köpa aktier i västvärlden och får nöja sig med enstaka fonder i resten av världen. Detta låter väldigt absurt och kan omöjligen stämma, kan någon tydliggöra detta?
Senast redigerad av SuperSmithFB 2020-02-09 kl. 22:37.
Citera
2020-02-09, 23:03
Medlem
Eldebrinks avatar
Citat:
Ok, nu är det någonting jag måste ha missupfattat. Erbjuder avanza endast aktier för svenska företag och företag som är noterade på denna lista? Vad händer om jag vill investera i börsnoterade företag som inte är noterade i dessa börsmarknader, jag hade uppfattningen att aktiemarknaden var global, inte regional? Ska jag nöja mig med aktier i västvärlden, och fonder för övriga världen?

Jag behöver alltså göra en foreign otc varje gång jag vill handla aktier som är noterade på icke-västerländska marknader? Jag är helt novis inom investeringar i aktiemarknaden, men detta låter ju onödigt byråkratiskt i dagens IT-värld? Har väldigt svårt att tänka mig att personer som t.ex. Warren Buffett är begränsad till att enbart köpa aktier i västvärlden och får nöja sig med enstaka fonder i resten av världen. Detta låter väldigt absurt och kan omöjligen stämma, kan någon tydliggöra detta?

Allt går att lösa, men för vanliga retailkunder som inte är särskilt förmögna är tillgängligheten begränsad. Ska du handla aktier på de mer exotiska marknaderna så är courtaget minst 1000 kr, kanske mer till och med. Ingen av de svenska bankerna har avtal med de marknader du nämner eftersom det inte finns någon lönsamhet att tala om.
Citera
2020-02-09, 23:36
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Vad händer om jag vill investera i börsnoterade företag som inte är noterade i dessa börsmarknader, jag hade uppfattningen att aktiemarknaden var global, inte regional? Ska jag nöja mig med aktier i västvärlden, och fonder för övriga världen?

Avanza erbjuder handel i alla de marknader som finns på bilden. Du kan alltså köpa aktier i BMW, Coca-Cola etc även om dessa inte är noterade på Stockholmsbörsen. Men mer exotiska marknader som Singapore etc så är du hänvisad till fonder. I alla fall som retail-kund.
Citera
2020-02-09, 23:44
Medlem
Citat:

OTC står för over the counter, alltså i princip manuellt. Ingenting via datorer här inte.

För det första är det möjligt att länderna du tänker på borde vara uppenbara att man kan handla i, kanske inte ens har någon utvecklad aktiemarknad att tala om? Man öppnar inte bara en börs hur som helst och låter företagen sälja sina aktier, det är ett enormt arbete att dra igång en sådan handel.

För det andra är det inte säkert du vill handla aktier i en marknad som inte är fullt utvecklad, med regler och lagar och allt som tillkommer.

För det tredje är Warren Buffet också begränsad men han behöver inte köpa aktier utan han hoppar in i sitt plan och åker dit och köper hela jävla företaget, kontant om han så vill och då spelar det ingen roll om landet har aktiehandel. Dessutom är han begränsad precis som vi andra i andra avseenden, varken han eller jag får handla kinesiska aktier exempelvis oavsett hur rik han är.

Saudi Arabien gjorde ju IPO på ARAMCO förra året, men bara araberna själva fick köpa.

Åter igen, precis som allt annat i vuxenvärlden går det att lösa om du lyfter på luren men i de fall det är tekniskt möjligt skulle jag tvivla på att du har råd eller att det skulle vara lönsamt.
Citera
2020-02-09, 23:47
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Warren Buffett är begränsad till att enbart köpa aktier i västvärlden och får nöja sig med enstaka fonder i resten av världen

Warren Buffet använder inte Avanza är ju det enkla svaret. Har du pengar kan du givetvis handla var du vill.

Det finns t ex en scen i filmen "Too Big to fail" där två unga killar vill betta på en kollaps på den amerikanska husmarknaden (2008-krisen) men får veta att de måste ha minst 50 miljoner $ för att kunna handla på den derivat-marknad som krävs.
Citera
2020-02-10, 00:32
Medlem
Citat:

Avanzas lista är över de länder där Avanza har möjlighet att erbjuda viss handel. Man har alltså avtal som reglerar det juridiska, redovisning, personuppgifter, skatter etc. som rör t.ex. aktiehandel mellan länderna. Det du tillåts handla via Avanza som mellanhand utgör ett urval enligt avtal. Du får alltså inte någon direktkoppling till marknaden i fjärran land eller en obegränsad tillgång till det landets marknad.

Vissa länders aktier kan du handla i större omfattning på Avanza än andra. Det gäller t.ex. Finland och USA. Orsaken till detta är att Avanzas kunder efterfrågar detta, så man har framförhandlat avtal för att kunna erbjuda sina kunder det som efterfrågas, via sin egen plattform som Avanzas kunder använder. Men det är allt, och det kan ändras när som helst. Någon bred efterfrågan för bolag i Singapore tror jag nog inte att du kan hitta någonstans i Sverige.

Här har du ju Singapores börs: https://www2.sgx.com/
Vill du kunna handla obegränsat på den marknaden så får du bli kund hos t.ex. en lokal bank i Singapore, genom vilken du kan lägga ordrar. Var beredd på skatter och avgifter bara
Senast redigerad av DJ-Emerald 2020-02-10 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in