Citat:
Ursprungligen postat av
SuperSmithFB
Jag behöver alltså göra en foreign otc varje gång jag vill handla aktier som är noterade på icke-västerländska marknader? Jag är helt novis inom investeringar i aktiemarknaden, men detta låter ju onödigt byråkratiskt i dagens IT-värld? Har väldigt svårt att tänka mig att personer som t.ex. Warren Buffett är begränsad till att enbart köpa aktier i västvärlden och får nöja sig med enstaka fonder i resten av världen. Detta låter väldigt absurt och kan omöjligen stämma, kan någon tydliggöra detta?
OTC står för over the counter, alltså i princip manuellt. Ingenting via datorer här inte.
För det första är det möjligt att länderna du tänker på borde vara uppenbara att man kan handla i, kanske inte ens har någon utvecklad aktiemarknad att tala om? Man öppnar inte bara en börs hur som helst och låter företagen sälja sina aktier, det är ett enormt arbete att dra igång en sådan handel.
För det andra är det inte säkert du vill handla aktier i en marknad som inte är fullt utvecklad, med regler och lagar och allt som tillkommer.
För det tredje är Warren Buffet också begränsad men han behöver inte köpa aktier utan han hoppar in i sitt plan och åker dit och köper hela jävla företaget, kontant om han så vill och då spelar det ingen roll om landet har aktiehandel. Dessutom är han begränsad precis som vi andra i andra avseenden, varken han eller jag får handla kinesiska aktier exempelvis oavsett hur rik han är.
Saudi Arabien gjorde ju IPO på ARAMCO förra året, men bara araberna själva fick köpa.
Åter igen, precis som allt annat i vuxenvärlden går det att lösa om du lyfter på luren men i de fall det är tekniskt möjligt skulle jag tvivla på att du har råd eller att det skulle vara lönsamt.