2020-02-08, 10:30
Medlem
Jag tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd där man kan lyfta fram åsikter som är mindre populära i samhället.

Jag kan börja, en opopulär åsikt jag har är att jag tycker alla OB-tillägg borde avskaffas, då jag helt enkelt inte tycker någon arbetstid är mer obekväm än någon annan, och det känns djupt orättvist att människor som arbetar inom yrken där OB-tillägg inte finns ska straffas ekonomiskt.
Citera
2020-02-08, 10:32
Medlem
Mjälls avatar
Att det kan vara vettigt att komma överens när beslut ska fattas, att vuxna människor får bestämma över sina egna kroppar och annat groteskt.
Citera
2020-02-08, 10:39
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Intressant trådstart, jag hoppas inte att det blir en list eller tramstråd.

Jag tycker att ensamma äldre människor i stora centrala lägenheter skall tvångsflyttas, är det en bostadsrätt så skall dom få pengarna för den, och hjälp till att hitta nytt boende i t.ex Spanien.
Är det en hyresrätt så blir det rätt in på anstalten för gamla såssar.
Citera
2020-02-08, 10:57
Medlem
Cloecuds avatar
Nu har det ju skett en viss tillnyktring i samhället, men redan när svineriet började så var jag ytterst kritisk till tiggarzigenarna och deras förehavanden, någonting som inte stod värst högt i kurs bland vissa av mina vänner (Klassiska lattemammor från bättre bemedlad närförort)
Nu så är det ett helt annat ljud i skällan dock, även bland dom mest handhjärteviftande godhetsknarkarna i bekantskapskretsen! Nu skall zigenarna repatrieras alternativt sättas i tvångsarbete någonstans i obygden! Ett visst tiggeriförbud har vi också fått i kommunen, så t.om politikerna har insett läget, om än inte helt och fullt.
Citera
2020-02-08, 10:58
Medlem
Kaustis avatar
Jag är övertygad om att folk som är irriterade eller arga på andra människor helt enkelt inte förstår den andra människans situation. Det innefattar allt från människor med andra åsikter än en själv till gängkriminella i våra förorter.

Hela det här "det är bara att skärpa sig"-resonemanget som många för om andra (för det sägs aldrig om sig själv) är förövrigt så korkat så man smäller av.
Citera
2020-02-08, 11:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag är övertygad om att folk som är irriterade eller arga på andra människor helt enkelt inte förstår den andra människans situation. Det innefattar allt från människor med andra åsikter än en själv till gängkriminella i våra förorter.
En intelligent synpunkt. Det går bra att förstå varför andra människor tänker och gör som de gör utan att för den skull försvara det. Jag skulle vilja säga att förmågan att sätta sig in i andra människors perspektiv är en förutsättning för normal diskussion.
Citera
2020-02-08, 11:21
Medlem
kristofferGs avatar
Att det heter impopulär.
Citera
2020-02-08, 12:11
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
En god början kan vara att inte spamma tråden med samma inlägg.

Det är fortfarande kontroversiellt att åberopa Lombroso och Lundborgs viktiga forskning. Det kommer sannolikt att förändras.

Utöver det verkar många ha svårt att ta till sig just att lära sig av historien. Jag brukar hävda att det är naturligt att politiska åsikter svänger över tid och att vi i väst går mot en ny era av högerkonservativt styre.

Om man kunde ta bort egna inlägg på FB så hade mycket misstänkt "spam" inte existerat.

Jag tror inte att man gräver upp gamla skampålar och försöker anamma dom.
Man täljer nya, som heter något annat och har en annan förklaringsmodell, och med säljande ord som ligger i tiden.
Ord som säkerhet.. hållbarhet...demokrati...vi kan kråksången vid det här laget.

Självklart med samma innebörd i grunden dock.

Lite som den sociala exporten av människor till fattiga kommuner, någon såg likheten med "fattighjon en" som gick mellan gårdarna.
Helt riktigt.
Senast redigerad av Arneweisskorrv 2020-02-08 kl. 12:14.
Citera
2020-02-08, 12:13
Medlem
Att man inte skall städa tvättstugan efter att man tvättat utan innan. Människor har så olika krav på hur ren den måste vara för att det skall vara trivsamt att tvätta sina kläder där. Det kommer vara ständig osämja och arga lappar i evighet.

Om man börjar med att städa så kan man få det precis som man vill.

Speciellt ludd i filtret på torktumlaren är någon av det minst irriterande i hela världen. Det tar två sekunder att ta bort så hur kan någon överhuvudtaget bry sig? Tiden det tar att skriva arga lappen motsvarar flera hundra luddborttagningar.
Citera
2020-02-08, 12:13
Medlem
holmiums avatar
Jag anser att skatt och avgifter till den politiskt styrda sektorn är stöld.

Varför skall en intressegrupp kunna tilltvinga sig pengar och andra resurser från andra grupper eller enskilda?
Citera
2020-02-08, 12:17
Medlem
ReiseReises avatar
För att nämna några:

Att direktdemokrati är bättre.

Att Israel förtjänar moraliskt stöd.

Att kommunister är i grunden ett hot.

Att Sverige borde bilda ett Nordiska Unionen istället för EU.

Att Kina borde motarbetas till varje pris.

Att Rumänien inte är ett fattigt land och kan därför ta hand om sina egna medborgare.

Att först generationens invandrare ska deporteras omedelbart vid grova brott.

Att Trump har varit en bra president.

Att nazister egentligen är ett knappt existerande hot.

Att muslimer borde erkänna att deras religion är mer våldsam än övriga.

Att Skåne borde tillhöra Danmark.

Att vi tar hand om naturen och klimatet så bra det går och därför inte borde lägga så mycket mera krut på det.
Citera
2020-02-08, 12:28
Medlem
Här kommer en laddning..

- Återinför fastighetsskatten som den var innan.
- Återinför dödsstraff, särskilt för narkotikabrott
- Minska antalet dagar i föräldraförsäkringen, max hälften mot idag
- Tag bort maxtaxa i barnomsorgen
- Höj skatten kraftigt på bensin och diesel
- Annonsera alla som döms i domstol med namn och bild samt beskrivning av deras gärning
- Inför offentliga försvarare i domstolar och max 16 timmar per fall som staten står för
- Avskaffa sedlar
- Låt staten kunna övervaka alla finansiella transaktioner som görs
- Förbjud privata kryptovalutor
- Gör om det politiska systemet till ett vetenskapsbaserat system med mindre inflytande från folket och betydligt färre politiker
- Endast personer med tillräckliga kunskaper ska få rösta i allmänna val
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in