• 2
  • 3
2020-02-09, 15:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Fast gravitation är ingen kraft.
Enl Newtons fysik är det det, men även enl den kan man inte använda en accelerometer för att mäta jordens hastighetsförändringar i sin bana, eftersom den tröga massan (den i F=ma) alltid är lika med den tunga massan (den i t ex F=mg), dvs ekvivalensprincipen.

Detta förklaras dock speciellt vackert i den allmänna relativitetsteorin, där gravitation är en krökning i rumtiden där fritt fallande föremål bara rör sig så rakt de kan, dvs längs geodeter, och utan någon kraft.

Dock kan man även där kalla gravitation för en pseudokraft på samma sätt som att centrifugalkraft är det i Newtons fysik. Tyngdkraft är då den kraft man upplever i ett system som accelererar relativt ett fritt fallande system. (Centrifugalkraft är den kraft man upplever i roterande system, vilket ju också är ett accelererat system.)

Eller kortare: acceleration = gravitation.
Citera
2020-02-09, 17:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Fast gravitation är ingen kraft.

Och en skruv är inte en bult. Ändå benämns skruv bult i 90% av fallen
Citera
2020-02-09, 17:56
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovehorse
Vi kan inte mäta än idag trots våra bästa instrument jordens acceleration och sakta ner under sitt omloppsbana runt solen.

Men värt att nämna vad Einstein sa, att solen kan lika gärna kretsa runt jorden, matematiken skulle vara densamma. Snacka om troendet!!!

Men min fråga fortfarande är Varför kan vi inte registrera jordens rörelse?

Visst kan man mäta rörelse!

Redan de gamla grekerna kunde beskriva solens och planeternas rörelse *relativt* jorden med hyfsad noggrannhet.

Johannes Kepler använde Tyko Brahes data för planeten Mars för att (så småningom) visa att Mars rör sig i en elliptisk bana runt solen i ett välvalt *referenssystem*.
Citera
2020-02-09, 23:50
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Visst kan man mäta rörelse!

Redan de gamla grekerna kunde beskriva solens och planeternas rörelse *relativt* jorden med hyfsad noggrannhet.

Johannes Kepler använde Tyko Brahes data för planeten Mars för att (så småningom) visa att Mars rör sig i en elliptisk bana runt solen i ett välvalt *referenssystem*.

PS. Här kan man läsa vad Albert Einstein skrev om Kepler:
https://larouchepub.com/eiw/public/2...31-32_4220.pdf
Fängslande läsning!
Senast redigerad av Nail 2020-02-10 kl. 00:03.
Citera
2020-02-10, 14:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vi har de känsligaste instrumenten man bara kan fantisera om, vi kan mäta vibrationer av en myras rörelser djup inom jorden, vi kan mäta en vals ljuddistans över 1000 km, vi har sonar, radar, richterskalan osv, vi mäter ljudlängd, ljuslängd, djuplängd, vi mäter avstånd till andra galaxer och längre bort. Så många känsliga instrument.

Men Einstein sa att vi inte kan mäta jordens rörelse. Och om solen kretsade kring jorden så skulle samma matematik kunna appliceras. Detta är från Einstein.

Det är ju ett intressant problem. Men bara om jorden och solen varit ensamma i universum. Det är de inte. Venus och Merkurius är alltid nära solen. Venus kan observeras främst vid skymning och gryning. Merkurius är extremt svår att observera då planeten alltid är nära solen. Det är för att dessa planeter, liksom jorden, går i omloppsbana kring solen fast närmare. Vore jorden statisk skulle dessa observationer inte fungera.

Citat:
Nu min fråga är, kanske under Einsteins tid vi hade inte precisionsinstrument som vi har idag, men visst har vi dem idag. Hur är det möjligt att vi inte kan idag mäta jordens acceleration och sakta ner med vår avancerade teknik som vi har idag? Eftersom jorden har en elliptisk bana runt solen. DVS. Den accelererar och saktar ner under sin färd runt solen.

Svar som att jordens hastighetsförändringar är för svaga för att registrerar undanbedes, som sagt vi har den känsligaste tekniken som fungerar på nanonivå. Det finns inget med rörelse som vi inte skulle kunna mäta.

Låt oss ta en titt på vad dessa instrument skulle behöva mäta:
Jordens banhastighet vid perihelion = 30 300 m/s
Jordens banhastighet vid aphelion = 29 300 m/s
Det är en skillnad i hastighet, över 6 månader, på 1000 m/s. Det ger en acceleration på
0,00006342 m/s^2. Det är mindre än din nanoprecision. Det går säkert att mäta dock men vad vore poängen med att ta fram ett instrument med den känsligheten? Vi har redan mätt upp jordens banhastighet.
Citera
2020-02-10, 17:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är ju ett intressant problem. Men bara om jorden och solen varit ensamma i universum. Det är de inte. Venus och Merkurius är alltid nära solen. Venus kan observeras främst vid skymning och gryning. Merkurius är extremt svår att observera då planeten alltid är nära solen. Det är för att dessa planeter, liksom jorden, går i omloppsbana kring solen fast närmare. Vore jorden statisk skulle dessa observationer inte fungera.

Låt oss ta en titt på vad dessa instrument skulle behöva mäta:
Jordens banhastighet vid perihelion = 30 300 m/s
Jordens banhastighet vid aphelion = 29 300 m/s
Det är en skillnad i hastighet, över 6 månader, på 1000 m/s. Det ger en acceleration på
0,00006342 m/s^2. Det är mindre än din nanoprecision. Det går säkert att mäta dock men vad vore poängen med att ta fram ett instrument med den känsligheten? Vi har redan mätt upp jordens banhastighet.
Asså, nej, det skulle öht inte gå att mäta med någon sorts accelerometer, därför att jorden befinner sig i fritt fall i sin bana runt solen. Precis som t ex ISS i sin bana runt jorden. I ett fritt fallande system finns det inga krafter pga ekvivalensprincipen. Man är tynglös. Och samma gäller även för extremt eccentriska banor som t ex för en kometbana.

Tidvattenkrafter (dvs inhomogeniteter i gravitationsfältet) kan man iofs mäta, men det ger ingen information om hastigheten i banan. Iaf ingen lättillgänglig sådan, men ok, kanske det ändå går att klura ut något den vägen från relativitetsteorin? Måste jag räkna på isf. Enl Newtons fysik finns det ingen hastighetsberoende i tidvattenkrafterna, men det borde det faktiskt finnas i en allmänrelativistisk korrelation. Men den är isf väldigt liten I förhållande till de redan små tidvatteneffekterna (i förhållande till jordens storlek!).
Senast redigerad av nerdnerd 2020-02-10 kl. 18:06.
Citera
2020-02-11, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det var helvete till otydlig frågeställningTS...
Förstår jag dig rätt att du tänker dig att jordens rotationshartighet kring solen skulle förändras och att det är denna förändring du vill kunna mäta? Ungefär som en gunga?

Det är precis vad som händer, jorden accelererar och saktar ner, jag förstår att du inte känner till det. 99% av människorna på jorden vet inte om det. Annars hade de ställt samma fråga som jag gör.
Citera
2020-02-11, 20:51
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Det är precis vad som händer, jorden accelererar och saktar ner, jag förstår att du inte känner till det. 99% av människorna på jorden vet inte om det. Annars hade de ställt samma fråga som jag gör.

Citat ”...maximum speed of 30.3 km/s and a minimum of 29.3 km/s.”

Det är ju en rätt liten skillnad som sker gradvis så det är väl klart att det är svårtbatt mäta exakt.

Jag syftade mer på att din frågeställning var förvirrande
Citera
2020-02-11, 21:16
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:

Det är ju en rätt liten skillnad som sker gradvis så det är väl klart att det är svårtbatt mäta exakt.
Gradvis över 6 månader.. Och så det lilla problemet med att eventuellt mätinstrument sitter i samma referens som mätobjektet. Ett eventuellt mätinstument på jorden ökar och minskar sin hastighet runt solen lika mycket som jorden över ett år.
Citera
2020-02-11, 21:50
Bannlyst
Citat:

Jag syftade mer på att din frågeställning var förvirrande

Du gör mig förvirrande.
Citera
2020-02-12, 15:57
Medlem
Nu är jag ju snart hundra år gammal, och det kan vara demens, men mig veterligen finns det fyra grundläggande krafter i universum; Gravitation, (elektro)magnetism och den starka och den svaga kärnkraften. Jordens "olika" hastigheter i banan är så vitt jag begriper en följd av ellipsen, men vi "bromsas" inte in utan måste betala den högre potentiella energin (vid apoheium) men lägre kinetisk energi. (Energins bevarande)

jämför med att cykla mot en kulle i en viss fart, avpassad för att stanna mitt uppe på kullen. I det läget håller en accelerometer truten och ser ingen "inbromsning" i din hastighetsvektor. (Däremot i normalen, skulle jag tro, men är faktiskt inte säker...)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in