2020-02-08, 16:04
Medlem
Jag hade nöjet att skjutsa Ola Magnell med bil vid ett tillfälle på 80-talet. Efter en spelning i Stockholm skulle han skjutsas hem. Jag fick uppdraget eftersom jag var nykter. Vi sa inte så mycket, men lite roligt ändå.
Citera
2020-02-08, 18:41
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ola magnell var rätt populär i början på 70_talet. Så var även Cat Stevens, John Denver, Melanie...sedan förvann den typen av musik från mainstream.
Ola levde vidare inom visvärlden ...

Men hans låga pension förvånar: Kanske beroende på den höga förekomsten av svarta pengar inom branchen (högst av alla).
Citera
2020-02-08, 19:10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Ola härmade Cornelis
Citera
2020-02-08, 20:12
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ola härmade Cornelis
Sluta skriva strunt. Det gjorde han inte.
Citera
2020-02-08, 21:32
Medlem
Analfababetens avatar
Allt bra går ur tiden. Blir till att leva i det förflutna, vad har man för val med dagens dynga till musik?
Bra musik med bra texter, innerliga och svenskt.
Ola Magnell vila i frid
Citera
2020-02-08, 21:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Om du lyssnat igenom hela produktionen kan du väl ge något exempel!
Var Magnell proggare? Jag har vaga minnen från låtarna i min barndom, men har alltid trott att han var både proggare och kommunist. Är det fel? Rätta mig gärna!
Citera
2020-02-08, 22:14
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var Magnell proggare? Jag har vaga minnen från låtarna i min barndom, men har alltid trott att han var både proggare och kommunist. Är det fel? Rätta mig gärna!

Nej! Ola attackerades ganska hårt av proggarna och den sk Musikrörelsen, för att han inte var tillräckligt politisk och "progressiv" i sina texter.
Här svarar han proggens plakatviftande magistrar i en skön Dylan-tolkning: På snespår:

https://www.youtube.com/watch?v=4ELXKRyRemI

Att han idag i stället bespottas av SD-blivna och andra sverigefascister och kallas kommunist säger en del om tidsandan
Citera
2020-02-08, 22:19
Medlem
Av det som jag har lyssnat av honom så sjöng han inte några direkt politiska sånger, Rulltrappan
är väl en av få vänster sånger. Ola var mera fokuserad på det inre själsliga.
Citera
2020-02-08, 23:11
Medlem
HuldumeyStones avatar
Ehhh....Man blir ju lite perplex när man ser jämnåriga liksom vurma ihjäl sig för dessa nyligen avlidna gamla ”gubbs” som väl återfanns i den mer klämkäcka avdelningen i ens egna föräldrars vinylsamling anno 1975 eller nåt.
Citera
2020-02-08, 23:14
Medlem
brajzillas avatar
"tomma tunnor skramlar mest" en fin cover på don't think twice it's allright.
Citera
2020-02-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ola magnell var rätt populär i början på 70_talet. Så var även Cat Stevens, John Denver, Melanie...sedan förvann den typen av musik från mainstream.
Ola levde vidare inom visvärlden ...

Men hans låga pension förvånar: Kanske beroende på den höga förekomsten av svarta pengar inom branchen (högst av alla).

Artister - vilka arbetsgivare betalar in tjänstepension till dem? De fungerar väl ofta som egna företagare som själva får sätta av från gager till pensionen?
Citera
2020-02-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ola härmade Cornelis

Ge fan i att snacka skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto