2020-02-05, 23:47
Bannlyst
Ja som ämnet anger så kan man lista ut namnet bakompseudonymer genom att analysera textuppbyggnaden. Tex så har jag analyserat en persons sätt att skriva och använder det här för att få det att se ut som om det är hen som skriver.
Nu till det vi ska diskutera - har ni vänner, bekanta eller arbetskamrater som ni kan avslöja på sättet de skriver? I så fall, ge exempel på hur.
Citera
2020-02-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumledahl
Ja som ämnet anger så kan man lista ut namnet bakompseudonymer genom att analysera textuppbyggnaden. Tex så har jag analyserat en persons sätt att skriva och använder det här för att få det att se ut som om det är hen som skriver.
Nu till det vi ska diskutera - har ni vänner, bekanta eller arbetskamrater som ni kan avslöja på sättet de skriver? I så fall, ge exempel på hur.

men kan du beskriva metoden lite mer.

Många liknar ju alltid ngn och vi är tio miljoner pers

Gaia liknar kanske tusentals?
Citera
2020-02-06, 01:21
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Hur menar du? Kan du lista ut vem jag är genom att analysera mina ord här på flashback?
Citera
2020-02-06, 07:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Litteratur --> Språk
/Moderator
Citera
2020-02-06, 08:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumledahl

Synd om den du »analyserat« som får heta »hen«.

Varför vill du diskutera detta genom att be andra redogöra för sina metoder när du själv inte skriver ett dugg om hur du gör?

Naturligtvis är det möjligt att hitta olika egenskaper i en text som går att härleda till en viss person.

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--3532--SE
Citera
2020-02-06, 11:42
Moderator
Kyrpators avatar
Metoden, som andra har kommit på före TS, bygger väl på att man har texter att jämföra både från pseudonymen och från den man misstänker dölja sig bakom pseudonymen, alternativt att man redan känner författaren väl och känner igen hans personliga språkbruk. Har man bara texter skrivna under pseudonym att analysera står man sig nog slätt.
Citera
2020-02-06, 11:47
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Metoden, som andra har kommit på före TS, bygger väl på att man har texter att jämföra både från pseudonymen och från den man misstänker dölja sig bakom pseudonymen, alternativt att man redan känner författaren väl och känner igen hans personliga språkbruk. Har man bara texter skrivna under pseudonym att analysera står man sig nog slätt.

Inte bara "har" utan "har tillräckligt mycket textmassa" - både anonymt och från den man misstänker är den anonyme. Men har man det så går det absolut.

D.v.s. _ett_ normalinlägg på FB räcker inte (om nu inte personen ifråga har ett _väldigt_ avvikande sätt att utrycka sig)
Citera
2020-02-06, 11:58
Medlem
Brottinators avatar
Kommer bara att tänka på #stonedtothebone på Jodel och hur han hela tiden känns igen på hans sätt att skriva 😅 Trasig kille.
Citera
2020-02-06, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
men kan du beskriva metoden lite mer.

Många liknar ju alltid ngn och vi är tio miljoner pers

Gaia liknar kanske tusentals?
Det är de små vanliga orden som avslöjar, inte de stora specialorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in