2020-02-04, 22:43
Medlem
Har snusat till och från nu i 2 år, går i perioder för jag inte vill skapa ett beroende. Samtidigt som jag inte vill ha ett beroende så tänker jag även ”varför sluta?, snus e faktist jävligt gött”. Är det beroendet som får mig att tänka såhär?

Jag skulle kunna sluta om jag ville men jag känner ingen anledning att göra det, det tillför något extra i vardagen som jag njuter av.
Citera
2020-02-04, 22:48
Medlem
Yllevantars avatar
Så brukar en beroende person resonera. Men jag håller med - har snusat i typ 10 år, tänker också: "äh, vad gör väl lite snus? Så dyrt är det inte och hellre det än godis/läsk till helgen"

Du kan testa att gå utan snus i 3 veckor och se om du får några issues!
Citera
2020-02-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Så brukar en beroende person resonera. Men jag håller med - har snusat i typ 10 år, tänker också: "äh, vad gör väl lite snus? Så dyrt är det inte och hellre det än godis/läsk till helgen"

Du kan testa att gå utan snus i 3 veckor och se om du får några issues!

Har testat o ha uppehåll i 6 veckor några gånger och jag hade inga problem. Första dagen var det mer ”fan va gutt de hade varit med en snus nu” men sen försvann det helt och hållet, inget abstinens eller något
Citera
2020-02-05, 06:12
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni2
Har testat o ha uppehåll i 6 veckor några gånger och jag hade inga problem. Första dagen var det mer ”fan va gutt de hade varit med en snus nu” men sen försvann det helt och hållet, inget abstinens eller något

Nämen en vecka går ganska bra oftast, det är just efter 3 veckor som det vwekar kicka igång. Det tar väl typ 20 dagar för nikotinet att börja kliva ur kroppen och det är då det känns.

Själv började jag skramla mycket med kastruller och skit när jag hade varit utan så länge, var uppkäftig enl. närstående och stånkade åt allt, haha. Kanske lika bra för min del att fortsätta, någon last i livet ska man ha. Röker/dricker/knarkar inte så en litwn prilla här och där känns ändå ganska oskyldigt.
Citera
2020-02-05, 06:17
Medlem
ArthurFlecks avatar
Det är det nog definitivt det som spökar i hjärnan, your brain on nicotine, liksom?

Hör positiva saker om folk som slutar röka och slutar snusa med hjälp av t.ex Champix och/eller Zyban, läkemedel som man kan få utskrivet för att sluta röka och snusa. Det fungerar som så att det blockerar belöningseffekten av tobaken och stoppar suget efter det, kanske kan vara värt för dig att prova?

Lätt att få utskrivet från sådana tjänster som t.ex Min Doktor, Kry, etc. Ingår förvisso inte i läkemedelsförmånsprogrammet, så du kan få betala fullt pris, jag tror det ligger på 600kr något respektive 800kr något för de olika preparaten. Men det kanske det kan vara värt för att bli tobaksfri och minska cancerrisken? Samt tjänar du väl in de pengarna på nolltid när du inte längre behöver köpa snus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in