2020-02-04, 21:34
Medlem
Warmanes avatar
Jag har sökt ett par yrkesutbildningar till hösten inom sjukvård (tandsköterska och medicinsk sekreterare). Varje utbildning har 35 platser. Hur lätt/svårt tror ni det är att komma in? Är det hundratals som söker så ser det ju dystert ut.
Citera
2020-02-04, 21:36
Medlem
Beror självklart på dina betyg.
Citera
2020-02-04, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Jag har sökt ett par yrkesutbildningar till hösten inom sjukvård (tandsköterska och medicinsk sekreterare). Varje utbildning har 35 platser. Hur lätt/svårt tror ni det är att komma in? Är det hundratals som söker så ser det ju dystert ut.
Yrkeshögskola precis som universitet och högskola kräver att du är behörig. Och som kommentaren ovan skriver sållas du bort om andra har bättre betyg. Oftast.
Men just YH kan det vara meriterande om man har arbetat i liknande område tidigare. T ex är det säkerligen meriterande om du arbetat med byggproduktion om du söker en utbildning inom byggprojektledning. Därför är det viktigt att göra en bra presentation av sig själv i samband med sökandet.
Citera
2020-02-04, 21:41
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelatte
Beror självklart på dina betyg.
Om man precis uppfyller kraven då?
Citera
2020-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Om man precis uppfyller kraven då?

Detta borde räcka bra, för att hälften av folket som ansöker till vad som helst, uppfyller inte grundkraven, detta är tumregeln.
Citera
2020-02-04, 21:52
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelatte
Detta borde räcka bra, för att hälften av folket som ansöker till vad som helst, uppfyller inte grundkraven, detta är tumregeln.
Hoppas verkligen det.
Citera
2020-02-05, 09:20
Medlem
Tja,

Jag pluggar på yrkeshögskola i Stockholm och förväntas bli klar till sommaren. Jag tänkte bara komma med lite tips om du nu ska gå en yrkesutbildning.

Se till att vara med på lektionerna och sök praktik tidigt! Du kommer även behöva studera mer på sidan för att vara uppdaterad i branschen så mycket är eget ansvar!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in