Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Kommer Bloomberg verkligen klara smällarna han kommer att få ta för stop-and-frisk-strategin och kvinnotrakasserierna? Av Donald Trump förväntar sig inget något annat, men Bloomberg är omgiven av godhetsapostlar bland de andra kandidaterna i Demokraterna. Om det skulle bli så att Sanders och Bloomberg blir huvudmotståndare och Sanders faller, så kan jag inte se Bernies väljare flytta över sina sympatier till en man med den bakgrunden o uttalandena i ryggsäcken.
Det är en berättigad fråga. Bloomberg har förmodligen det smutsigaste bagaget av gänget som debatterar i morgon. Jag tror att han skulle tjäna mer på att missa NV-debatten, men nu får vi se hur det ter sig. Han kommer att vara den mest attackerade kandidaten av dem alla. Det ger också mest air-time. Klarar han av det så kan han vända det till en fördel.
Hade primärvalen avgjorts baserat på sakliga resonemang hade Bloomberg naturligtvis varit chanslös. Han säger emot sig själv och byter åsikt taktiskt och så uppenbart skenheligt att man skäms å hans vägnar. Men money talks i USA, kanske mest sant i presidentvalen.
Om han blir demokraternas kandidat tror jag däremot inte att det blir svårt att samla även besvikna demokrater till att rösta på honom. Polariseringen i USA går så otroligt djupt. Anyone but Trump är det som gäller, även för eventuellt besvikna Sanderssupportrar. Jag skulle inte bli förvånad om vi ser större skaror än normalt som faktiskt går ut och röstar, i alla fall i vissa grupper (unga och afroamerikaner).