• 2
  • 3
2020-02-08, 22:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2020-02-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Hur kan man tjäna pengar på viruset är min fråga? Att satsa allt på det företaget som knäcker viruset?

Olja och A50, övriga råvaror kan med börja påverkas ännu mer.

Närmaste 4 veckor avgörande för se om Kina har kontroll eller lyckas sprida sig i större skala.
Citera
2020-02-09, 17:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Hur kan man tjäna pengar på viruset är min fråga? Att satsa allt på det företaget som knäcker viruset?

Nej för du kommer inte lyckas plocka vilket bolag som lyckas. Det kan ingen. Dessutom är det dålig lönsamhet på vaccin jämfört med medicin som måste tas regelbundet. Ska du investera i sjukvårdsaktier så rekommenderar jag hellre något bolag som gör maskiner för andningshjälp eller något annat som behandlar symptomen. Rimligtvis kommer en del länder investera i överkapacitet inför eventuella nya utbrott nästa vinter.

Den enda investeringen jag gjort med corona i tanken var att köpa lite pappersguld med 18x hävstång. Oro + en massa likviditet = bra för guld var mitt resonemang och hittills har det gått bra. Därmed inte sagt att fortsätter så.
Citera
2020-02-09, 19:19
Bannlyst
Blir det börskrasch imorgon med tanke på helgens hysteri? Vad tror ni?
Citera
2020-02-09, 21:23
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Blir det börskrasch imorgon med tanke på helgens hysteri? Vad tror ni?
Knappast krasch om du menar OMX -5% på en dag. Däremot tror jag företagsvinster kommer att sjunka kraftigt under det här året eftersom leveranskedjor är kraftigt störda av stängda fabriker.

Jag häpnar att börsen har gått uppåt sedan viruset började spridas, men snart kommer de ekonomiska realiteterna att märkas.

Så ingen krasch i morgon, men en kraftig sättning nån gång under det här året räknar jag med.
Citera
2020-02-10, 11:32
Medlem
Ska man gå ur S&P 500 ETFen man har nu eller ska man avvakta ännu?
Tankar?
Citera
2020-02-10, 19:06
Medlem
morkfromorks avatar
en del papper kommer falla som stenar, köp och vänta in uppgången är mitt tips
Citera
2020-02-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Knappast krasch om du menar OMX -5% på en dag. Däremot tror jag företagsvinster kommer att sjunka kraftigt under det här året eftersom leveranskedjor är kraftigt störda av stängda fabriker.

Jag häpnar att börsen har gått uppåt sedan viruset började spridas, men snart kommer de ekonomiska realiteterna att märkas.

Så ingen krasch i morgon, men en kraftig sättning nån gång under det här året räknar jag med.

Så fort det vankas nedgång så ryker centralbankerna in. Det är nog den stora orsaken till varför börsen går upp då den borde gå ner.

Coronaviruset verka också ha låg dödlighet, så tycker allt är överdramatiserat. Däremot så kan det givetvis ha ekonomiska effekter. Är det något tillfälligt så tror jag inte börsen bryr sig mkt, och centralbankerna kommer göra vad de kan för förhindra alla fall. Men om det blir en riktig kris så kanske inte ens centralbankerna kan stoppa fallet.
Citera
2020-02-11, 11:27
Medlem
0ldMans avatar
Stora delar av Kina är nersläckta och börserna bryr sig inte ett smack. Helt sjukt. Jag kommer ihåg början av 2018 när USAs inflation blev lite lite högre än väntat och börserna föll 5% på en dag eftersom det blev oro att räntorna skulle höjas. Verkligen allt handlar om vad centralbankerna gör och att hålla räntorna nertryckta.

/mvh Amatöranalys.
Citera
2020-02-11, 18:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Stora delar av Kina är nersläckta och börserna bryr sig inte ett smack

Kommer nog synas i nästa eller nästnästa kvartalsrapport, företag som H&M och Clas Olsons borde ha skaplig exponering där.
Citera
2020-02-25, 19:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Man kan köpa aktier på rea med 5-7% rabatt - eller om man vågar vänta lite längre någon vecka och hoppas på 10-15% Folk är nervösa i onödan över ett problem som egentligen inte borde påverka företagens lönsamhet i så stor utsträckning.
Citera
2020-02-27, 13:56
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Man kan köpa aktier på rea med 5-7% rabatt - eller om man vågar vänta lite längre någon vecka och hoppas på 10-15% Folk är nervösa i onödan över ett problem som egentligen inte borde påverka företagens lönsamhet i så stor utsträckning.
Nja I onödan vet jag inte, viruset är ju inte någon ny pest nä, men iom alla städer i karantän osv så är det just nu ett kraftigt handelshinder.
Så många företag känner redan av det rejält, kommer detta att hålla på några månader nu, så är börsnedgången befogad.
"sitt lugnt i båten" kommer det att vara ett bra tips tro?
Vi får väl se till sommaren vad vi säger då.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in