2020-02-02, 22:02
Medlem
elva9tolvs avatar
För 10 år sen blev jag misshandlad så pass att jag tuppade av (flera rejäla knytnävar i huvet). Vad jag minns så vaknade jag inte upp förrän dagen efter i en kompis säng, det var hemma hos honom det hade hänt kvällen innan. Han som slog var en tredje person.

Det är möjligt att jag vaknade till efter slagen och fick hjälp in i sängen men det känns som att jag inte vaknade till alls så dom måste burit in mig i så fall.

Dagen efter såg jag förjävlig ut, lila i hela huvet och pannan och hade djävulskt ont och var yr. Kräktes och mådde ap-illa.
Jag gick aldrig till läkare, vårdcentral eller nånting. Utan tog värktabletter och spydde mig igenom någon vecka innan jag började känna mig aningen normal igen. Det lila försvann efter ca 3 veckor.
(Jag fattar att jag hade hjärnskakning).

Efter ett par år började jag få yrsel som har kommit och gått och i några perioder har jag haft problem med minnet. Nu börjar jag undra om det kan ha något med händelsen för tio år sen att göra. Borde jag kolla upp det?
Tycker samtidigt att det är konstigt om yrsel och minnesgrejerna började ett par år senare i så fall. Borde jag inte känt något direkt efter händelsen?

Nån som är kunnig på området?
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-02 kl. 22:13.
Citera
2020-02-02, 22:34
Medlem
Yllevantars avatar
Inte kunnig men är bara en tänkare.

Har aldrig själv haft oturen att få så mycket smällar att jag däckar av, men jag kan tänka mig att eventuella problem efter händelsen borde uppenbara sig ganska omgående.

Att du börjar bli slö i huvudet och har dåligt minne nu kan bero på flera faktorer. Du är för det första 10 år äldre nu, sen kanske du har en sockerfylld och mycket alkoholhaltig livsstil i dagsläget? Mosar igenom serier på tvn och har ett icke-tänkande jobb?

Själv är jag dötrög i huvudet då jag lever ett liv i mörker (bokstavligt talat, inte emotionellt)
Citera
2020-02-02, 22:41
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Inte kunnig men är bara en tänkare.

Har aldrig själv haft oturen att få så mycket smällar att jag däckar av, men jag kan tänka mig att eventuella problem efter händelsen borde uppenbara sig ganska omgående.

Att du börjar bli slö i huvudet och har dåligt minne nu kan bero på flera faktorer. Du är för det första 10 år äldre nu, sen kanske du har en sockerfylld och mycket alkoholhaltig livsstil i dagsläget? Mosar igenom serier på tvn och har ett icke-tänkande jobb?

Själv är jag dötrög i huvudet då jag lever ett liv i mörker (bokstavligt talat, inte emotionellt)

Om det vore så! Men nää... Jag är måttlig med alkohol, äter knappt något socker alls, tränar 5 dagar i veckan, håller hjärnan ganska bra igång på jobbet (kontorsarbete)... osv osv... Är i lika bra form idag som jag var då om inte bättre. På den tiden var det mer alkohol än idag tex...
Citera
2020-02-02, 22:48
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Om det vore så! Men nää... Jag är måttlig med alkohol, äter knappt något socker alls, tränar 5 dagar i veckan, håller hjärnan ganska bra igång på jobbet (kontorsarbete)... osv osv... Är i lika bra form idag som jag var då om inte bättre. På den tiden var det mer alkohol än idag tex...

Alright, nämen kolla upp det om du är orolig. Som sagt min oproffsiga åsikt är att det torde inte ge något.

Fortsätt träna på!
Citera
2020-02-02, 23:02
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Alright, nämen kolla upp det om du är orolig. Som sagt min oproffsiga åsikt är att det torde inte ge något.

Fortsätt träna på!

Men vad skulle i så fall yrseln och minnesskiten bero på då?
Minnet handlar om att jag glömmer saker om nuet. Tex kommer inte ihåg vägen hem från jobbet eller kommer inte ihåg att jag pratade med nån för en timme sen. Såna saker har hänt kanske en gång om året senaste 8 åren. I snitt..

Yrseln kommer oftast när jag är lugn. Kan få en yrselattack när jag sitter i soffan och tittar på TV tex. Eller när jag sitter nånstans och käkar och snackar med nån. Inte i stressig miljö.
Det kan hända ca 10 gånger under en kort period sen händer det inte igen på nåt år. Kommer och går liksom..
Citera
2020-02-02, 23:07
Medlem
Yllevantars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Men vad skulle i så fall yrseln och minnesskiten bero på då?
Minnet handlar om att jag glömmer saker om nuet. Tex kommer inte ihåg vägen hem från jobbet eller kommer inte ihåg att jag pratade med nån för en timme sen. Såna saker har hänt kanske en gång om året senaste 8 åren. I snitt..

Yrseln kommer oftast när jag är lugn. Kan få en yrselattack när jag sitter i soffan och tittar på TV tex. Eller när jag sitter nånstans och käkar och snackar med nån. Inte i stressig miljö.

Ingen aning, min vän. Jag kan bara använda mig själv som exempel. Jag glömmer också sånt som händer här och nu. Däremot kan jag komma ihåg massor av onödigt skit från barndomen glasklart.

Vad gäller yrsel så känner jag pftast det när jag tränar. Kan iofs ha och göra med att jag är mer eller mindre blind och använder inte glasögon (detta för att slippa se folk).

Din kost och dina träningsvanor är goda säger du och du har ett utmanande jobb. Kan kanske ändå vara bra att göra någon checkup, kanske kolla dina värden så att du inte har brist av något? Annars om du väntar kommer säkert en mer kunnig förvi din tråd snart!
Citera
2020-02-02, 23:19
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ingen aning, min vän. Jag kan bara använda mig själv som exempel. Jag glömmer också sånt som händer här och nu. Däremot kan jag komma ihåg massor av onödigt skit från barndomen glasklart.

Vad gäller yrsel så känner jag pftast det när jag tränar. Kan iofs ha och göra med att jag är mer eller mindre blind och använder inte glasögon (detta för att slippa se folk).

Din kost och dina träningsvanor är goda säger du och du har ett utmanande jobb. Kan kanske ändå vara bra att göra någon checkup, kanske kolla dina värden så att du inte har brist av något? Annars om du väntar kommer säkert en mer kunnig förvi din tråd snart!

Vad du är skön då... " För att slippa se folk" 🖤
Ja jag har alltid varit så frisk i övrigt så har knappt sett ett sjukhus eller en vårdcentral i mitt liv. Kanske dags! ......Men osäker på om jag ens VILL veta om det är cirkus uppe på hjärnkontoret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in