2020-02-02, 19:56
Medlem
Hej flashback. Jag är faster till en tjej som är 14 år. Hon och jag har en väldigt nära relation för jag är en ung vuxen i hennes liv som hon själv säger att hon litar på mer en sina föräldrar och kan prata med. Hon är såklart en väldigt viktig person i mitt liv också och jag är orolig för henne. Igår smsade hon mig för att träffas över en fika och hon skrev att det fanns något viktigt hon ville prata om. Vi träffades idag och det kom fram att hon själv tycker att hon är sjukligt beroende av ett dataspel som heter Moviestarplanet. Hon berättade för mig att nästan alla hennes kompisar finns där och att hon spelar flera timmar dagligen och även när hon egentligen ska sova. Hon började gråta under samtalet och lät väldigt seriös. Hon berättade bland annat att hon brukar ta fram sin dator i hemlighet efter att hennes föräldrar har gått och lagt sig och att hon därför bara får väldigt få timmars sömn under natten. Det som också oroade mig var att hon sa att världen i spelet har blivit viktigare för henne en världen utanför eftersom att det finns så många funktioner där och att hon kan få alla sociala behov tillfredställda. Jag har lovat att inte berätta för hennes föräldrar. Ska jag hålla löftet eller bryta det och då riskera att hon inte kommer att lita på mig mer och inte vända sig till mig i framtiden. Finns det kanske något jag kan göra själv för att hjälpa henne utan att förädlrarna behöver veta?
Citera
2020-02-02, 20:03
Medlem
Opaques avatar
Om jag vore du. Skulle jag behålla min hemlis med henne. Som du skriver så står er kontakt på spel.
Jag tänker att hon är bara 14 år,i den åldern byter man privat sysselsättning stup i kvarten ,skulle inte förvåna mig om hon efter ert samtal tar sig en funderare. Vänta ut och håll kontakten.Du får bli hennes hemlige coach så länge. Inom väldigt snart så tröttnar både hon och hennes kamrater.
Citera
2020-02-02, 20:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barakanske
Hej flashback. Jag är faster till en tjej som är 14 år. Hon och jag har en väldigt nära relation för jag är en ung vuxen i hennes liv som hon själv säger att hon litar på mer en sina föräldrar och kan prata med. Hon är såklart en väldigt viktig person i mitt liv också och jag är orolig för henne. Igår smsade hon mig för att träffas över en fika och hon skrev att det fanns något viktigt hon ville prata om. Vi träffades idag och det kom fram att hon själv tycker att hon är sjukligt beroende av ett dataspel som heter Moviestarplanet. Hon berättade för mig att nästan alla hennes kompisar finns där och att hon spelar flera timmar dagligen och även när hon egentligen ska sova. Hon började gråta under samtalet och lät väldigt seriös. Hon berättade bland annat att hon brukar ta fram sin dator i hemlighet efter att hennes föräldrar har gått och lagt sig och att hon därför bara får väldigt få timmars sömn under natten. Det som också oroade mig var att hon sa att världen i spelet har blivit viktigare för henne en världen utanför eftersom att det finns så många funktioner där och att hon kan få alla sociala behov tillfredställda. Jag har lovat att inte berätta för hennes föräldrar. Ska jag hålla löftet eller bryta det och då riskera att hon inte kommer att lita på mig mer och inte vända sig till mig i framtiden. Finns det kanske något jag kan göra själv för att hjälpa henne utan att förädlrarna behöver veta?

Du ska hålla löftet. Du är den vuxna hon litar på mest säger hon. Att då rasera det förtroendet, det kan skada henne svårt. Det du kan göra är att prata med henne om varför det vore viktigt att ta upp det med föräldrarna, och erbjuda dig att vara med och att ni tillsammans pratar med dom. Du kan även erbjuda att du hjälper henne att söka hjälp om det är så att hennes relation till föräldrarna är sådan att det inte är ett bra alternativ att prata med dom, eller att hon inte kommer vilja göra det.
Citera
2020-02-02, 20:13
Medlem
Du kan vara admin på hennes dator som ställer in när hennes datorkonto ska låsa sig, så kan du sätta tiden på 21.00- 06.00.
Fråga henne om hon skulle tycka att det vore en bra idé?
Citera
2020-02-02, 20:19
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du ska hålla löftet. Du är den vuxna hon litar på mest säger hon. Att då rasera det förtroendet, det kan skada henne svårt. Det du kan göra är att prata med henne om varför det vore viktigt att ta upp det med föräldrarna, och erbjuda dig att vara med och att ni tillsammans pratar med dom. Du kan även erbjuda att du hjälper henne att söka hjälp om det är så att hennes relation till föräldrarna är sådan att det inte är ett bra alternativ att prata med dom, eller att hon inte kommer vilja göra det.

Bara ett annat sätt att bryta förtroendet. ?

Tycker inte att det låter så smart. Pedagogiskt javisst,men likväl ett svek.
Citera
2020-02-02, 20:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bara ett annat sätt att bryta förtroendet. ?

Tycker inte att det låter så smart. Pedagogiskt javisst,men likväl ett svek.

Bryta förtroendet hur menar du?
Citera
2020-02-02, 20:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Bryta förtroendet hur menar du?

" Jag har lovat att inte berätta för hennes föräldrar."

Och du skrev " Du ska hålla löftet"

I en 14 årings värld, så är det ett solklart svek .Hur vill du ha det ?
Citera
2020-02-02, 20:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
" Jag har lovat att inte berätta för hennes föräldrar."

I en 14 årings värld, så är det ett solklart svek "

Läste du vad jag skrev ens? Det är inte att bryta förtroendet att diskutera saken med 14-åringen. Säger 14-åringen nej så respekterar man det.
Citera
2020-02-02, 20:26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Behåll hemligheten och här nedan har du fått ett jättebra förslag.

Om du har tid kanske du kan umgås lite mer med henne och göra lite aktiviteter?

Och hon har ju berättat av ett skäl och det skälet är att hon vill ha hjälp och är klok nog att inse det själv.

Du kan ju även prata med henne om ni tillsammans ska prata med hennes föräldrar och att de då tar datorn vid sängdags?
Även kanske hennes föräldrar kan prata med de andra barnens föräldrar?

Tillsammans kanske föräldrarna kan komma överens om andra aktiviteter som gör att vännerna träffas istället för att sitta i varsina rum med datorer?

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du kan vara admin på hennes dator som ställer in när hennes datorkonto ska låsa sig, så kan du sätta tiden på 21.00- 06.00.
Fråga henne om hon skulle tycka att det vore en bra idé?

Det här var ett väldigt bra förslag och kan vara början till att bryta beteendet hos denna kloka tjej som bett om hjälp.
Citera
2020-02-02, 20:29
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Läste du vad jag skrev ens? Det är inte att bryta förtroendet att diskutera saken med 14-åringen. Säger 14-åringen nej så respekterar man det.

Nej, du skrev det som en ledande fråga. "Vore bra om hon tar upp det med föräldrarna" Varför ens ta upp det när du vet att 14-åringen redan sa att hon inte önskar att föräldrarna visste om det från början. Har hon ingenting att säga till om, gäller inte hennes ord ? det var det jag menade. Inte att försöka manipulera 14 åringen till att göra saker hon inte ville från börja. För då får kontakten en karaktär av svek ändå-
Citera
2020-02-02, 20:31
Medlem
Citat:

Spelandet i sig är inte oroväckande, däremot att hon spelar ett spel som 7-11 åringar gör är det däremot, och att hon känner sig social med dom. Något är fel...utstött?
Citera
2020-02-02, 20:38
Medlem
Tack för många bra svar.
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
Spelandet i sig är inte oroväckande, däremot att hon spelar ett spel som 7-11 åringar gör är det däremot, och att hon känner sig social med dom. Något är fel...utstött?
Vad menar du med det? Berätta gärna lite mer om spelet om du kan något om det för själv har jag ingen koll...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in