Citat:
Ursprungligen postat av
barakanske
Hej flashback. Jag är faster till en tjej som är 14 år. Hon och jag har en väldigt nära relation för jag är en ung vuxen i hennes liv som hon själv säger att hon litar på mer en sina föräldrar och kan prata med. Hon är såklart en väldigt viktig person i mitt liv också och jag är orolig för henne. Igår smsade hon mig för att träffas över en fika och hon skrev att det fanns något viktigt hon ville prata om. Vi träffades idag och det kom fram att hon själv tycker att hon är sjukligt beroende av ett dataspel som heter Moviestarplanet. Hon berättade för mig att nästan alla hennes kompisar finns där och att hon spelar flera timmar dagligen och även när hon egentligen ska sova. Hon började gråta under samtalet och lät väldigt seriös. Hon berättade bland annat att hon brukar ta fram sin dator i hemlighet efter att hennes föräldrar har gått och lagt sig och att hon därför bara får väldigt få timmars sömn under natten. Det som också oroade mig var att hon sa att världen i spelet har blivit viktigare för henne en världen utanför eftersom att det finns så många funktioner där och att hon kan få alla sociala behov tillfredställda. Jag har lovat att inte berätta för hennes föräldrar. Ska jag hålla löftet eller bryta det och då riskera att hon inte kommer att lita på mig mer och inte vända sig till mig i framtiden. Finns det kanske något jag kan göra själv för att hjälpa henne utan att förädlrarna behöver veta?
Behåll hemligheten och här nedan har du fått ett jättebra förslag.
Om du har tid kanske du kan umgås lite mer med henne och göra lite aktiviteter?
Och hon har ju berättat av ett skäl och det skälet är att hon vill ha hjälp och är klok nog att inse det själv.
Du kan ju även prata med henne om ni tillsammans ska prata med hennes föräldrar och att de då tar datorn vid sängdags?
Även kanske hennes föräldrar kan prata med de andra barnens föräldrar?
Tillsammans kanske föräldrarna kan komma överens om andra aktiviteter som gör att vännerna träffas istället för att sitta i varsina rum med datorer?
Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Du kan vara admin på hennes dator som ställer in när hennes datorkonto ska låsa sig, så kan du sätta tiden på 21.00- 06.00.
Fråga henne om hon skulle tycka att det vore en bra idé?
Det här var ett väldigt bra förslag och kan vara början till att bryta beteendet hos denna kloka tjej som bett om hjälp.