Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Nej och det har jag inte påstått heller. Däremot så gör inget litet tramsigt filter att du silar bort patogena organismer. Visst kan det sila bort större fragment, men då krävs att filtret byts rätt ofta. Så det finns ingen hälsovinst att köpa sånt här bogus.
En droppe klorin säga ta kål på det mesta i flera liter vatten. Ska visst dunsta fort också och all (den mesta?) skit lägger sig väl på botten när det är dött, antar jag
Finns ju vattenreningstabletter och det verkar som de är av samma ämnen/teknik som de som säljs i syfte att rena vattenpooler, finna dessutom ämnen man kan använda för att få saker som ”simmar runt” i vattnet att lägga sig på botten, men möjligen är de inte så smart att använda för vatten man tänkt dricka.
Klart man kan filtrera bort saker, men det krävs väl olika filter för att få i princip rent vatten, vilket man knappast uppnår genom kokning om du inte syftade på att man tar till vara på ångan och låter den kondensera tillbaka till vatten igen. Finns gift som inte försvinner den vägen med har jag för mig. Typ bensin