Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-02-04, 11:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Zonnic är faktiskt en svensk uppfinning av Niconovum AB i Helsingborg vilka sålde patentet (alt. exklusivt licenserade) till Reynolds. Zonnic hade en i praktiken global lansering, men sedan våren 2019 har Reynolds dragit tillbaka produkten från flera marknader och företaget har släckt den globala handelssajten Zonnic.com.

För specifikt Finland gäller att tobaksfria nikotinprodukter kräver en läkemedelsreglering för att få säljas. liknande regleringar finns i andra länder då det saknas en harmonisering inom EU. Andra exempel är att Lyft et cetera får säljas men sätts under kemikaliedirektivet REACH (EC) No 1907/2006 vilket kanske inte är så tilltalande då produkten i princip behöver en varningstext i form av bipacksedel och varningstrianglar.

Vissa länder har en konsumenproduktsreglering som till exempel DK och EE, men faktiskt inte Sverige. Än.

Aha, intressant. Jag har faktiskt inte sett det utanför Finland så trodde att det var under det märket det marknadsfördes här. Å andra sidan har jag inte gått och kollat efter produkten i hyllorna någon annanstans heller då jag inte använder produkten.

Hoppas att även Lyft, Zyn och liknande expanderar sina marknader.
Citera
2020-02-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Aha, intressant. Jag har faktiskt inte sett det utanför Finland så trodde att det var under det märket det marknadsfördes här. Å andra sidan har jag inte gått och kollat efter produkten i hyllorna någon annanstans heller då jag inte använder produkten.

Hoppas att även Lyft, Zyn och liknande expanderar sina marknader.

Håller med!

Zyn, Lyft/Velo och Zonnic är alltså inte samma produkt eller patent, men de har samma typ avsammansättning: Cellulosa, smakämnen och tillsatt nikotinsalt. Sedan skiljer det sig hur nikotinet är påstruket, men det är en annan historia.

Jag tror säkert att tillverkarna av Zyn och Lyft skulle kunna få en läkemedelsklassificering för sina produkter i likhet med Reynolds Zonnic, men det är en dyr historia. Intressant är dock att hela debatten om den rökfria tobakens eventuella skadeverkningar flyttas över till risker med nikotin, vilket alla är överens om inte utgöra någon särskild hälsorisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in