2020-01-31, 13:16
Medlem
Jag har en arbetslampa hemma som jag använder när jag tillverkar smycken, hade från början en varmvit LEDljuskälla i den men då det är viktigt för mig att kunna se de korrekta färgerna på de pärlor jag använder så bestämde jag mig för att köpa en LEDljuskälla med dagsljustemperatur på ljuset. Problemet är bara att när jag använder den så blir jag helt slut, nästan illamående och mår allmänt dåligt! (Därför använder jag inte den)

Har läst på lite om LED och har förstått att vissa kan avge ett flimmer som är osynligt för ögat men som ändå påverkar människan negativt. Det verkar dock inte vara så vanligt längre. Frågan är då om det kan vara själva temperaturen på lampan (6500 K) som orsakar det här? Eller om det är styrkan på lampan (1055 lm)? Eller en kombination?

Det skulle vara bra att få veta vad som är problemet med den nuvarande så att jag vet vad jag ska undvika när jag köper en ny, för jag behöver fortfarande en arbetsbelysning med kallt ljus så att färgerna återges korrekt.
Citera
2020-01-31, 13:23
Medlem
Du kan ju alltid prova med glasögon som skyddar mot uv och blått ljus och kolla om det blir någon skillnad
Citera
2020-01-31, 13:32
Medlem
Troligtvis flimmer.
Citera
2020-01-31, 13:32
Bannlyst
Måste lampan vara så förbannat stark, 500 lumen borde räcka.
Citera
2020-01-31, 13:43
Medlem
KokaKings avatar
Ta din hand och skaka den under lampan. Då kommer du se att det ser ut som om att din hand hackar fram under ljuset. LED lampor blinkar till skillnad mot glödlampor som har ett statiskt lysande. Blinkadet påverkas troligen främst av omvandlaren i lampan. Välj lägre lmn.

Reserverar mig för felskrivning.

Edit: stavning
Citera
2020-01-31, 13:51
Medlem
Vill du ha en billig lösning köper du t.ex.
LYSRÖR 18W SOCKEL G13 DAGSLJUS Art. 44-775
https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/lysror/t8-2000022707
+ T8 Armatur

Annars studiobelysning på stativ
https://www.walimex-webshop.com/en/walimex-pro-led-500-dimmable-panel-light.html
https://www.walimex-webshop.com/en/walimex-pro-led-1000-dimmable-panel-light.html
Citera
2020-01-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Måste lampan vara så förbannat stark, 500 lumen borde räcka.

Nej, den behöver absolut inte vara så stark! Det var den enda lampan som jag kunde hitta just då.
Citera
2020-01-31, 18:27
Medlem
Opaques avatar
" En del ledlampor flimrar, men oftast märker man inte det bara genom att titta på lampans ljus. Enligt Hillevi Hemphälä, optiker och forskare i synergonomi vid Lunds Tekniska Högskola, påverkar de här dolda flimret mellan 20 och 40 procent av befolkningen. Det kan leda till ögontrötthet, huvudvärk och något som kallas ögonmigrän av flimrande lampor."

"Men det finns också knep för dig som vanlig konsument att testa hur mycket ledlampan flimrar. Om man riktar sin mobilkamera mot lampan så kan man se ett randmönster om lampan flimrar.

– Om det syns skarpa tydliga ränder bör man definitivt inte köpa lampan, säger Hillevi Hemphälä.

Du har fått tag på en lampa med stark flimmerfrekvens. Jag sitter framför en dator med 30 tums skärm, och det är ett välkänt arbetsmilöproblem med flimmrande skärmar. Det finns dock som är helt flimmerfria proffsskärmar. Detta problem är än idag inte ett kvalitetsmått på Ledbelysning.Konstigt nog. Men de finns därute att köpa
Senast redigerad av Opaque 2020-01-31 kl. 18:34.
Citera
2020-01-31, 18:42
Medlem
W.Irvings avatar
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2026-03-09, 18:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
" En del ledlampor flimrar, men oftast märker man inte det bara genom att titta på lampans ljus. Enligt Hillevi Hemphälä, optiker och forskare i synergonomi vid Lunds Tekniska Högskola, påverkar de här dolda flimret mellan 20 och 40 procent av befolkningen. Det kan leda till ögontrötthet, huvudvärk och något som kallas ögonmigrän av flimrande lampor."

"Men det finns också knep för dig som vanlig konsument att testa hur mycket ledlampan flimrar. Om man riktar sin mobilkamera mot lampan så kan man se ett randmönster om lampan flimrar.

– Om det syns skarpa tydliga ränder bör man definitivt inte köpa lampan, säger Hillevi Hemphälä.

Du har fått tag på en lampa med stark flimmerfrekvens. Jag sitter framför en dator med 30 tums skärm, och det är ett välkänt arbetsmilöproblem med flimmrande skärmar. Det finns dock som är helt flimmerfria proffsskärmar. Detta problem är än idag inte ett kvalitetsmått på Ledbelysning.Konstigt nog. Men de finns därute att köpa

Detdär är rätt intrrssant, är ledflimmer den nya sjukdomem som vissa individer kommer bli långtidssjukskrivna av precis som när elallergin grasserade för 20-25 år sedan och amalcamförgiftningen före det trots att inte ett enda offer kunde bevisa sin allergi i kliniska studier.

Att det finns forskare som varnar behöver inte betyda att detta är ett verkligt pronlem, för att reda ut det krävs seriös forskning.
Citera
2026-03-18, 14:10
Medlem
Skulle säga att det förmodligen är orsakat av flimmer från en billig led.

Arbetsmiljöverket har en app som mäter ljusstyrka och flimmer och ger svar på om det är inom acceptabla gränser. Appen heter ”Ljus”.
Citera
2026-03-18, 14:35
Medlem
BackToHegels avatar
Det finns bra lampor som har bra drivdon och som är helt tysta och flimmerfria. Det finns även sämre lampor med flimmer och drivdon som tjuter. Köp bra grejor så ska det inte vara några problem. Om korrekt färgåtergivning är viktigt är det lampor med hög CRI (color rendering index) man vill ha, inte bara vilken kallvit lampa som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in