2006-03-23, 05:14
Bannlyst
Tjena

har fått högra axeln ur led vid 2 tillfällen på ett år,

och i förrgår så var jag o simmade som vanligt på gymmet, pumpade frisim och plötsligt small det till i högra axeln, försökte röra på armen men det stack till som FAN,

så ja hoppa ut o frågade en snubbe som jobbade där om han vågade försöka rycka tillbaks armen i led, han försökte men vågade väl inte ta i så hårt som behövs, för vi kom ingenvart

i alla fall så kom farsan o skjussa mig till sjukan där jag fick lite morfin o muskelavslappnande, sen ryckte doktorn tillbaks armjäveln

de första 2 gångerna axeln gick ur led så satte jag den i led själv en gång , och en annan gång tog en tjejkompis tag i den o ryckte den på plats,

men denna gång tog det en jävla kraftansträngning från doktorn plus att de hade gått nästan en timme sen den vreds ur led i poolen...

ska ha en mitella nu för armen att vila i 3-4 veckor tills återbesöket hos doktorn, han sa att jag inte ska simma fram tills dess...dessutom sa han på röntgenbilderna efter tillbakaryckningen att det såg bra ut vad han kunde se.

har babblat allt detta för att ni ska få en bild av min axels situation, och min fråga är efter dom här 3-4 veckorna, tror ni min axel kommer bli återställd till 100% nånsin igen?....finns det operationer eller träningsövningar för just mitt problem?

nån som råkat ut för liknande?

MVH Wishbone
Citera
2006-03-23, 09:06
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishbone
nån som råkat ut för liknande?

MVH Wishbone

Nepp, inte axeln, men högerbenet har fått sig en törn ett par gånger. Tror inte att den gick ur led, men jävligt obehaligt var det i alla fall. Det klickar till på något sätt.
Citera
2006-03-23, 09:30
Medlem
Ratigans avatar
fick vänsteraxeln ur led i söndags då jag gjorde chinups

första gången iår men den har hoppat ett par gånger förra året då jag gjorde vänsterkrokar på boxningen
Citera
2006-03-23, 09:58
Medlem
joxxes avatar
Min har hoppat 4a gågner nu senaste året, alla gånger då jag åkt snowboard.
Har inte kunnat dra tillbaka den själv ngn gång utan det var bara å åka till sjukhuset och få det fixat. Gick på någon sjukgymnastik efter första gången, men helt värdelöst. Däremot kör jag några övningar på gymmet som är bra, bygger upp de små musklerna i axeln.
Nopp, din axel kommer aldrig bli 100% igen, i styrka och rörlighet kommer du nog troligtvist bli 100% bra. Men den kommer alltid ha lätt att hoppa ur led om de hänt ett flertal gånger. Så vill du bli 99% bra så är det operation som gäller eftersom ledbanden i axeln har töjts ut (det är därför den hoppar ur lättare).
Men att vila 3-4 veckor? Grymmt länge ju. När jag fick den ur led andra gången åkte jag tom snowboard samma dag och resten av veckan. Brukar börja träna överkropp/axlar på gymmet ca 1 vecka efter det inträffat.
Citera
2006-03-23, 10:08
Bannlyst
tack för infon joxxe !...

får väl bli en operation om jag ska kunna simma o träna utan att oroa mig för att den hoppar ut mitt i en bänkpress eller liknande....
Citera
2006-03-23, 16:54
Medlem
smekasts avatar
vridit knät ur led två gånger, har dock vridit tillbaka det själv båda gångerna. Blev mest förvånad första gången då jag körde stående hantelcurl

Var extra försiktig med axeln, den har som sagt mycket lättare för att komma ur led igen. Jag har alltid skydd på mitt knä när jag tränar t.ex. fotboll el. dy. för att undvika att den ska hoppa ur led. Se till att värma upp ordentligt så de kommer fint med ledvätska innan du börjar ta i så ska du se att de går bra !
Citera
2006-03-23, 17:59
Medlem
Jag lyckades med bedriften att bryta nått/några ben i axeln samtidigt som den gick ur led..

Hörde hur den hoppade och kände faktiskt hur den gled ur led också

Resultatet blev: Snabbt som helvette in till danderyds och en riktigt skön tripp av morfin
Citera
2006-03-24, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Jag lyckades med bedriften att bryta nått/några ben i axeln samtidigt som den gick ur led..

Hörde hur den hoppade och kände faktiskt hur den gled ur led också

Resultatet blev: Snabbt som helvette in till danderyds och en riktigt skön tripp av morfin

heh, hur är det med din axel nu för tiden då ?

får ångest
Citera
2006-03-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishbone
heh, hur är det med din axel nu för tiden då ?

får ångest

Jodå den funkar som den ska tror jag! Ibland kan man känna sig lite stel men det är inga problem med den när jag gymmar osv..

Har du gjort massa övningar som typ sjukgymnast gett dig?
Citera
2006-05-21, 11:01
Medlem
Mitt första inlägg!

Min axel har hoppat ur led i tid och otid de senaste två åren. Första gången var på en fotbollsmatch då jag ramlade och tog emot mig med armarna, sen föll en kille på mitt bröst och de knakade till rejält. Viste inte riktigt hur farligt det var så jag brydde mig inte om att gå till doktorn. 3 månader senare kom nästa smäll, då körde jag chinup. Sen började den hoppa ur led mer och mer. Jag har räknat ur att jag har ett medel på minst en gång om dagen. Ibland blir det flera gånger per dag, ibland ingen. En kväll när jag festade hoppade den ur led 3 ggr på rad.. I alla fall så tog jag mig i kragen och gick till en läkare. De skickade mig till en ortoped. Han lyckades dra den ur led 2 ggr under den undersökningen och han stoppade mig på rätt hög prioritet i operationslistan. Nu ska jag i alla fall opereras om två veckor.

Självklart skulle jag gått till en sjukgymnast direkt när jag drog den ur led första gången, men det är lätt att vara efterklok. Då hade jag kanske inte behövt operera. Björn Ferry i skidskyttelandslaget hade tydligen också fått sin ur led, men han hade börjat med sjukgymnastik direkt och jag tror itne han har haft några problem efter de.

Men min fråga är om man kan få någon sorts ersättning under sommaren när man måste operar armen. Eftersom jag inte kan jobba kan det bli tungt med hyran under sommarmånadrna. Är student. Någon som vet?
Citera
2006-05-21, 11:08
Medlem
Yepp, det har hänt vid några tillfällen de senaste åren, när jag simmat, sprungit en hinderbana samt kvaddat när jag åkt skidor, alltid samma arm.

Händer det en gång till blir det operation säger doktorn, jag har även blivit rekommenderad att bygga lite muskler i axeln för att undvika att det skall hända igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in