2020-10-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
När socialtjänsten inte använder de medel som finns till hands spelar det knappast någon roll om de får fler verktyg.
Gamla verktyg byts hela tiden ut mot nyare och mer ändamålsenliga. Det sker hela tiden i samhället och de flesta tycker det är bra.
Citera
2020-10-28, 14:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Diskussioner och övervägande om flyttningsförbud finns dokumenterat hos socialtjänsten. Det framgår av IVO:s beslut.
Aha tack det hade jag missat
Citera
2020-10-28, 16:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Gamla verktyg byts hela tiden ut mot nyare och mer ändamålsenliga. Det sker hela tiden i samhället och de flesta tycker det är bra.
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att det inte hade spelat någon roll i det här fallet.
Citera
2020-10-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har sagt att det inte hade spelat någon roll i det här fallet.

Väl talat! Håller helt och hållet med dig. Det är brister i handläggningen, inte i lagen.
Senast redigerad av Jjfam 2020-10-29 kl. 03:15.
Citera
2020-10-30, 02:28
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det där är ju bara ett pinsamt exempel på socialtjänstens handläggares okunskap.
Kammarrättens beslut i vårdnadsfrågan har ingen som helst betydelse för eller påverkan på socialtjänstens plikt att enligt lag utreda om nya skäl till oro framkommer.
Vilket det gjort här. IVO har all rätt att vara kritiska.

Pinsamt! Och du har rätt i att det naturligtvis finns ett enormt allmänintresse.
Fast det var inte nya skäl, det var de gamla skälen som upprepades. Du tolkar nya skäl fel. Kammarrätten hade sagt de skälen inte var nog, och några andra skäl än de som var innan fanns inte. Norrköping kunde inte gjort annorlunda så som lagarna är.
Citera
2020-10-31, 12:43
Medlem
Vad jag inte kan förstå är oförmågan att stå för vad man gjort, eller inte gjort.
Utan hela tiden ska det skyllas på någon annan.
Jag är övertygad om att ifall Esmeralda skulle fått bo kvar hos Melinda, skulle hon ha levt idag.
Hon skulle sluppit vara en bricka i ett spel, där det viktigaste var att vinna mot myndigheterna, till vilket pris som helst. Esmeralda fick betala med sitt liv, var det värt det?
Det var för "föräldrarnas" bästa.
Det var en liten människa, ett oskyldigt barn som fick betala med sitt liv.
Om allt hade gått rätt till, skulle Sila* omhändertagits vid födseln och Amo* och Esmeralda skulle inte behövt genomgå allt trauma med "hemflytt".
Citera
2020-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fast det var inte nya skäl, det var de gamla skälen som upprepades. Du tolkar nya skäl fel. Kammarrätten hade sagt de skälen inte var nog, och några andra skäl än de som var innan fanns inte. Norrköping kunde inte gjort annorlunda så som lagarna är.

Nej det var nya skäl. Patriks ex kände oro av det hon såg och ringde Melinda som i sin tur kontaktade socialtjänsten med de NYA uppgifterna som handlar om händelser som Patriks ex bevittnat EFTER rättens dom i vårdnadsmålet.
Citera
2020-11-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vad jag inte kan förstå är oförmågan att stå för vad man gjort, eller inte gjort.
Utan hela tiden ska det skyllas på någon annan.
Jag är övertygad om att ifall Esmeralda skulle fått bo kvar hos Melinda, skulle hon ha levt idag.
Hon skulle sluppit vara en bricka i ett spel, där det viktigaste var att vinna mot myndigheterna, till vilket pris som helst. Esmeralda fick betala med sitt liv, var det värt det?
Det var för "föräldrarnas" bästa.
Det var en liten människa, ett oskyldigt barn som fick betala med sitt liv.
Om allt hade gått rätt till, skulle Sila* omhändertagits vid födseln och Amo* och Esmeralda skulle inte behövt genomgå allt trauma med "hemflytt".
Jag har svårt att acceptera att föräldrarna fick ha barnen hos sig trots att de vägrade drogtest.
Jag vill ha en förklaring, vad säger lagen om det?
Citera
2020-11-01, 18:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag har svårt att acceptera att föräldrarna fick ha barnen hos sig trots att de vägrade drogtest.
Jag vill ha en förklaring, vad säger lagen om det?
Föräldrarna hävdade att de inte hade något missbruk. Patrik medgav ju att han haft missbruks problem. Men att han blivet botad på fängelset.
Rebecka nekar ju i sten till att hon överhuvudtaget ens knapp vet vad droger är, och att hon definitivt inte har ett missbruk. Hon berättade ju för kammarrätten att polisen hade fel när de påstår att hon blivet gripen med fentanylplåster.
MissRe har ju här sagt att Rebecka bara tog droger i medicinskt syfte, och har flera gånger hävdat att R inte hade något beroende.
Jag tänker att man inte per automatik behöver lämna prover om man får hem sitt barn efter ett LVU, men att man bör det om det föreligger misstanke om missbruk.

Med facit i handen borde ju soc självklart begärt flyttnings förbud och krav på drogteester. Dock upplevde de nog att laammarrätten inte tyckte det.
Citera
2020-11-01, 21:01
Medlem
Något som jag har svårt att släppa är faktumet att Patrik lindade in kroppen i så pass många lager och dessutom förpackade den med plast och snören. Om anledningen nu var att inte storebrodern skulle se henne, hade det inte räckt med max ett par lager då? Just själva paketeringen ger känslan av att man faktiskt tänkte frakta bort och dumpa kroppen någonstans.
Citera
2020-11-01, 23:10
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Något som jag har svårt att släppa är faktumet att Patrik lindade in kroppen i så pass många lager och dessutom förpackade den med plast och snören. Om anledningen nu var att inte storebrodern skulle se henne, hade det inte räckt med max ett par lager då? Just själva paketeringen ger känslan av att man faktiskt tänkte frakta bort och dumpa kroppen någonstans.
Kanske i samband med att man fick det lånet man sökte efter på nätet. Och efter man dumpat kroppen försökt fly utomlands. Inte en helt orimlig tanke hos så sjuka hjärnor som dessa människor.
Vilken tur att det inte hann hända.
Citera
2020-11-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Onekligen så verkar det ha varit planen 😟

De sökte på snabba lån i kombination med att Patriks bror skulle köra honom till någon skog (för att reka?) ...

Om P och R hade haft egen bil hade troligen de hunnit gräva ner stackars Esmeralda någonstans....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in