2022-02-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklight
Det här fallet har verkligen ruskat om hela Sverige. Idag presenterade regeringen det nya lagförslaget lex Lilla hjärtat som ska stärka barns rättigheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-s-presenterar-lagandringar-inom-lvu
Är det nåt som föreslås bli ändrat till det bättre? Nja... skulle inte tro det. Att soc ska ha skyldighet att följa upp familjen 6 månader är förstås bra - men då är ju barnet redan flyttat från sitt familjehem till biologiska hemmet.
För de som anser att barn ska få stanna kvar i sina familjehem där de bott länge och känner sig trygga är ingenting förändrat. Juristerna vill ha det så.
Juristerna värnar starkt om Högsta förvaltningsdomstolen beslut från 2012 som säger att barn ska hem till sina föräldrar även om det skadar barnet med en hemflytt. Det domslutet finns kvar .

Nu yras det om flyttningsförbud av barnet och att det ska lösa den delikata frågan. Ett flyttningsförbud bestäms av domstol, kan naturligtvis överklagas, och ska OMPRÖVAS var tredje månad. Det är alltså inget permanent beslut. Det fördröjer bara hemflyttningsprocessen. Är det en trygghet för barnen?
Det tycker inte han som gjorde utredning om lagen 2015. Han tyckte att man också skulle fråga sig: Är det bäst för barnen att flytta hem?
I de nuvarande förslagen hittar jag ingenstans att barn ska ha rätt att träffa sitt familjehem när de flyttat hem till sina biologiska föräldrar. Den kontakten verkar inte anses vara så viktig. Tvärtom gäller när barn flyttar till familjehem. Då anses kontakten mellan det biologiska hemmet och barnet väldigt viktigt - trots att barnet aldrig har bott i sitt biologiska hem.
Citera
2022-02-02, 22:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Är det nåt som föreslås bli ändrat till det bättre? Nja... skulle inte tro det. Att soc ska ha skyldighet att följa upp familjen 6 månader är förstås bra - men då är ju barnet redan flyttat från sitt familjehem till biologiska hemmet.
För de som anser att barn ska få stanna kvar i sina familjehem där de bott länge och känner sig trygga är ingenting förändrat. Juristerna vill ha det så.
Juristerna värnar starkt om Högsta förvaltningsdomstolen beslut från 2012 som säger att barn ska hem till sina föräldrar även om det skadar barnet med en hemflytt. Det domslutet finns kvar .

Nu yras det om flyttningsförbud av barnet och att det ska lösa den delikata frågan. Ett flyttningsförbud bestäms av domstol, kan naturligtvis överklagas, och ska OMPRÖVAS var tredje månad. Det är alltså inget permanent beslut. Det fördröjer bara hemflyttningsprocessen. Är det en trygghet för barnen?
Det tycker inte han som gjorde utredning om lagen 2015. Han tyckte att man också skulle fråga sig: Är det bäst för barnen att flytta hem?
I de nuvarande förslagen hittar jag ingenstans att barn ska ha rätt att träffa sitt familjehem när de flyttat hem till sina biologiska föräldrar. Den kontakten verkar inte anses vara så viktig. Tvärtom gäller när barn flyttar till familjehem. Då anses kontakten mellan det biologiska hemmet och barnet väldigt viktigt - trots att barnet aldrig har bott i sitt biologiska hem.
Jag läser ditt inlägg som att barnen borde tvångsadopteras av familjehemmen med hjälp av staten. Efter hur lång tid hos ett familjehem tycker att familjehemmet ska bli permanent?
Citera
2022-02-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag läser ditt inlägg som att barnen borde tvångsadopteras av familjehemmen med hjälp av staten. Efter hur lång tid hos ett familjehem tycker att familjehemmet ska bli permanent?

I regeringens nya förslag tidigareläggs skyldigheten att överväga vårdnadsförflyttning, från tre till två år. Helt rimligt tycker jag när det handlar om barn som omhändertas när de är mycket små.
Citera
2022-02-03, 02:40
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att barn ska behöva fara illa. Och det gjorde flickan hos sina biologiska föräldrar.
Citera
2022-02-03, 04:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Den här frågan (om vårdnadsöverflyttning, uppväxtplaceringar) är så svår. Det finns ju också en hel del fall, där barn omhändertas felaktigt. Det skulle vara fruktansvärt, om föräldrarna aldrig skulle ha en chans att få tillbaka dem mer, ens om socialtjänsten tvingades att erkänna sina misstag. Jag tänker, att då kan det inte hjälpas om barnet har anknutit till fosterfamiljen, det är inte rimligt ändå att föräldrarna inte ska få tillbaka sina egna barn, om de inte själva gjort något fel!!! Men det kräver förstås en längre hemslussning.

Det BEHÖVDES egentligen inga nya lagar, för soc i Norrköping kunde ha agerat med stöd av de lagar som fanns. Men de verkar ha varit dumma i huvudet..? Jag läste precis Melindas bok, och det var en HEMSK läsning. Melinda ringde till soc flera gånger och berättade om uppgifterna som hon fått av P:s exfru - att E. var liten och mager, håret hade blivit mycket tunt (ryckte de håret av henne, eller hade hon förlorat det p.g.a. vitaminbrist?), verkade borta, var hemskt törstig och fadern försökte hindra henne från att få vatten. Helt sinnessjukt! Och BVC-sköterskan i Vadstena gjorde två formella anmälningar.

Uppgifterna om att vittnena från faderns arbetsplats, som ljugit i rätten om vilka fina föräldrar P och R var, hade erkänt att de ljugit, och att de visste att föräldrarna fortfarande missbrukade och fadern dessutom var inblandade i något kriminellt, hade också nått soc i Norrköping (minns inte på vilka vägar).

Men för varje sådan uppgift, så sa soctanterna bara "vi har en dom att förhålla oss till. Vi kan inte göra mer." Det var ju inte SANT! För det första hade domen kunnat rivas upp, när man visste att tunga vittnen ljugit. Det är rutin, inget konstigt alls. Och för det andra så kan det NATURLIGTVIS inte vara så, att när föräldrar en gång har fått tillbaka sina barn via en dom, så får de aldrig utredas igen, oavsett vad som kommer fram. Det fattar ju alla att det INTE KAN vara så.

Är det någon som vet om det blev någon påföljd för soctanterna i NKPG, samt den unge juristvalpen (som inte visste någonting om barn, det framkom också av Melindas bok). Eller har de fortfarande makt över hjälplösa barns liv - med de begränsande förståndsgåvor som de har..? Vi borde återinföra tjänstemann-ansvaret!
Citera
2022-02-03, 07:03
Medlem
Docklands avatar
Skönt med nya lagen, eller förslaget. Kommer bifallas. På tiden.
Citera
2022-02-03, 07:21
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag tycker inte att barn ska behöva fara illa. Och det gjorde flickan hos sina biologiska föräldrar.
Ingen vill att barn far illa. Frågan är hur man i praktiken löser problemet. Efter hur lång tid hos ett familjehem tycker att familjehemmet ska bli permanent?
Citera
2022-02-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ingen vill att barn far illa. Frågan är hur man i praktiken löser problemet. Efter hur lång tid hos ett familjehem tycker att familjehemmet ska bli permanent?

Som sagt i regeringens nya förslag tidigareläggs skyldigheten att överväga vårdnadsförflyttning, från tre till två år. Där har du svaret. Har barnet bott i ett familjehem i två år ska nämnden överväga vårdnadsförflyttning.
Citera
2022-02-03, 08:45
Medlem
Jag flyttade tillbaka till min mamma efter 8 år i fosterhem vilket jag längtade varje dag efter de åren då familjen inte var bra. Tänk om jag inte hade fått det pga vårdnadsförflyttning enligt lagen. Vilken mardröm det hade varit.

Givetsvis är det positivt att det kommer bli noga med uppföljning osv men tänker på alla barn som VILL hem till sina föräldrar igen och om det funkar bra och alla vill borde väl det vara möjligt?
Det är ett trauma att skiljas från sina föräldrar. Men självklart ska man inte flytta tillbaka hem till en dålig miljö på något vis.
Svåra frågor med stora konsekvenser
Citera
2022-02-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag flyttade tillbaka till min mamma efter 8 år i fosterhem vilket jag längtade varje dag efter de åren då familjen inte var bra. Tänk om jag inte hade fått det pga vårdnadsförflyttning enligt lagen. Vilken mardröm det hade varit.

Givetsvis är det positivt att det kommer bli noga med uppföljning osv men tänker på alla barn som VILL hem till sina föräldrar igen och om det funkar bra och alla vill borde väl det vara möjligt?
Det är ett trauma att skiljas från sina föräldrar. Men självklart ska man inte flytta tillbaka hem till en dålig miljö på något vis.
Svåra frågor med stora konsekvenser

Jag tänker att det är stor skillnad på att omhändertas som spädbarn och att omhändertas som ett äldre barn. Ett äldre barn har en anknytning till biofamiljen och där är nog många gånger barnets bästa att få återförenas med bioföräldrarna om det är möjligt. Ett äldre barn kan också uttrycka sin egen vilja. Det går inte att jämföra med ett barn som omhändertas som spädbarn och inte känner till något annat än sitt familjehem. Vad som är bäst för varje enskilt barn kommer därför att skilja sig och individuella bedömningar måste göras. Men barnets bästa bör alltid väga tyngre än föräldrarnas rätt.
Citera
2022-02-03, 09:49
Medlem
Citat:
Jag tänker att det är stor skillnad på att omhändertas som spädbarn och att omhändertas som ett äldre barn. Ett äldre barn har en anknytning till biofamiljen och där är nog många gånger barnets bästa att få återförenas med bioföräldrarna om det är möjligt. Ett äldre barn kan också uttrycka sin egen vilja. Det går inte att jämföra med ett barn som omhändertas som spädbarn och inte känner till något annat än sitt familjehem. Vad som är bäst för varje enskilt barn kommer därför att skilja sig och individuella bedömningar måste göras. Men barnets bästa bör alltid väga tyngre än föräldrarnas rätt.

Absolut är det stor skillnad. Jag var 5 år.
Citera
2022-02-03, 09:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Som sagt i regeringens nya förslag tidigareläggs skyldigheten att överväga vårdnadsförflyttning, från tre till två år. Där har du svaret. Har barnet bott i ett familjehem i två år ska nämnden överväga vårdnadsförflyttning.
Frågan är inte vad nya eller gamla lagen säger, det vet jag. Frågan är vad skrakan tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in