2020-01-30, 10:49
Medlem
Min vän ville ha en portfölj som ska vara enkelt högst 3 fonder vill han ha och han ska spara tills pensionen alltså över 20 år. Jag kom fram till detta just nu, vad tycker ni? Jag vet att AG, EM och zero finns men dessa tre fonder är redan så pass billigt så det är inte lönt att snåla så mycket när vi alla vet att länsförsäkringar är hyfsad bra dessutom SEB index har 300 bolag medan zero har 30, billigt är inte alltid den bästa.

Länsförsäkringar Global indexnära 60%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 15%
SEB Sverige Indexfond 25%
Senast redigerad av Harenstorkuk 2020-01-30 kl. 10:54.
Citera
2020-01-30, 10:59
Medlem
Kör på
Citera
2020-01-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Kör på

Tack.
Citera
2020-01-30, 14:49
Medlem
De två första är bra. Skulle byta ut den sistnämnda mot Avanza Zero eller Spiltan Investmentbolag.
Citera
2020-01-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retief101
De två första är bra. Skulle byta ut den sistnämnda mot Avanza Zero eller Spiltan Investmentbolag.

SEB är den bästa sverige fonden som finns och du säger jag ska byta ut den mot avanza zero? Har du någon aning om vad du skriver? Har du ens sätt innehållet på fonden mellan seb och zero? Spiltan Investmentbolag är bra jag håller med men den ser jag bara som en komplement till en sverige fond.

Som sagt det är till en vän och han vill bara ha 3 fonder, jag hade hellre byt LF global mot avanza global och LF tillväxt mot avanza EM men det är nya fonder och jag vet inte hur de presterar även om de är nästan identiska sen är de en matarfond vilket jag inte gillar rikigt, jag vill ge den bästa som har levererat historisk till honom.

EDIT: Frågade honom om jag kunde lägga till Spiltan och han gick med på det, så det ser ut så här just nu för honom.

Länsförsäkringar Global indexnära 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
SEB Sverige Indexfond 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Senast redigerad av Harenstorkuk 2020-01-30 kl. 16:01.
Citera
2020-01-30, 16:40
Medlem
Det bästa är om du tipsar personen om ett antal fonder, vilka du skulle välja men sen säga åt personen att läsa på själv och ta ett eget beslut. Inte så roligt om din portfölj du gett din vän går dåligt och pensionen är som bortblåst. Det vill du inte ha ansvar för.
Citera
2020-01-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Det bästa är om du tipsar personen om ett antal fonder, vilka du skulle välja men sen säga åt personen att läsa på själv och ta ett eget beslut. Inte så roligt om din portfölj du gett din vän går dåligt och pensionen är som bortblåst. Det vill du inte ha ansvar för.

Om dessa index fonder går dåligt då vet jag inte vad som är en bra fond längre, finns typ inget annat som är bättre och billigt och dessutom har levererat historisk, mer kan jag inte göra för honom, dessa är mina bästa rekommendationer för honom och det vet han om.
Senast redigerad av Harenstorkuk 2020-01-30 kl. 17:14.
Citera
2020-01-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Om dessa index fonder går dåligt då vet jag inte vad som är en bra fond längre, finns typ inget annat som är bättre och billigt och dessutom har levererat historisk, mer kan jag inte göra för honom, dessa är mina bästa rekommendationer för honom och det vet han om.

Man ska hålla tassarna från vänners ekonomi..lätt det blir osämja😥
Citera
2020-01-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Man ska hålla tassarna från vänners ekonomi..lätt det blir osämja😥

Det var han som bad mig om det jag rekommenderar bara sen om han vill får han göra som han vill
Citera
2020-01-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
SEB är den bästa sverige fonden som finns och du säger jag ska byta ut den mot avanza zero? Har du någon aning om vad du skriver? Har du ens sätt innehållet på fonden mellan seb och zero? Spiltan Investmentbolag är bra jag håller med men den ser jag bara som en komplement till en sverige fond.

Som sagt det är till en vän och han vill bara ha 3 fonder, jag hade hellre byt LF global mot avanza global och LF tillväxt mot avanza EM men det är nya fonder och jag vet inte hur de presterar även om de är nästan identiska sen är de en matarfond vilket jag inte gillar rikigt, jag vill ge den bästa som har levererat historisk till honom.

EDIT: Frågade honom om jag kunde lägga till Spiltan och han gick med på det, så det ser ut så här just nu för honom.

Länsförsäkringar Global indexnära 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
SEB Sverige Indexfond 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Båda två är indexfonder och det lär inte skilja speciellt mycket, eller?
Citera
2020-01-30, 19:50
Medlem
Fem största innehaven i SEB Sverige Index (i storleksordning) : Atlas, Investor, Volvo, HM, Ericsson.
Fem största i Avanza Zero (i storleksordning) : Atlas, HM, Volvo, Ericsson, Investor.
Citera
2020-01-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retief101
Fem största innehaven i SEB Sverige Index (i storleksordning) : Atlas, Investor, Volvo, HM, Ericsson.
Fem största i Avanza Zero (i storleksordning) : Atlas, HM, Volvo, Ericsson, Investor.

300 bolag vs 30 bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in