2020-01-30, 00:37
Medlem
En anhörig till mig skulle handla på en butik där man kunde använda swish som betalningsmedel. Hen handlade för ca 600 kr och råkade swisha helt fel summa på ca 6000. Har hen rätt att få tillbaka pengarna? Hen hittar inte kvittot.

Hen ska besöka butiken imorgon och försöka få tillbaka pengarna.

Om butiken inte betalar tillbaka så ska hen göra en polisanmälan.
Citera
2020-01-30, 00:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Ja, hen har rätt att få tillbaka pengarna. Regeln kallas för Condictio indebiti och innebär att den som av misstag betalat för mycket har rätt att få tillbaka det som felaktigt betalda beloppet. Om din historia stämmer tror jag inte hen behöver oroa sig.
Citera
2020-01-30, 02:05
Bannlyst
Annars anmäler du butiken för penningatvätt, skattebrott.
Citera
2020-01-30, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farsan.Baloo
Annars anmäler du butiken för penningatvätt, skattebrott.

Skulle inte ens utredas utan omedelbar läggas ned.
Möjligen att snuten blir sur och upprättar en anmälan för falsk tillvitelse mot idioten som slösat deras tid på en falsk anmälan.
Citera
2020-01-30, 02:34
Medlem
Ja ni har rätt att få tillbaka pengarna. Beroende på vad det är för butik är det ju olika svårt men är det ett seriöst ställe skickar de tillbaka pengarna direkt.

Om de krånglar får du ta det till tingsrätten och gå den vägen. Oftast brukar det räcka att hota med tingsrätten för att få envisa människor att skärpa sig.
Citera
2020-01-30, 09:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om ordet "hen" och andra pronomen eller om Swish eller butiker och näringslivet i största allmänhet är högst uppenbart inte ämnet och inte heller av relevans för den juridiska frågeställningen. Vill man inkassera varningar är sådana off topic-spår the way to go.

/Mod
Citera
2020-01-30, 15:00
Medlem
miikoss avatar
Det är ett civilt ärande, inget för polisen. Så vidare ingen tvingade med våld att överföra pengarna, så gjorde de det med fri vilja.

De får kräva tillbaka pengarna, vägrar de så är första steget ansökan om betalningsföreläggande hos Kronegogdemyndigheten.

Bestrider de så får det gå vidare till allmän domstol.

Min erfarenhet av företag är att de inte är snabba att betala tillbaka (man kan få skicka påminnelser i flera år), men att de oftast betalar direkt när de delges ansökan om betalningsföreläggande, då har de alltid betalt mig för beloppet plus kronofogdensavgifte och bett mig att dra tillbaka ansökan. Detta då företag får betalningsanmärkningar direkt när ansökning handläggs av KFM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in