• 1
  • 2
2020-01-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vissa bolag älskar chefer och då det ofta är enklare att anställa dessa så blir de fler och fler. Många gånger hittar man på en chefsposition bara för att få anställa fler.

Mellan 3-4 nivåer är inte ovanligt innan man kommer ner till de som faktiskt jobbar. På mitt senaste jobb såg det ut enligt följande:
VD
Affärsområdeschef
Avdelningschef
Arbetare (jag)

Så såg det ut på mitt gamla jobb också fast det var projektledare inklämt under Avdelningschef också.
Citera
2020-01-30, 17:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Att få uppgifter som kommer in från "sidan" är oftast jobbigt när man inte styrt upp det. Att du får uppgifter utan att du chef har koll på din arbetsbelastning är inte bra för varken dig eller din chef.

Så styr upp det! Uppgifter som tar mindre än fem minuter kan alltid komma som direkt fråga. Tar det kring 1 h så prioriterar du enligt.... Tar det längre tid så hänvisar du till din chef som hantera det och filtrera ner till dig. Vilken lösning ni kör på är upp till er, men det verkar som om någonting behövs.
Bra idé det där om hur lång tid det tar.
Ska försöka komma ihåg det nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Jag jobbade med att laga mobiltelefoner för ett gäng år sedan.

Där gick det typ en mellanchef på var sjätte anställd, det var lite som filmen office space - man kunde få höra samma sak från flera mellanchefer på daglig basis. Det var helt bissart.

Det kursade förvånansvärt nog, kan berott på snorhöga över head-kostnader.
Märkligt att det ska finns så många chefer för ett sådant bolag, mera naturligt vore en enda jättechef och massor med arbetare!
//Tripportreat

Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Anställa chefer som inte gör någonting, eller effektiviserar verksamheten och skär ner på utgifter som det så fint heter. Så där är det överallt, det finns en liten skara som faktiskt arbetar och sen en jävla massa folk vars enda arbete går ut på att få det att låta som att det är de som har gjort arbetet eller att det skett på grund av dem.
Hur kan mina chefer vara så upptagna om de inte gör något.
Något gör de allt, jag har väldigt lite insyn dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Många tror de är chefer, brukar lösa sej om man frågar: du som är chef hur fixar jag det här?? 👍
Endast min närmaste chef vet hur mina uppgifter ska göras, alla andra vet inte ens vad vi säljer/tillverkar/supportar.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förstår inte vad som diskuteras. TS har väl en chef som han rapporterar till och som har personalansvaret för TS.

Pratar vi om andra chefer vid sidan av som säger åt TS att göra saker eller är det chefer högre upp i TS management-chain som säger åt TS att göra grejer?

Att ha en lång management-chain är inte konstigt. Jag har nog 7 nivåer till "President and CEO".

Hos oss ska varje chef inte ha mer än 5-8 personer dirrkt under sig. Fler än så kan man inte leda och utveckla individuellt till var och ens fulla potential utan att börja hantera alla som en grupp.
Men hur ska dessa arbetande personer kunna göra sina uppgifter om de har flera chefer med ibland olika syn på verksamheten?
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Så såg det ut på mitt gamla jobb också fast det var projektledare inklämt under Avdelningschef också.
Jag antar att ingen var nöjd...
Citera
2020-01-30, 17:56
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vissa bolag älskar chefer och då det ofta är enklare att anställa dessa så blir de fler och fler. Många gånger hittar man på en chefsposition bara för att få anställa fler.

Mellan 3-4 nivåer är inte ovanligt innan man kommer ner till de som faktiskt jobbar. På mitt senaste jobb såg det ut enligt följande:
VD
Affärsområdeschef
Avdelningschef
Arbetare (jag)

Nåja, så här ser det ut på mitt jobb:
VD
Divisionschef
Affärsområdeschef
Avdelningschef
Gruppchef
Knegare (jag)
Citera
2020-01-30, 18:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nåja, så här ser det ut på mitt jobb:
VD
Divisionschef
Affärsområdeschef
Avdelningschef
Gruppchef
Knegare (jag)

På jobbet jag har idag så är det:
VD
Knegare (jag)

Kostnadseffektivt iallafall men också ett rätt litet företag.
Citera
2020-01-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Jag antar att ingen var nöjd...

Nä det var trögarbetat, små beslut som skulle igenom alldeles för många distanser.
Jobbade med ett lokalt elnät och vi hade väldigt mycket kompetens och driv, men en så segarbetad organisation att allt engagemang dog ut.
Halva personalstyrkan har nu stuckit vidare, kvar finns dom som bara har några år kvar till pension och inte orkar leta sig vidare och några yngre som förmodligen sticker så fort man fått några års erfarenhet och kan välja n och vraka bland arbetsgivare.
Citera
2020-01-30, 19:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Är du osäker så prata med din högsta chef, omöjligt för oss att veta hur många han/hon delegerar till.
Typ så tänker jag också. Det kanske finns ett organisationsschema så att TS kan se vem som är hans närmaste chef och vem som i sin tur basar över TS chef. Bara för att det råkar finnas typ 50 mellanchefer så betyder inte det att man lyder under alla dem. Det finns en himla massa chefer på det företag jag jobbar, men då jag känner till vilka som är mina chefer så vet jag vilka som kan beordra mig och vilka som måste be snällt.
Citera
2020-01-30, 19:15
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag jobbar på ett medelstort företag i en större stad.
På vårt kontor är arbetsstyrkan fördelad ungefär en tredjedel på vardera ledningspersonal, ekonomifolk och de som gör jobbet mot våra kunder.
Min position är kundrelationer.

En längre tid upplever jag att jag har massor med chefer.
Precis varenda en av de ovan nämnda kan maila eller vid direkt muntlig order be mig om uppgifter rörande våran verksamhet, eller be mig om en kopia på mailet jag nyss skickade kunden.
Även kollegor kan beordra mig om hur en insats ska gå till, trots att det är jag som gör förarbetet, arbetet och skriver sammanställningen.

Inför möten med kunder eller högre chefer försöker mellanchefer mjölka mig på så mycket info som möjligt, med resultat att jag tvingas sitta tyst hela mötena, förutom då ett problem måste lösas, och bollen genast kastas på mig.
Att kalla våra möten är för övrigt löjligt, en person pratar mest hela tiden, vi andra förväntas lyssna och ibland svara på en spelad fråga.

Hur långt får detta gå?
Kan jag kräva att allt ska gå igenom min närmaste chef?

Ja, klart att alla arbetsuppgifter riktade till dig från skall gå via din chef.Om någon annan ber dig att göra något så hänvisa till din chef.
Citera
2020-01-30, 19:58
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tycker ändå att tidsperspektivet, eller någon form av riktlinje, är viktigt.

Vidarebefodra mail - det gör man utan att säga att "det får du ta med min chef"

Uppgift som tar 50 % av arbetstiden? Det ska absolut tas via chefen.

Mellan dessa ytterligheter finns det många uppgifter, hur det ska lösas får ni komma fram till. Så länge du inte tar varenda uppgift från sidan så tror jag det kommer kännas bättre för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in