Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det första som brukar ge upp är annars fläktar och andra mekaniska saker. Batteriet också givetvis. Tangentbord och musplatta är också vanligare än att skärmar ger upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Asus har bra batterier, bättre än de flesta. Det beror på användning men bör ju vara det första som dör (3år eller nåt).
Jag har praktiskt taget aldrig låtit datorn gå på batteriet, däremot har batteriet alltid suttit i och är konstant fulladdat. Är det dåligt att låta batteriet sitta i utan att använda det?
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Hårddisken.
Hårddisken skapar en logg som visar status.
Kallas S.M.A.R.T och kan läsas så här.
https://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/
Laddade ner CrystalDisk och hälsostatusen på hårddisken är enligt vad som framkom bra. Körde också en koll i kommandotolken och där stod det "ok".
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Vill du ha kvar den kan du ju isåfall låta laga de delar som går sönder.
Vilka delar det är som pajar först går inte att svara entydigt på, eftersom det varierar mellan modeller. Men ja, fläktlagret är en vanlig orsak. Den kan ju också få skador såsom att sockeln för laddsladden lossnar från kretskortet. Eller bara att fläkten dammar igen och är svår att blåsa/dammsuga ren.
Hårddiskar idag håller längre än man tror, men håll öronen öppna för missljud och kolla eventuellt S.M.A.R.T.
Tangentbord kan bli utslitna eller få skit bakom tangenterna.
Batterier räcker ju max 3-4 år men där märker man ju när batteriet tar åt sig allt mindre laddning, och många använder sin laptop tämligen stationärt med enbart laddaren. Batterier är ju lätta att byta ut också. Snart dags för mig att köpa nytt batteri för andra gången till min Dell Rugged med i7 som är cirka 6 år nu.
Delar till laptops köper du billigast på eBay eller Aliexpress.
Kom på att fläkten nog inte rengjorts sedan 2014 då jag lämnade in datorn på en reparation (fläkten fungerade inte som den skulle och datorn stängde av sig själv pga överhettning) som gick på garantin. Då
tror jag att datorn rengjordes, i alla fall minns jag att jag bad dem damma ur den. Byte av heat sink vill jag minnas att det stod på pappret jag fick.
Blåsa ren fläkten från damm, är det något som du rekommenderar att man gör själv?
Tangentbordet borde inte vara någon större risk då jag är noga med att hålla det rent.
Batteriet har jag som sagt aldrig använt, frågan är om det tar skada av att sitta i fulladdat utan att användas?