• 1
  • 2
2020-01-28, 17:43
Medlem
Skrivkontos avatar
Hej!

Jag och min fru kommer snart få vårt första barn.
Vi håller just nu på och fyller i ansökan om föräldrapenning.

Min fru jobbade för ca ett år sedan och studerade därefter.
Hon har inte haft ett jobb på cirka ett år nu.

Själv arbetar jag inte heller, utan jag lever på de pengar jag har från aktieförsäljningar (kapitalinkomst)
Dessa pengar är skattade för och jag tar ut då och då, och på så vis lever vi.
Jag har inte haft något jobb på 3 år.

Problemet är när det kommer till formuläret där en skriver sin inkomst
På pappret har jag ju 0 i inkomst, men kapitalinkomst en helt annan femma.

Vad är det jag ska skriva/fylla i?

1. Måste båda föräldrar ansöka om föräldrapenning?
2. Skriver hon in den senaste årsinkomsten hon hade, sist hon hade ett jobb? (det var ej fast jobb)
3. Vad skriver jag under "inkomst" -- det är ju 0, skriver jag det? Om de sen upptäcker (det är ju ingen hemlighet) att jag visst har en inkomst, jag lever på de pengar som jag skattat för, blir det inga problem för mig/oss framöver? De måste ju fråga sig hur vi lever och klarar oss om båda har 0 i inkomst, iallafall det senaste året.

Funderar på att gå till Försäkringskassan och be om hjälp på plats så allt blir ifyllt korrekt,
Vill inte ha några återkrav eller problem ett halvår från idag.
Men tar gärna hjälp från Er här om ni kan svara på mina frågor.

Tack på förhand!
/Väldigt förvirrad soon-to-be-father.
Senast redigerad av Skrivkonto 2020-01-28 kl. 17:47.
Citera
2020-01-28, 17:49
Medlem
sebastian66s avatar
Mitt bästa råd är ta det med F-Kassan här kommer du få olika svar kana jag lova
Du kan ringa och rådfråga så löser dom problemen men som jag ser det lär ni
troligen bara på minimibeloppet det heter garantibelopp för 4 år sedan var det 60:-/Dag har jag för mig
Troligen kanske jämna 100 idag men ingen större hit.
Föräldrarpenningen begrundar ju sig på din era inkomster som i detta fall blir 0
Citera
2020-01-28, 18:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivkonto
Hej!

Själv arbetar jag inte heller, utan jag lever på de pengar jag har från aktieförsäljningar (kapitalinkomst)

2. Skriver hon in den senaste årsinkomsten hon hade, sist hon hade ett jobb? (det var ej fast jobb)
3. Vad skriver jag under "inkomst" -- det är ju 0, skriver jag det? Om de sen upptäcker (det är ju ingen hemlighet) att jag visst har en inkomst, jag lever på de pengar som jag skattat för, blir det inga problem för mig/oss framöver? De måste ju fråga sig hur vi lever och klarar oss om båda har 0 i inkomst, iallafall det senaste året.

Funderar på att gå till Försäkringskassan och be om hjälp på plats så allt blir ifyllt korrekt,

Tack på förhand!
Varför skulle inte inkomst av kapital vara föräldrapenningsgrundande? Inkomst som inkomst, det är ju din totala taxerade inkomst du skall ange.
Citera
2020-01-28, 18:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför skulle inte inkomst av kapital vara föräldrapenningsgrundande? Inkomst som inkomst, det är ju din totala taxerade inkomst du skall ange.

Inkomst som inkomst? Knappast. SGI som är grunden för föräldrapenning beräknas bara baserat på inkomst av arbete.

Från FK
Exempel på inkomster som du ska räkna med:

din lön före skatt
ob-tillägg
övertidsersättning
provision.

Exempel på inkomster som du inte ska räkna med:

sjukpenning, föräldrapenning eller annan dagersättning
studiestöd
arbetslöshetsersättning
pension
kapitalinkomst
skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av fri bil eller kost och logi
kostnadsersättningar, till exempel traktamenten
avgångsvederlag.
Citera
2020-01-28, 18:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

1. Nej, båda måste inte ansöka om föräldrapenning. Bara den som är hemma för att vårda barnet ska ansöka om det. I jämställdhetens tecken ska väl dock båda ni dela på det.

2. Ja hon bör skriva den senaste inkomsten. Om man studerar får man (under vissa förutsättningar) behålla inkomsten man hade innan studierna som SGI grund.

3. Du däremot verkar inte ha någon inkomst av tjänst att luta dig emot och kommer nog få 0 i SGI = föräldrapenning på lägstanivå
Citera
2020-01-28, 19:52
Medlem
Vad då "hur gör man"? Du har ju inget arbete att ta ledigt ifrån, vad är poängen med att ansöka om föräldrapenning? Varför ska du ha ersättning? Det är ju ersättning för förlorad inkomst när du tar hand om barn?!
Citera
2020-01-28, 19:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inkomst som inkomst? Knappast. SGI som är grunden för föräldrapenning beräknas bara baserat på inkomst av arbete.

Från FK
Exempel på inkomster som du ska räkna med:

din lön före skatt
ob-tillägg
övertidsersättning
provision.

Exempel på inkomster som du inte ska räkna med:

sjukpenning, föräldrapenning eller annan dagersättning
studiestöd
arbetslöshetsersättning
pension
kapitalinkomst
skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av fri bil eller kost och logi
kostnadsersättningar, till exempel traktamenten
avgångsvederlag.
Ser man på, där lärde jag mig något nytt, jag var säker på att det var total taxerad inkomst. Skumt att inte den skatt man betalar på kapitalinkomster räknas med, det är ju också skatt, och borde ge rätt till ersättning.
I så fall har jag tyvärr inget svar åt dig, annat än samma tips som andra givit, kolla direkt med FK.
Citera
2020-01-28, 20:10
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ser man på, där lärde jag mig något nytt, jag var säker på att det var total taxerad inkomst. Skumt att inte den skatt man betalar på kapitalinkomster räknas med, det är ju också skatt, och borde ge rätt till ersättning.
I så fall har jag tyvärr inget svar åt dig, annat än samma tips som andra givit, kolla direkt med FK.
Det är väl ändå arbetsgivaravgiften (inkluderat sociala avgifter mm.) som går till just det, det sociala som sjukförsäkring osv. Den delen betalar din arbetsgivare, syns ej på din deklaration.

Ska du lägga till det på kapitalinkomsten så blir det betydligt högre skatt än 30%..
Citera
2020-01-28, 21:16
Medlem
Bruggens avatar
Kolla upp reglerna för hur man fastställer SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Det är SGI som era ersättningar för föräldraförsäkringen baseras på. Det låter som att ni båda har 0 kr i SGI för tillfället då SGI baserats på inkomst.
Citera
2020-01-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Det är väl ändå arbetsgivaravgiften (inkluderat sociala avgifter mm.) som går till just det, det sociala som sjukförsäkring osv. Den delen betalar din arbetsgivare, syns ej på din deklaration.

Ska du lägga till det på kapitalinkomsten så blir det betydligt högre skatt än 30%..

Precis. Föräldraförsäkringen betalas av arbetsgivaravgiften med 2,6% av lönen.
Citera
2020-01-29, 09:27
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Rent allmänt så är det ju en lång rad förmåner du går miste om när du lever på kapitalinkomster eftersom stora delar av socialförsäkringssystemet finansieras via arbetsgivaren. Vill du ha dessa kan du ju bli egen företagare och delta i de kollektiva systemen när du betalar lön till dig själv. Dock kan man ju undra varför dina kapitalinkomster uteblir när du tar hand om ditt barn?

Många förstår inte att FÖRSÄKRINGSkassan främst administrerar försäkringar.
Citera
2020-01-29, 20:16
Medlem
Har du ingen SGI så kan ni få föräldrapenning på grundnivå. 250 kr per dag, 390 dgr.
Övriga 90 dgr är på lägstanivå, 180 kr per dag.

De första 180 dagarna föräldrapenning måste tas på sjukpenning/grundnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in