Jag vet inte om den här tråden passar in här eller i Psykologi, men vi testar här eftersom det är ett ganska luddigt ämne.
Jag har under en längre tid sett folk som uttryckt sig i stil med rubriken; "sociala medier är inte verkligheten". Det har fått mig att undra, vad är då sociala medier om inte
jätteverkligt? Visst kan man bortse från alla retuscherade bilder på folks nunor, falska nyheterna och annan desinformation som "overkliga". Argumentet används dock sällan vid såna tillfällen, utan när åsikter uttrycks som kan väcka provokation.
Internet är en del av vår verklighet och medvetande, och allt som skrivs på internet är för det mesta människors råa och sanna åsikter.
Citat:
"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." — Oscar Wilde
Internet har helt enkelt visat oss att vi är otroligt sviniga om vi får uttrycka oss under ett pseudonym eller bakom pansarglas (sociala medier). Men om en person uttrycker sig provokativt på internet och sedan inte vågar stå för den åsikten i verkliga livet, vad är det då som sker här? Feghet? Kan man ha en internetåsikt och en verklighetsåsikt? Vilken stämmer överens med personens faktiska åsikt? Varför väljer vissa att uttrycka sig vulgärt och sedan avfärda sin åsikt på t.ex. Twitter som overklig?
Citat:
"amen tog ni det där seriöst? jag drev ju bara!" — Person som försöker smita iväg från sin faktiska åsikt?
Bör vi prioritera internetåsikter före "verkliga" åsikter? Vilken stämmer överens mest med verkligheten?
Diskutera!