2020-01-28, 12:45
Jag vet inte om den här tråden passar in här eller i Psykologi, men vi testar här eftersom det är ett ganska luddigt ämne.

Jag har under en längre tid sett folk som uttryckt sig i stil med rubriken; "sociala medier är inte verkligheten". Det har fått mig att undra, vad är då sociala medier om inte jätteverkligt? Visst kan man bortse från alla retuscherade bilder på folks nunor, falska nyheterna och annan desinformation som "overkliga". Argumentet används dock sällan vid såna tillfällen, utan när åsikter uttrycks som kan väcka provokation.

Internet är en del av vår verklighet och medvetande, och allt som skrivs på internet är för det mesta människors råa och sanna åsikter.
Citat:
"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." — Oscar Wilde

Internet har helt enkelt visat oss att vi är otroligt sviniga om vi får uttrycka oss under ett pseudonym eller bakom pansarglas (sociala medier). Men om en person uttrycker sig provokativt på internet och sedan inte vågar stå för den åsikten i verkliga livet, vad är det då som sker här? Feghet? Kan man ha en internetåsikt och en verklighetsåsikt? Vilken stämmer överens med personens faktiska åsikt? Varför väljer vissa att uttrycka sig vulgärt och sedan avfärda sin åsikt på t.ex. Twitter som overklig?

Citat:
"amen tog ni det där seriöst? jag drev ju bara!" — Person som försöker smita iväg från sin faktiska åsikt?

Bör vi prioritera internetåsikter före "verkliga" åsikter? Vilken stämmer överens mest med verkligheten?

Diskutera!
Senast redigerad av .sh 2020-01-28 kl. 12:53.
Citera
2020-01-28, 13:47
Medlem
particulum1s avatar
Jag tycker att resonemanget har en inkonsistens eftersom allt stämmer överens med verkligheten men varierar i olika perspektiv i form av åsikter, det är lite som att säga att någonting inte är naturligt när allt essentiellt kommer från naturen, även människan som påstår det gör det... allting utfäller eller utspelar sig i verkligheten eftersom verkligheten inkluderar internet, en internetåsikt är således en verklighetsåsikt och en verklighetsåsikt är en internetåsikt, och det påstår du ju själv mer eller mindre i detta påstående:
Citat:
internet är en del av vår verklighet och medvetande
En åsikt är en åsikt vare sig det är en åsikt som manifesterat sig på internet eller från munnen verbalt utanför internet och åsikten bör inte prioriteras efter dessa två manifesterade former.
Senast redigerad av particulum1 2020-01-28 kl. 13:50.
Citera
2020-01-28, 14:18
Medlem
Opaques avatar
" Sociala medier är inte verkligheten "

Det kan verkligen stämma för individer som jagar likes och ständigt jämför sig med mer (på ytan) framgångsrika individer som skriver blogg om hur fantastiskt allting är och det finns väldigt få mörka moln på himlen. En verklighet dopad i falsk reklamföring,särsklit när det handlar väldigt mycket om just produktplaceringar. Kolla bara in kvinnobloggarna bland svenska influencers.

Men det kan bara inte stämma för grupper som söker upp aktiva diskussioner i ämnen som intresserar denne,samt för att lyssna/Läsa och LÄRA. De är fler än man tror.

Sedan är det gruppen som hittat en megafon för att prångla ut dubiösa åsikter ,och gruppen som "bekämpar" rätten för den gruppen att ha kvar sin yttrandefrihet. Politiska aktivister av alla sorter hör hemma där. Svinigheter förekommer främst bland den här gruppen.

Den som myntade påståendet "Sociala medier är inte verkligheten" är antagligen nyvakna användare av sociala medier som kommit på att de sakta blivit indoktrinerade i en falsk verklighet. Och det säger ju mer om personens generella uppfattning än "verkligheten" i stort.
Senast redigerad av Opaque 2020-01-28 kl. 14:22.
Citera
2020-01-28, 15:27
Medlem
Nej folk uttrycker inte sina äkta åsikter på Sociala Medier. Folk uttrycker dom "rätta" åsikterna för att få likes och moralpoäng. Förmodligen för att dom inte är anonyma.

Men här på flashback uttrycker folk sina äkta åsikter, kanske inte hela tiden men ofta.
Citera
2020-01-28, 15:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Nej folk uttrycker inte sina äkta åsikter på Sociala Medier. Folk uttrycker dom "rätta" åsikterna för att få likes och moralpoäng. Förmodligen för att dom inte är anonyma.

Men här på flashback uttrycker folk sina äkta åsikter, kanske inte hela tiden men ofta.
Menar du att en som uttrycker en åsikt på sociala medier inte har den åsikten och egentligen har en annan åsikt?
Citera
2020-01-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Menar du att en som uttrycker en åsikt på sociala medier inte har den åsikten och egentligen har en annan åsikt?
Nu när jag tänker efter så tror jag att det är dom som har "rätt" åsikter som uttrycker sina åsikter medans dom som har andra åsikter oftast håller tyst. Så verkar det vara i mina kretser.

Jag uttryckte nog mig lite dumt i förra inlägget.
Senast redigerad av UngaChefen 2020-01-28 kl. 15:42.
Citera
2020-01-28, 16:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Nu när jag tänker efter så tror jag att det är dom som har "rätt" åsikter som uttrycker sina åsikter medans dom som har andra åsikter oftast håller tyst. Så verkar det vara i mina kretser.

Jag uttryckte nog mig lite dumt i förra inlägget.

Jag förstår, du menar politiskt korrekta åsikter och inte politiskt korrekta åsikter?
Citera
2020-01-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag förstår, du menar politiskt korrekta åsikter och inte politiskt korrekta åsikter?
Ja precis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in