2020-01-27, 13:17
Medlem
Hej allesammans. Jag är en 19 årig tjej som har väldigt mycket problem med en grov adhd och autistiska drag.
Har genom livet försökt anpassa mig men slutade eventuellt med att jag gick in i väggen för ett år sedan. Har hamnat helt fel i vården och nu stagnerat helt och jag vet inte hur jag ska ta mig härifrån, och jag vägrar ta fler psykofarma mediciner.
Så jag undrar om det finns någon som har några tips på kliniker, rådgivare, kost, tillskott, alternativläkare, "healers" vad som i stockholm? Finns det något naturligt som hjälper mot adhd autism/ extrema koncentrationsvårigheter och panik symtom????
Citera
2020-01-27, 13:38
Medlem
Mitt råd är:
Börja träna(minst 30 min 5ggr vecka)
Ändra din kost, ät hälsosammare, alltså varierad, ta bort socker/energi dricka/snabb mat och liknande. Kosten skall helst bestå av fiber och protein(försök snitta två ägg om dagen) som du jämnar ut med frukt och grönsaker, naturligt fett för du i dig genom smör, mjölk etc
Få ordning på sömnen
Köp något kosttillskott från apoteket, jag väljer zink och en som enbart heter ”man”, jag föreslår att du tar motsvarande som heter ”kvinna”, men vet inte om kvinnor behöver zink i samma utsträckning som män.

Kör på detta så som jag sa nu, samtidigt försök jobba med ditt inre, tillväxt och förbättringar. Det kommer dröja ca 3-4 månader innan du är en ny människa men det är värt det.
Citera
2020-01-27, 17:02
Medlem
Arsenikarsles avatar
En vän till mig som har ADHD får gå till den lokala psykiatrin där de har nån slags grupp för folk med ADHD. Har inte riktigt fattat vad de gör men jag förstår det som att man pratar mycket om hur man ska kunna navigera i vardagen med sin diagnos.
Är det nåt du har fått tillgång till?
Om inte kan det vara värt att testa.
Citera
2020-01-31, 13:40
Medlem
Tror du behöver tänka om lite. Elevans, Ritalin och motsvarande mediciner gör så du kan koncentrera dig och att "saker lugnar ner sig". Har själv ADHD så bara tro mig.

Ångest/depressioner är långt ifrån ovanligt som del av ADHD. Tänk så här, om de mediciner du säger nej till kan hjälpa till bara lite...så är är väl det ett steg i rätt riktning? Funkar inte en så har du rätt att pröva en annan tills något funkar för dig

Vet inte varför du har ångest men kräv att du får terapi då det kan lösa upp ångest långsiktigt.

D-vitamin. Ta rekommenderad daglig dos x 2 eller x 3. Minns inte den vetenskapliga förklaringen men den finns. Tyrosine höjer serotonin (vara glad) nivåerna, även 5-htp.

webmd.com rekommenderas, där kan du söka och se vad som fungerar/möjligen fungerar/inte fungerar vad gäller kosttillskott genom att söka t ex på adhd

Så svälj stoltheten och tänk långsiktigt. Iväg till läkaren och säg som det är. Ångrar bittert att jag inte gjorde det utan led +10 år i onödan
Citera
2020-02-08, 07:52
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mart1234
Hej allesammans. Jag är en 19 årig tjej som har väldigt mycket problem med en grov adhd och autistiska drag.
Har genom livet försökt anpassa mig men slutade eventuellt med att jag gick in i väggen för ett år sedan. Har hamnat helt fel i vården och nu stagnerat helt och jag vet inte hur jag ska ta mig härifrån, och jag vägrar ta fler psykofarma mediciner.
Så jag undrar om det finns någon som har några tips på kliniker, rådgivare, kost, tillskott, alternativläkare, "healers" vad som i stockholm? Finns det något naturligt som hjälper mot adhd autism/ extrema koncentrationsvårigheter och panik symtom????

Tillskott i form av Ashwaganda kan vara lämpligt för att varva ned.
Meditation kommer dock att hjälpa dig på längre sikt.
Finns både en Zen-buddhistisk grupp samt en mer avslappnad Vipassana grupp i Stockholm. Båda ligger på söder, Erstagatan har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in