Citat:
Ursprungligen postat av
Findusofelix
Jag vet faktiskt inte, då det aldrig är något jag tänkt på innan jag läste i denna tråd.
Slogs mest av att jag inte kan se hur en nyfödd gosse skulle ha mindre värde än en nyfödd tös, överlag.
Jag är för att människor har lika värde, så länge man inte mördar folk eller andra enligt mig dåliga saker.
Jag tycker nog att alla människor har samma värde från början, men beroende på om man väljer att göra bra saker så kan ens värde öka, och gör man dåliga saker kan det sjunka. Men det är mest något sorts moraliskt värde, så kanske jag har missförstått diskussionen?
Eller så har jag för lite kunskap så att jag inte ser problemet? Känns som att det skulle kunna vara så nu, men skadar inte att få ny kunskap ☺
I de flesta kulturer har männen mycket högre värde än kvinnan egentligen. Genom att män är starkare, kan tänka mer logiskt, kan jobba hårdare, bättre på att försvara, kriga, mer strategisk, logiskt tänkande, mer aggressiv, tåligare, motståndskraftigare, bättre psyke, lugnare, tålmodigare, mer handlingskraftiga. Längre, större, ja allt egentligen. Ofta bättre självförtroende, i högre utsträkning självförsörjande, skapande, byggande osv, osv. På det sättet har män mer värde.
Alla är inte lika värda rent objektivt.
Kvinnans värde ligger i hennes val om vem som skall få föra sina gener vidare.