2020-01-24, 17:33
Medlem
aina08s avatar
Såg dokumentären Ice Guardians på Netflix för några dagar sen.
Den handlar om de spelare som spelat i NHL och agerat "väktare/beskyddare" i sina lag, men också hur synen på fighter osv påverkar skador, spelet, publiken osv.
Jag som älskar hockey så som den spelades förr tycker denna dokumentär var väldigt sevärd.
Det var intressant att höra hur spelarna agerat osv men också hur deras syn på arbetet hjälpt de stora stjärnorna.
Tex pratar man om att spelare som tex Wayne Gretzky inte kunnat bli så stor om ingen hade funnits där för att skydda honom. Man pratar även om hur det ser ut idag med tex Sidney Crosby som åkt på en massa hjärnskakningar kanske just för att de nu inte finns några beskyddare.

Ni som gillar hockey bör de denna dokumentär!
https://www.imdb.com/title/tt4431208/
Citera
2020-01-24, 19:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Är det i den dokumentären då Marty McSorley berättar om när motståndarlaget låg på och tacklade Gretzky en hel match tills McSorley åkte fram till avbytarbåset, spände tokögonen i hela laget och sa: "Fellas, enough allready" och då slutade de?

Jag har sett nån sån doku på Netflix, men jag har inte kvar Netflix så jag kan inte kolla igen.
Citera
2020-01-24, 19:16
Medlem
brutalares avatar
Det är en sevärd dokumentär. Jag gillar också hur man tog det från alla perspektiv men på slutet avslutade med dessa fighters perspektiv.

Citera
2020-01-25, 11:32
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Är det i den dokumentären då Marty McSorley berättar om när motståndarlaget låg på och tacklade Gretzky en hel match tills McSorley åkte fram till avbytarbåset, spände tokögonen i hela laget och sa: "Fellas, enough allready" och då slutade de?

Jag har sett nån sån doku på Netflix, men jag har inte kvar Netflix så jag kan inte kolla igen.
Nej de kände ja inte igen...
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är en sevärd dokumentär. Jag gillar också hur man tog det från alla perspektiv men på slutet avslutade med dessa fighters perspektiv.

Ja de var verkligen inte bara enögt utan diskussioner från flera håll. Sen när man själv älskar hockey så var de ju inte svårt att hålla med sidan som förespråkar hårdare tag.
Tror svensk hockey också skulle behöva tillåta lite mer "fight" och hårdare tag... och mindre rinkar, så skulle sporten bli roligare att titta på samt att hjärnskakningarna skulle minska när man får ner farten och de fula tacklingarna.
Vi har allt för många matcher som är bleka, som bara spelas av utan att nåt speciellt händer.

Senast redigerad av aina08 2020-01-25 kl. 11:34.
Citera
2020-01-25, 14:54
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tror svensk hockey också skulle behöva tillåta lite mer "fight" och hårdare tag... och mindre rinkar, så skulle sporten bli roligare att titta på samt att hjärnskakningarna skulle minska när man får ner farten och de fula tacklingarna.
Vi har allt för många matcher som är bleka, som bara spelas av utan att nåt speciellt händer.
Jag är helt för att inte man ska straffas så hårt för fights som man gör idag. Att inte få visa känslor i hockey kommer leda till något vi inte vill se. Att man får en utvisning för att slå en klubba i sargen när domarna tar ett horribelt domslut är helt sjukt. Mindre rinkar är jag ändå tveksam till att det skulle göra så stor skillnad. Jag kollar på en del NHL och det finns riktiga sömnpiller till matcher där också.

Däremot visa känslor måste man få göra. Supportrarna har för lite att säga till om.
Citera
2020-01-25, 16:18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är helt för att inte man ska straffas så hårt för fights som man gör idag. Att inte få visa känslor i hockey kommer leda till något vi inte vill se. Att man får en utvisning för att slå en klubba i sargen när domarna tar ett horribelt domslut är helt sjukt. Mindre rinkar är jag ändå tveksam till att det skulle göra så stor skillnad. Jag kollar på en del NHL och det finns riktiga sömnpiller till matcher där också.

Däremot visa känslor måste man få göra. Supportrarna har för lite att säga till om.
Jag tror att de är (som dom även säger i dokumentären) att det skulle bli ett renare spel om man tillät hårdare spel och fighter. Då vet alla att om man gör nåt fult så får man själv ta konsekvensen. Idag kan man slå av handleden på en spelare och få 2 min men du blir avstängd om du skulle kasta handskarna för att någon gjort dig förbannad.
Ja ser också en del NHL och visst finns det sömnpiller till matcher, även om det inte är i närheten av svensk hockey men ja tror de beror på att man även där börjat att motverka fighter.
Förr kunde en spelare väcka sitt lag genom att åka in och proppa någon mer en rejäl tackling. De fanns spelare som hade sin plats i laget just för att vara den där retstickan, tacklaren eller fightern. Idag ska alla enbart vara lirare och ett par forecheckare.
I börjar även de stora backarna försvinna mer och mer och spelet framför mål bli mer fjolligt. Istället för att låta backarna skydda sin målvakt som det var förr så har man infört löjliga utvisningar när man rör målvakten vilka blivit pinsamt löjligt. Målvakten ska skyddas men som de är nu får man ju inte ens vara i närheten av han. Jag är själv fd målvakt och gillar det verkligen inte.

I Sverige tror jag att farten skulle tas ner en del om man minskade rinkarna. Vilket bla vore bra för att minska hjärnskakningarna.
Vi har inte samma tekniska kvalite som i tex NHL men jag tror ändå att man skulle få se mer av de man gillar med hockey. Hårdare spel (om de tilläts), mera finter och dragningar, samt mer anfall med avslut på mål. Idag är de väldigt mycket spel fram och tillbaka genom mittzonen i väldigt många matcher där man bara ska läsa sönder och förstöra motståndarnas anfall vilket är segt att titta på.
Vi skulle även få fler riktiga lirare som man hade förr då deras spel skulle gynnas.

Sen måste domarnivån höjas rejält. Jag följer Hockeyallsvenskan och där är det bedrövligt dåliga domare. i SHL är de kanske lite bättre.

De är inte bara supportrarna som inte har så mycket att säga till om utan man frågar sällan spelarna heller vad dom tycker. Det är de stora pamparna i kostym som bestämmer, ofta med finger i egna klubbar, och de är ett fåtal klubbar som har mer makt än andra.
När det gäller fighter och hårdare spel kan jag lova att en stor majoritet av spelarna är för.
I dokumentären var de väl även ca 97% av spelarna som ville ha kvar fighter och ja tror inte siffrorna skulle va mindre OM man frågade våra svenska spelare.
Men så sitter de någon mupp och tycker att "våld" inte hör hemma i idrotten...

Ännu något som skulle ändras i svensk hockey är hur serierna spelas. Just nu är det för många matcher som inte har betydelse. Det är för lång transportsträcka.
Till och med i slutspel så har många kubbar svårt att fylla läktarna i semi då det är för många matcher.
Sen är de inte kul att möta "Pantern-lag" flera gånger varje säsong. Lag som har tomt på läktarna och är utan fans för att laget egentligen inte har i serien att göra.
Matcherna skulle även behöva spelas på fasta dagar som förr. De som inte är superfans vet knappt när matcherna spelas som det är nu.
Och sist men inte minst. Det måste finnas någon spänning i nedre delen av serien vilket man vill ta bort i SHL. Ta tillbaka den gamla kvalserien som var den mest spännande serien som fanns. Lagen underifrån måste ha en ärlig chans att gå upp.

De som är positivt just nu är väl att supportrarna börjar vilja vara med mer och fler ser tjusningen i att arrangera grejer på läktarna likt fotbollen. Mer tifos osv ramar in hockeyn väldigt bra.
Lagen är ju ingenting utan sin publik och sina fans!
Nu gäller bara att fler förstår att trumman ska bort också så kommer det att bli ännu bättre drag på läktarna.

Svensk hockey har väldigt mycket att arbeta med och de var kanske fel tråd att skriva i för det, men jag tycker att dokumentären visar vikten av flera typer av spelare. Att fighters och tuffingar även bör ha en plats i spelet. Alla vill ha bort skador och fult spel och det får man inte bara genom att förlita sig på domarnas ögon.Vi behöver fler lirare som skyddas för att kunna göra det dom är bra på.

Jaja, hur som helst
Den som inte sett dokumentären bör se den!

EDIT: Jäklar var mycket text det blev Ber om ursäkt!
Citera
2020-01-26, 22:23
Medlem
Bret-Harts avatar
Har sett den jag med och den är bra men sen är det ju så att fighting inte är tillåtet på det sättet heller då de få utvisningar trots allt men jag fattar poängen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in