2020-01-24, 16:59
Medlem
Hej, kollade på bromsskivor på autodoc och det finns ju billiga skivor tex ridex sedan finns de Brembo bosch etc. Är det värt att köpa dyrare skivor egentligen? Ridex är 200 billigare per skiva cirka.
Citera
2020-01-24, 17:06
Medlem
Beror på körstilen, aggressiv körstil =dyrare skivor o belägg
Normal körstil =billigare skivor o belägg
Mekster har nån drive på bromsdelar nu,kolla in där med.
Citera
2020-01-24, 17:09
Avstängd
dacks avatar
Beställ direkt ifrån Tyskland minst 15% billigare än i Sverige.
Finns ingen anledning till att köpa delarna i sverige.
Citera
2020-01-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bEndel474
Beror på körstilen, aggressiv körstil =dyrare skivor o belägg
Normal körstil =billigare skivor o belägg
Mekster har nån drive på bromsdelar nu,kolla in där med.

En opel 07 så bara som bruksbil. Ingen racer...
Citera
2020-01-24, 18:39
Medlem
Bromsskivor är bromsskivor lagade av i stort sett samma legering. Några är dock härdade från fabrik och behovet för inkörning (för att inte få kast i dem) blir då mindre. Andra är lackerad i centrum och håller sig snyggare. Men kvalitetsmässigt är det inge skillnad på bromsskivor. Större kvalitetskillnad på olika bromsbelägg.
Citera
2020-01-24, 19:04
Medlem
CompressorVanes avatar
Har man tysk bil tex, så kan man göra en bra affär genom att ta hem grejer från Tyskland.
Men se till att det blir rätt, det blir krångel annars.
Vissa bilar kan ha 4-5 olika bromssystem och storlekar på skivor till samma kaross och modell.
Citera
2020-01-24, 20:44
Medlem
DvaergensHaemnds avatar
Beställde bromsgrejer från finska fixus och är mycket nöjd! Fri frakt över 1000 kr dessutom.
Citera
2020-01-24, 20:50
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Beställ direkt ifrån Tyskland minst 15% billigare än i Sverige.
Finns ingen anledning till att köpa delarna i sverige.
Det är betydligt billigare än så.

Till min förrförra bil köpte jag uteslutande delar i från tyskland. Vissa grejor kunde kosta 1/4 del av priset mekonomen tog. Alla med skruttbilar borde köpa delarna från tyskland.
Citera
2020-01-24, 21:02
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Det är betydligt billigare än så.

Till min förrförra bil köpte jag uteslutande delar i från tyskland. Vissa grejor kunde kosta 1/4 del av priset mekonomen tog. Alla med skruttbilar borde köpa delarna från tyskland.
Ja jag skrev lite lågt.
Har polare som brukar åka dit de samlar ihop beställningar på en 10-15 tusen till delar och samtidigt fyller de bussen med öl sprit tobak.
Så det blir en bra förtjänst och alla är glada det skall fan till att stoppa onödiga pengar i statens kassa.
Citera
2020-01-24, 21:05
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja jag skrev lite lågt.
Har polare som brukar åka dit de samlar ihop beställningar på en 10-15 tusen till delar och samtidigt fyller de bussen med öl sprit tobak.
Så det blir en bra förtjänst och alla är glada det skall fan till att stoppa onödiga pengar i statens kassa.
Låter gött. En trevlig roadtrip blir det ju också. 👍🏻
Citera
2020-01-24, 21:07
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Låter gött. En trevlig roadtrip blir det ju också. 👍🏻
+1
Citera
2020-01-24, 21:39
Medlem
Billiga skitskivor på biltema slog sig direkt, orginalskivor slog sig lika fort, men för tredubbla priset. (Och skämtet att man hade importerat skivor från Usa och körde med Cheva-skivor...)
Kvalitetsmässigt är det mesta gångbart, men att köpa bildelar i Sverige är dödsdömt. Mekonomens priskartell över alla bildelar gör att: För det första, orginaldelar hos märkesverkstad OFTA är billigare, för det andra, i princip allt är minst halva priset i Tyskland.
T,ex till min bil kostade en vattenpump på Mekonomen (när jag jämförde) runt 4k, i Tyskland runt 2k. Orginal Wv utbytes 1800...
Finns inte delen man söker på Biltema så får man leva med Mekonomens ockerpriser om man inte är modig nog att kolla vad orginaldelen kostar. Kan man leva med viss leveranstid är det minst halva priset i Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in